Scenariusz zajęć dla dzieci czteroletnich woda
Scenariusz zajęć dla dzieci czteroletnich.
Temat: Wesołe i smutne krople wody.
Podstawa programowa:II1,II4,II6,IIIIV5,IV 7,
Cele ogólne dydaktyczne :
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan wody, zrozumienie, że czysta woda to zdrowie; uświadomienie możliwości „uzdatniania wody”, poszerzenie doświadczeń, ukazujących pozytywną rolę człowieka w oczyszczaniu, usprawnianie zmysłu dotyku, uwrażliwianie dzieci na delikatne dotknięcia; doskonalenie kontroli ruchów.
Wychowawcze:
Kształtowanie postawy „małego ekologa”
Cele szczegółowe:
Dziecko potrafi odpowiedzieć na pytanie:
Co możemy zrobić, aby woda była zdrowa?
Wykonuje proste doświadczenie z wodą;
Potrafi podać wodę w misce tak, aby nie wylać;
Tańczy do muzyki smutnej i wesołej;
Formy pracy: zajęcia organizowane całym zespołem, indywidualna
Metody: czynne; samodzielnych doświadczeń, eksperyment
Słowna: objaśnień, rozmowa, Pedagogika Marii Montessori
Środki dydaktyczne: woda, szklanki, muzyka, papierowe krople wody, miska z wodą, wiersz T. Fiutowskiej „Rozmowa z kroplą wody”
1.Wprowadzenie do tematu, rozmowa
Nauczyciel prosi, aby dzieci usiadły w kole. Następnie pokazuje dzieciom wodę w szklance czystą i brudną .
Jaka jest woda w tej szklance? A jaka w tej ?
Nauczycielka pije wodę i za chwilę udaje, że boli ją brzucha:
Jak myślicie czy ta woda może być przyczyną mojego złego samopoczucia?
Jak myślicie, czy ta woda brudna jest wesoła? Czy smutna?
Dzieci siedzą w kole
Dzieci przyglądają się wodzie i wskazują odpowiednio, która woda jest brudna.
N. Brudna woda nie jest zdrowa i może być przyczyną złego samopoczucia.
Woda brudna jest smutna, a czysta wesoła.
2. Zabawa ruchowa przy muzyce smutnej i wesołej.
Dzieci otrzymują krople wody z buźką smutną i wesołą. Nauczycielka włącza muzykę.
Dzieci bawią się zgodnie z usłyszaną muzyką; robią również smutne minki lub wesołe.
3. Doświadczenia z wodą.
Nauczycielka zaprasza dzieci do stolików, gdzie przygotowane są słoiki z brudną woda każde dziecko ma za zadanie oczyścić wodę.
Dzieci oczyszczają wodę przelewają wodę do słoików z gaza i filtrem.
Formułowanie wniosku nauczyciel naprowadza dzieci pytaniami do sformułowania wniosku: Aby woda była czysta należy ją oczyścić
4. Morze spokoju– Nauczycielka ustawia naczynie z woda w kręgu. Obserwujemy, w jaki sposób woda się uspokaja. Zachęcam dzieci by, stopniowo uspakajały się, podobnie jak woda.
N. prosi, aby każde dziecko podało wodę w miseczce tak, aby jak najmniej się kołysała woda
5.. Dotknięcie kropli wody. wg M. Montessori.
Dzieci siadają w kole zamkniętymi oczami. Nauczyciel podchodzi do każdego dziecka i puszcza kroplę wody na ręce, albo na policzek i wtedy dzieci mogą otworzyć oczy.
Nauczycielka pozwala dzieciom zanurzyć ręce w wodzie, następnie trzymać tak długo dłonie aż woda każda kropla spadnie.
6. Zakończenie: Dzieci zatrzymują w nagrodę krople wody i słuchają wierszyka.
Rozmowa z kroplą wody
-Jestem kropla, bardzo potrzebna kropla wody.
-Komu?
-Ludziom
-Do czego?
-Do picia, mycia i gotowania, zmywania naczyń i sprzątania.
-Skąd pochodzisz kropelko?
-Z rzeki
-OJ, to nie jesteś czysta, bo do rzeki wpływają ścieki.
-W goście brudna nie przychodzę . Piorą mnie do czysta w drodze.
- Jak odbywasz drogę?
-Przez różne sita, filtry i rury płynę coraz bardziej czysta o dziwo do góry.
-Twoja czystość warta pochwały
-Moja?- to wielu ludzi trud niebywały, by do picia, do prania, do mycia, dla was i dla ludzi wszystkich nie zabrakło nigdy w kranach wody czystej.
Nauczycielka dziękuje dzieciom za wspólną zabawę.
Opracowała: Henryka Artymiuk