Scenariusz zajęć Dary Froebla Magiczny kwiat
Treść pracy:
praca nad rozwojem sensorycznym dzieci; rozwój koncentracji uwagi;
rozwój umiejętności wyciągania wniosków z wrażeń;
poznawanie wyobrażenia o takich właściwościach przedmiotów otaczającego świata, jak kolor, kształt, rozmiar;
rozwój umiejętności współpracy.
Zabawa muzyczno-ruchowa „Kwietnik”.
Wczoraj wyrósł kwietnik na środku podwórka (naśladowanie ruchu: kopanie ziemi).
Tam dzieci rano sadzą kwiaty (pokazywanie czynności sadzenia kwiatów).
Rumianek i powój - (podlewanie).
Zbierz w bukiet, przyjacielu (zerwanie kwiatów, powąchanie).
Dzieci podeszły do kwietnika (robienie koła przez dzieci).
Znaleźliśmy tu dużo kwiatów (wzruszanie ramionami).
Zabrali konewki (chwytanie konewek).
Zabrali konewki (chwytanie konewek).
Kwiaty podlewano (naśladowanie podlewania).
Kwiaty urosły, pąki się otworzyły (podniesienie rąk, otwarcie pięści).
Pszczoły poleciały do kwietnika (machanie rękami - skrzydłami, naśladowanie brzęczenia)
Usiedliśmy na kwiatach (kucanie przy kwiatach).
Użyte materiały: zestaw Froebel - Dar 1, Dar 1 (J)
Wiek uczestników: od 3 lat
Liczba uczestników: nieograniczona
Integracja z obszarami edukacyjnymi: poznawczym, społeczno - komunikacyjnym
Opis gry:
dzieci i nauczyciel siedzą na dywanie. Nauczyciel wyjmuje Dar Froebel 1 i zaprasza dzieci do wzięcia pomocy - piłek i do dotykowego ich poznania.
Następnie omawia się ich właściwości:
- szorstkie, dzięki czemu nie „rozsypują się” po rozłożeniu na dywanie,
- okrągłe,
- można je ścisnąć, ale po puszczeniu ponownie nabierają kształtu,
- kulki, które mają ogonki,
- ogony są również szorstkie i gęste, dociskając je do dywanu, można utrwalić kształt linii, którą tworzą.
Następnie pomóż dzieciom dojść do wniosku, że dzięki takim właściwościom można układać na dywanie różne kształty z kilku kulek z ogonkami.
Ponadto nauczyciel proponuje ułożyć „magiczny” kwiatek z wielokolorowymi płatkami kłębuszków nerkowych.
Układając, mówimy, że łodyga kwiatu jest zielona, a płatki są wielokolorowe, ponieważ są magiczne.
Gdy kwiat jest gotowy, zaczyna komunikować się z dziećmi (muzyka puszczona w tle). I oferuje wykonanie zadań swojego cudu - płatków, a potem cud się wydarzy… Dzieci na zmianę dokładają płatek. A kiedy płatek znajdzie się w rękach dziecka, włączana jest muzyka, w której płatek „prosi” o wykonanie zadania (tu dodany jest prezent 1 (J)):
1. Znajdź figury tego samego koloru co ja;
2. Ułóż tor w tym samym kolorze co ja (tutaj uwaga dzieci jest skupiona na tym, z których figur wygodniej jest ułożyć tor i dlaczego);
3. Ułóż piłkę zgodnie z wysokością: od najniższej do najwyższej (wcześniej kulki zawieszone są na stojaku);
4. Ułóż wzdłuż ogona: od najkrótszego do najdłuższego (kulki układane są na dywanie);
5. Znajdź osoby takie jak ja w dobrej formie.
Po wykonaniu ostatniego zadania kwiatek „gratuluje” dzieciom i „przedstawia” niespodziankę.
Modyfikacja gry:
1. Po „stworzeniu” kwiatka dzieci zostają podzielone na dwie drużyny i wykonują zadania na czas. Na koniec gry zwycięska drużyna otrzymuje nagrodę od kwiatka, a drużyna zajmująca drugie miejsce otrzymuje prezent od nauczyciela za swoją pracowitość.
2. W trakcie wykonywania zadań powstaje kwiatek (po każdym zadaniu przy kwiatku wyrasta płatek).
Opracowała: Anna Żumabajewa