Scenariusz zajęć diagnozujących dla 6-latków „Mieszkańcy łąki”

Scenariusz zajęć diagnozujących dla 6-latków „Mieszkańcy łąki”
3.3
3 oceny
Oceń

Scenariusz zajęć diagnozujących dla 6-latków  „Mieszkańcy łąki” w obszarze orientacji w schemacie własnego ciała oraz w kierunkach przestrzennych

Cel główny:

 

  • orientowanie się w schemacie własnego ciała i w kierunkach przestrzennych.


Cele szczegółowe:
Dziecko:

 

  •  rozróżnia części swojego ciała, wskazując jego lewą i prawą stronę,
  •  rozróżnia i prawidłowo wskazuje kierunki w przestrzeni od własnego ciała(w prawo, w lewo, góra, dół, z tyłu, za siebie, przed siebie, z przodu),
  •  wskazuje kierunki w schemacie ciała kolegi z rozróżnieniem lewej i prawej strony ciała,
  •  orientuje się na kartce papieru - układa przedmioty zgodnie z poleceniem (połóż przed sobą, połóż za sobą, połóż z lewej strony, połóż z prawej strony),
  •  porusza się w przestrzeni zgodnie z instrukcją (do przodu, do tyłu, w lewo, w prawo),
  •  stosuje się do poleceń,
  •  zaznacza na kartce drogę zgodnie z instrukcją (do przodu, do tyłu, w lewo, w prawo),
  •  rozwija koordynację wzrokowo-ruchową,
  •  ćwiczy koncentrację uwagi.

Pomoce dydaktyczne: wiersz I. Salach „Łąka”, sylwety owadów, kwiatów, zwierząt zamieszkujących łąkę , nagrania muzyki, karty pracy.

Metody:

 

  • czynne: zadań stawianych dziecku, kierowania własną działalnością dziecka,
  • słowne: rozmowa, instrukcje.

Formy:

 

  • indywidualna,
  • zbiorowa.

 


Przebieg zajęć:

 

1. Nawiązanie:

 

O czym dziś będziemy rozmawiać?
Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle.
(łąka)

2. Słuchanie wiersza I. Salach „Łąka”:

 

Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek a tam pszczółka
tutaj kwiatek  - O! Różowy!


Z kopca wyszedł mały krecik,
Obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka.


Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę.


3. Rozmowa na temat wiersza; nazywanie zwierząt występujących w utworze: motyl, pszczoła, kret, mrówka, biedronka. Rozmowa na temat wiersza:

 

- O czym był wiersz?
- Jakiego koloru była łąka?
- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
- O jakich roślinach jest mowa w wierszu?
- Co wydały motyle nad łąką?
- Kogo zaprosiły motyle na bal?

4. Układanie na dywaniku  kolejnych owadów,  gdy usłyszą ich  nazwę - od lewej strony do prawej (orientacja na kartce papieru - „dywaniku”). Umieszczanie ich ilustracji w odpowiednich miejscach na dywaniku wg instrukcji:

 

Motyl siedzi pod kwiatkiem.
Pszczoła siedzi na kwiatku.
Kret  jest  z lewej strony  kwiatka .
Mrówka jest  z prawej strony .
Biedronka lata obok słońca .


5. Zabawa  „Powitanie na łące”: części ciała - dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce witają się wskazanymi przez nauczycielkę częściami ciała.

 

6. „Moje – Twoje”: ćwiczenie w parach (przyjmowanie punktu widzenia drugiej osoby, orientacja w schemacie jego ciała).

 

Dzieci stoją parami w 2 rzędach, naprzeciwko siebie.  Podnoszą razem ręce, spoglądają w górę i stwierdzają, że widzą to samo (sufit, lampy). Opuszczają ręce, spoglądają w dół i stwierdzają, że i tym razem widzą to samo (podłogę). Próbują wyczuć bijące serce, ustalają, że mają serce po lewej stronie. Następnie wyciągają ręce w lewą, potem w prawą stronę, patrzą kolejno w te strony. Ustalają, że w takich sytuacjach – stojąc naprzeciwko siebie, widzą co innego. Następnie, rzędy na zmianę pokazują u kolegi z naprzeciwka wymienione przez prowadzącą części jego ciała, np. prawe ucho, lewo kolano itp.

7. „Zagubione motyle”: zabawa dydaktyczna  w parach

Twoje uwagi i pomysły

Tagi