Scenariusz zajęć dla 3-latków: „Sadzimy roślinki”

Scenariusz zajęć dla 3-latków: „Sadzimy roślinki”
3.7
3 oceny
Oceń

Cele ogólne:

 

  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;
  • wzbogacanie wiadomości dotyczących sposobów hodowania wybranych roślin;
  • wdrażanie do aktywnego słuchania i rozumienia instrukcji;
  • przeżywanie pozytywnych emocji podczas wspólnej pracy.


Cele szczegółowe:

Dziecko potrafi:

 

  • słuchać wiersza;
  • zakładać hodowlę roślin;
  • postępować zgodnie z instrukcją;
  • sadzić cebulkę i siać nasiona;
  • wie, czego rośliny potrzebują do wzrostu;
  • nazywa akcesoria do sadzenia;
  • słuchać i wypowiadać się na dany temat.


Metody pracy:

 

  • czynne: kierowane działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania;
  • słowne: żywego słowa oraz objaśnienia;
  • oglądowe: obserwacji i pokazu.


Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne: nasiona owsa, cebulka dymka, ziarna fasoli; doniczki (mogą być np. wcześniej ozdobione pudełeczka po jogurtach); ziemia kwiatowa, kołki do robienia dziurek (lub patyczki po lodach); konewka z wodą; nasionko (fasolka) doniczka z ziemią, doniczka z pędem fasoli; losy z ilustracjami cebulki, ziarenek i  fasoli.

 

 

Przebieg:

1.  W świecie nasion: Nauczyciel zaprasza dzieci do stolików, na których są rozłożone nasiona owsa w pojemniczkach, cebulki i nasiona fasoli na tackach, małe doniczki z ziemią, kołki do robienia dziurek, konewka z wodą. Dzieci odgadują, co dzisiaj będą robiły. Przedszkolaki siadają w półkolu przed tablicą. Nauczyciel prowadzi z nimi rozmowę: Po czym poznaliście, że będziemy sadzić/siać rośliny? Co będziemy wkładać do doniczek z ziemią? Dlaczego na stolikach stoi konewka?

2. „Ziarenko”: Nauczyciel recytuje wiersz S. Jachowicza prezentując sposób sadzenia nasiona. Prezentuje na samym końcu doniczkę z wyrośniętym pędem fasoli.

„Ziarnko”
Patrzaj, patrzaj kochaneczku
Co tu sztuki w tym ziarneczku,
Niby martwe, jednak żyje;
A gdy je ziemia okryje,
Spocznie po pierzynką
I przebudzi się roślinką.


3. Rozmowa kierowana przy planszach dydaktycznych. Nauczyciel prezentuje i nazywa akcesoria do sadzenia , tj. ziemia, doniczki, łopatka, nasiona (cebulka, fasolka, owies).

4.  Sadzenie i sianie roślinek. Nauczyciel dokładnie pokazuje, jak należy zasadzić każdą roślinkę:

 

• cebulka (zrobienie dołka w ziemi, włożenie cebulki korzeniem w dół, uklepanie ziemi);

• owies (zrobienie dołka, zasianie kilku ziarenek, przysypanie ziemią, uklepanie ziemi);

• fasola (zrobienie dołka, włożenie fasolki, przysypanie ziemią, uklepanie ziemi).

 

Dzieci losują z woreczka symbole fasolki, ziarenek owsa i cebulki – będą sadzić te roślinki, które wylosowały. Przy stolikach dzieci pod opieką nauczyciela wykonują zadanie. Wykonane sadzonki odstawiają, np. na parapet, tak żeby roślinka miała dużo światła (miejsce wskazuje nauczyciel). Nagrodą za skupienie podczas zajęć jest możliwość podlania posadzonych roślinek.

5. Podsumowanie. Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta dzieci, w jaki sposób trzeba pielęgnować posadzone i zasiane rośliny. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.

 

 

Autor: Marta Wojciechowska

Twoje uwagi i pomysły

Tagi