Scenariusz zajęć dla 3-latków: „Czyścioszek”

Cele ogólne:
- rozwijanie aktywnych postaw prozdrowotnyc;
- kształtowanie właściwych nawyków higienicznyc;
- wdrażanie do dbałości o swój wygląd zewnętrzny;
- wdrażanie do stosowania zasad higieny osobistej.
Cele szczegółowe:
Dziecko potrafi:
- zaśpiewać piosenkę i improwizować do niej ruchem;
- porównać dwa obrazki, wyszczególnić różnice;
- wypowiedzieć się na temat ilustracji;
- odgadnąć po dotyku przybory toaletowe ukryte w pudełku;
- wskazać które przybory przydadzą się brudaskowi;
- słucha wiersza ilustrując go ruchem;
- prawidłowo myje ręce.
Metody pracy:
- czynne: kierowane działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania;
- słowne: żywego słowa oraz objaśnienia;
- oglądowe: obserwacji i pokazu.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: tekst wiersza „Czyste ręce”, ilustracje przedstawiające brudaska i czyścioszka, przybory toaletowe (grzebień, mydło, szczotka i pasta do zębów, ręcznik, lusterko), magiczne pudełko.
Przebieg:
1. „Muzyczne powitanie” – śpiewanie piosenki „Wszyscy są witam Was...” i improwizowanie jej ruchem, gestem.
Wszyscy są,witam Was
Zaczynamy bo już czas,
Jestem ja, jesteś ty,
Raz, dwa, trzy.
2. „Brudasek i czyścioszek” – oglądanie ilustracji przedstawiających zadbaną i zaniedbaną dziewczynkę (z brudną buzią, rozczochranego, w poplamionej bluzce, brudnych butach). Rozmowa na temat ich wyglądu. Wskazywanie różnic w obrazkach. Ustalanie co należy zrobić, aby zmienić wygląd brudaska.
3. „Czyste ręce – brudne ręce” – zabawa ruchowa. Przemieszczanie się po sali w różnych kierunkach w rytm akompaniamentu. Na hasło „czyste ręce” – zatrzymanie się i wyciąganie rąk przed siebie, na hasło: "brudne ręce" – przykucanie i chowanie rąk za siebie.
4. „Mydło, woda, ręcznik” - (zabawa typu papier, kamien , nożyce) – nauczyciel wyjśnia zasady zabawy i prezentuje gesty:
– mydło – zaciśnięta pięść,
– woda – zginanie i prostowanie palca wskazującego – improwizacja kapania wody,
– ręcznik – wyprostowana dłoń uniesiona lekko do góry w geście “Stop”.
Dzieci siedzą w kole, nauczyciel głośno mówi woda albo mydło albo ręcznik – dzieci mają za zadanie prawidłowo pokazać za pomocą gestu wymieniony przedmiot.
5. „Czarodziejskie pudełko” – zagadki dotykowe. Wyciąganie z pudełka różnych przyborów toaletowych: mydło, ręcznik, grzebień, pasta do zębów, szczotka do zębów, kubek. Ustalanie które z nich pomogą przywrócić brudaska do porządku.
6. „Czyste ręce” słuchanie wiersza I. Salach z naśladowaniem mycia rąk:
Dziś od rana plusk w łazience
To maluchy myją ręce.
Swe rękawki już podnoszą
Srebrny kran o wodę proszą
Najpierw w wodzie opłukują
Potem mydło rozmazują
Znowu woda- istny cud!
Strzepujemy- puk, puk, puk
Jeszcze tylko kran zakręcę
I już czyste moje ręce.
7. Ćwiczenia praktyczne – mycie rąk pod nadzorem nauczycielki recytując wierszyk. Zachowanie wszystkich etapów mycia rąk oraz zasad bezpieczeństwa.