Scenariusz zajęć dla 5-6-latków: „Co to za ptak?”

Cele ogólne:
- rozwijanie mowy i logicznego myślenia,
- przybliżanie wiedzy przyrodniczej.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej,
- doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
- rozwijanie logicznego myślenia i koncentracji uwagi,
- utrwalanie wiadomości o ptakach w oparciu o dotychczasową wiedzę i osobiste doświadczenia dzieci.
Metody: czynna, słowna, oglądowa.
Formy pracy: z całą grupą, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne: płyta z głosami ptaków, obrazki ptaków: wróbla, wrony, gila, gołębia, jemiołuszki, sikory, sroki, gawrona,zagadki słowne o ptakach, tamburyn, mozaika geometryczna, trzy obręcze duże.
Przebieg zajęć:
1. Zagadki słuchowe - nauczyciel rozkłada na dywanie obrazki kilku ptaków. Prosi, aby po wysłuchaniu odgłosu z płyty i rozpoznaniu, jakiego ptaka właśnie usłyszeliśmy, wskazane dziecko pokazało właściwy obrazek.
2. Zagadki słowne - nauczyciel daje każdemu dziecku po 2 obrazki przedstawiające ptaki (obrazki mogą się powtarzać u innych dzieci). Czyta kolejno zagadki słowne - dzieci, które mają ptaka - odpowiedź na zagadkę wstają, pokazują obrazek i nazywają ptaka.
3. Zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa „Głodne wróbelki”. Dzieci poruszają się przy akompaniamencie tamburynu pomiędzy rozłożonymi trzema dużymi obręczami - karmnikami, naśladując wróbelki. Na przerwę w grze przykucają przy najbliższym karmniku i stukają palcem - dziobem w dywan zbierają ziarenka.
4. Układamy zdrobnienia. Dzieci układają zdrobnienia do nazw podanych ptaków, np. wróbel - wróbelek itd.
5. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej. Dzielenie nazw ptaków na sylaby z jednoczesnym klaskaniem, synteza wypowiadanych głoskami przez nauczycielkę nazw, określanie pierwszej głoski.
6. Nasze rymy. Dzieci dopowiadają zakończenia zdań zaproponowanych przez nauczycielkę w taki sposób, aby się rymowały.
- Sikora w kącie siadła, od śniadania nic nie... jadła.
- Chodzi wkoło czarna wrona, bardzo głodna i... spragniona.
- Leci wróbel do karmnika, aby ziaren się... nałykać.
- Sroka sobie głośno skrzeczy, tak o pokarm prosi... dzieci.
- Brzuszek gila jest czerwony i grubiutki z kazdej ... strony.
7. Zabawa twórcza „Ptaki z figur geometrycznych”. Dzieci układają z figur wymyślonego przez siebie ptaka.
Przykładowe zagadki:
Szare piórka z zimna stroszy,
kiedy zimą za oknem ćwierka.
Chyba już odgadłeś,
że chodzi o... wróbelka.
Czarno - szare piórka ma ,
woła głośno: kra, kra, kra... (wrona)
Czapka czarna, brzuch czerwony,
przylatuje w nasze strony.
Je korale jarzębiny, robiąc
przy tym śmieszne miny. (gil)
Czasem miło jest posłuchać,
kiedy zimą albo w lecie
melodyjnie sobie grucha
siedząc na twym parapecie. (gołąb)
Puchata, czubata,
z Północy przylatuje.
U nas przebywa od października
i jarzębinę z jemiołą łyka. (jemiołuszka)
Gdy za oknem powiesisz
kawałek słoniny,
to ona przyleci
zaraz w odwiedziny. (sikorka)
Po drzewach kręci się, skrzeczy.
Ładna jest, czrno - biała.
Błyszczące nęcą ją rzeczy,
porwałaby je i schowała. (sroka)
Autor: Wioletta Sobieraj