Scenariusz zajęć dla 4-5-latków - Kolorowy tydzień

Temat tygodnia: „Kolorowy tydzień”
Temat dnia: „Poznajemy figurę geometryczną - koło”
Grupa: 4 - 5 latki
Przygotowała i przeprowadziła: Maria Erdanowska
Cel ogólny:
• wprowadzenie figury geometrycznej - koła
• rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
Cele operacyjne (dziecko):
• segreguje figury geometryczne zgodnie z ich kształtem;
• potrafi rozróżnić „koło” z pośród figur geometrycznych;
• kontynuuje zadany rytm;
• doskonali pamięć w toku zabaw;
• utrwala nazwy kolorów;
• dzieli nazwy figur na sylaby;
• układa kompozycję z figur geometrycznych;
• chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych;
• potrafi utworzyć parę;
• reaguje na umówiony sygnał;
• dostosowuje się do poleceń nauczyciela.
Metody pracy:
• słowna
• wzrokowa
• czynna
• aktywizująca
Formy pracy:
• praca z całą grupą
• praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
• obręcze, koszyk z różnymi figurami, koła wyklejone fakturą, tacki z kaszą, sznurowadła, koła różnej wielkości i różnego koloru, magnetofon, płyta CD, „tunel” i koła do zabawy ruchowej, klej, białe kartki papieru.
Treści programowe są zgodne z podstawą programową: (dziecko)
• posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych,
• uczestniczy w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych, z czworakowaniem,
• posługuje się swoim imieniem i imionami kolegów,
• używa zwrotów grzecznościowych,
• klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru,
• układa przedmioty w rytmy, odtwarza układy przedmiotów,
• rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt),
• komunikuje się z dziećmi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne,
Przebieg zajęcia
1. Zabawa integracyjna ze śpiewem: „Wszyscy są…..” Śpiewanie i ilustrowanie ruchem piosenki
Wszyscy są witam Was
Do zabawy już czas
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy
2. Wprowadzenie do tematu zajęć: Dzisiaj poznamy figury geometryczne. Nauczyciel prezentuje dzieciom po kolei figury: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt. Dzieci dzielą na sylaby nazwy figur.
3. Słuchanie wiersza „Koszyk figur”.
Koszyk pełen figur mam
Pomieszały mi się tam.
Bardzo proszę Was, kochani
ułóżcie je zgodnie z kształtami.
4. Zabawa matematyczna „Porządkowanie figur”. Dzieci segregują figury do obręczy oznaczonych kartonikami z odpowiednim kształtem (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt).
5. Na dzisiejszych zajęciach zajmiemy się jedną figurą geometryczną: kołem. Nauczyciel pyta dzieci co ma kształt koła - „burza mózgów”
6. Rozdanie przez nauczyciela kół z różną fakturą – dzieci określają ją poprzez dotyk, mówią czy to koło jest miękkie, szorstkie, twarde, itp.
7. Ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe: