Scenariusz zajęć dla dzieci 6-letnich: „Wiemy, jak dbać o swoje zdrowie”
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wie, jakie czynniki gwarantują zdrowie: odżywianie się, odpowiedni ubiór, spacery i ruch na powietrzu, ćwiczenia gimnastyczne,
- rozróżnia właściwą i niewłaściwą postawę ciała,
- wdraża się do dbałości o swoje zdrowie poprzez udział w ćwiczeniach i zabawach ruchowych kształtujących prawidłową postawę ciała,
- improwizuje ruch według zasady: wyższy rejestr dźwięków - wyższa pozycja lokomocyjna, niższy rejestr - pozycja obniża się, aż do czworakowania,
- wyrabia nawyk prawidłowej postawy ciała w staniu, siadzie, chodzie, marszu i biegu,
- zna i stosuje w praktyce postawę korekcyjną w siadzie skrzyżnym,
- łączy ruch z muzyk.
Metody pracy:
- metoda organizacji środowiska - podejmowanie przez nauczyciela działań w odniesieniu do właściwej organizacji środowiska oraz prezentacja odpowiednich wzorów osobowych,
- metoda przekazu wiedzy - informowanie, wyjaśnianie, instruktaż,
- metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu - stawianie dziecku wymagań w zakresie zachowań prozdrowotnych,
- metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych - powtarzanie czynności oraz zachowań w określonych sytuacjach edukacyjnych,
- metody aktywizujące - burza mózgów, drama (zagadki pantomimiczne, improwizacja ruchowa),
- metoda Rudolfa Labana - wyczucie przestrzeni.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa
Środki dydaktyczne i przybory: obrazki dotyczące zdrowia do burzy mózgów, małe obręcze, szarfy i woreczki w ilości dla każdego dziecka, laska gimnastyczna, 4 duże obręcze, bębenek, nagranie odgłosów kumkających żab oraz piosenki „Przedszkolaczek”, płyta z „Muzyką pachnącą cynamonem”, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęcia:
Dzieci są boso, ubrane w kostiumy gimnastyczne. Proponowane ćwiczenia i zabawy ruchowe kształtujące prawidłową postawę ciała. Powtarzane są kilkakrotnie. Nauczycielka prezentuje sposób wykonania danego ćwiczenia oraz koryguje go u dzieci.
1. Burza mózgów „Chcę być zdrowy”:
Na tablicy wiszą obrazki o różnej tematyce. Nauczycielka prowadzi z dziećmi rozmowę na temat warunków, jakie gwarantują zdrowie. Dzieci oglądają obrazki i wskazują te, które dotyczą zdrowia:
• owoce - surówka z warzyw - sok owocowy
• słońce i piłka plażowa - deszcz i kalosze - śnieg i palto
• gra w piłkę - jazda na rowerze - pływanie w basenie - spacer w parku
bieg na stadionie - ćwiczenia gimnastyczne dzieci
Dzieci uświadamiają sobie, że zdrowie uwarunkowane jest właściwym odżywianiem, odpowiednim do pogody i pory roku ubieraniem się, i różnymi formami ruchu.
2. Zagadki pantomimiczne „Dobrze czy źle?”:
Nauczycielka prezentuje właściwe i niewłaściwe postawy ciała (zgarbienie, przechylenie na bok, siedzenie z podkurczonymi nogami, podpieranie się podczas siedzenia przy stole itp.). Dzieci obserwują i mówią, co w tych postawach jest nieprawidłowego.
3. Zabawy przeciw bocznemu skrzywieniu kręgosłupa:
Zabawa „Kwiaty rosną”
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło: „kwiaty rosną” – dzieci powoli prostują tułów. Na hasło: „kwiaty wyciągają się do słońca” – wyciągają ręce w górę, jak najwyżej. Na hasło: „kwiaty więdną” – dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.
Zabawa „Spójrz w lusterko”
Przybory: mała obręcz dla każdego dziecka
Dzieci leżą na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Obręcze trzymane są pionowo w dłoniach. Na hasło: „spójrz w lusterko” - uniesienie rąk z obręczą nad podłogę, blisko twarzy i przeglądanie się jak w lusterku. Na hasło: „odpocznij” – położenie obręczy na podłodze.
Zabawa „Dotknij laski”
Przybory: laska gimnastyczna