Poznajmy się, zabawy z psem - scenariusz zajęć dogoterapii

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Poznajmy się, zabawy z psem - scenariusz zajęć dogoterapii
5.0
2 oceny
Oceń
{

Poznajmy się – zabawy z psem. Niwelowanie lęku przed zwierzęciem. Rozpoznawanie emocji własnych i zwierząt.

Poznajmy się – zabawy z psem. Niwelowanie lęku przed zwierzęciem. Rozpoznawanie emocji własnych i zwierząt.


Cel zajęć:

  • poznanie zasad zachowania się podczas wizyty psa w przedszkolu
  • poznanie sposobów powitań ( jak witają się ludzie między sobą a jak ze zwierzęciem)
  • integracja grupy dzieci z psem
  • niwelowanie lęków i napięć związanych z kontaktem ze zwierzęciem
  • wdrażanie do rozpoznawania i nazwania wybranych emocji: radość, smutek, złość, strach
  • budowanie pozytywnych relacji w kontaktach między dziećmi, między dziećmi a zwierzęciem.


Cele operacyjne:

  • dziecko rozumie ustalone zasady zachowań podczas wizyty psa
  • dziecko zna rodzaje powitań i potrafi je zastosować
  • dziecko podejmuje próby współdziałania w grupie, w której jest zwierzę
  • dziecko podejmuje próby współdziałania z psem
  • dziecko dostrzega emocje towarzyszące psu podczas wizyty w przedszkolu
  • dziecko identyfikuje wybrane emocje (rozpoznaje, wyraża, określa sytuację będącą źródłem wybranych emocji)
  • dziecko wyraża swoje emocje po zakończonej wizycie

Metody:

  • aktywizujące, wspierające
  • czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania
  • twórczej aktywności dziecka: burza mózgów
  • słowne: instrukcje, wypowiedzi;
  • percepcyjne  - wzrokowe: pokaz, obserwacja.

Przebieg zajęć:
1. Zagadka słowno-obrazkowa „Gość w przedszkolu” – składanie obrazka z czterech części, na którym jest z jednej strony obrazek psa a z drugiej strony napis „pies”
2. Czekamy na gościa – dzieci siadają w kole, cichutko czekając na swojego gościa (wprowadzenie zasad zachowań podczas wizyty psa – jak zachowujemy się, aby gość się nie wystraszył)
3. Witamy się – omówienie sposobów przyjętych powitań wśród ludzi
4. Powitanie z psem – zapoznanie dzieci ze sposobami powitań z czworonożnym gościem. Podawanie psu smakołyków na powitanie z jednoczesnym przywoływanie psa do siebie.
5. „Jaki jesteś nasz czworonożny przyjacielu” – wesoły czy smutny. Wybieranie emblematów – minki do własnego samopoczucia.
„Jak czuje się nasz gość?” – próby dopasowania minki do rozpoznanego nastroju psa.
6. „Kiedy tak się czujesz” – próby określania sytuacji do wskazanych emocji (techniki twórczego myślenia). Dokańczanie zdania:
„Jestem wesoły gdy,........”
„Jestem smutny gdy,.........”
„Jestem zły gdy.........”
7. „Historia pewnego Azorka” - tworzenie wypowiedzi do obrazków, ze wskazaniem  emocji towarzyszącym danej sytuacji.

8. „Co lubię ja i nasz przyjaciel” – nasze wspólne radości, określanie sytuacji, w których dzieci i zwierzęta są radosne, wesołe.
9. „Bawimy się razem” – wspólne zabawy z psem. Dzieci czworakując bawią się naśladując zabawy małych piesków- wspólne bieganie, tarzanie się na podłodze, zabawy z piłką.
10. „Wesoły uśmiech od dzieci” – dzieci na dużym kartonie rysują wielki uśmiech od dzieci dla wszystkich zwierząt, aby od tej pory były zawsze uśmiechnięte.
11. Pożegnanie z czworonożnym przyjacielem - Pies prowadzony przez przewodnika – nauczyciela siada na komendę przed dzieckiem i podaje łapę na pożegnanie. Po wykonaniu polecenia pies dostaje nagrodę – suchą karmę z wyprostowanej dłoni.
12. „Moje odczucia po spotkaniu z psem” – dzieci po wyjściu psa wybierają ponownie obrazek z emocjami, które teraz wyrażają odczucia po zajęciach ze zwierzęciem.

 

Temat: Poznajmy się – zabawy z psem. Dostrzeganie podobieństw i różnic między człowiekiem i psem-zwierzęciem – nasze potrzeby.

Twoje uwagi i pomysły

Dodane komentarze (2)

  • Kati
    odpowiedz

    Może nie podam dodatkowego pomysłu, tylko zamienniki, natomiast odjęłabym kilka elementów, aby zajęcia były bardziej komfortowe dla psa.
    Na pewno uniknęłabym pożegnania z psem za pomocą podania łapy. Jednemu dziecku, jak pies poda łapkę (bez obejmowania łapy przez dziecko, bo zwierzaki tego nie lubią), to nic się nie stanie, ale podanie łapy wszystkim dzieciom i to do tego obcym, jest dla psa niekomfortowe, męczące i nużące. Spróbujcie nawet własnemu psu powiedzieć kilka razy: "Podaj łapę". Wasz własny pies, pomijając dyskomfort, bo Was zna i większość psów kocha swoich opiekunów będzie znużony lub zniecierpliwiony podawaniem łapy bez przerwy. A starszy pies zmęczy się podnoszeniem łapy 15 czy 20 razy pod rząd.
    Pies na pożegnanie może się ukłonić albo pomachać ogonem.
    Podczas powitania pominęłabym przywołanie psa do siebie, natomiast z moim psem obeszłabym wszystkie dzieci, aby podały smaczki z rączki lub miski, jeśli któreś się obawia albo nie chce zostać oślinione. Pominęłabym również bieganie przy psie, które się wiąże z tupaniem i szybkim ruchem, i chodzenie na czworaka (bo dzieci wtedy odpalają turbo napęd, wiecie, jak to wygląda :) ) a dopiero co dzieci rozmawiały o tym, co robić, aby psa nie wystraszyć.
    Natomiast bardzo podoba mnie się pomysł rysowania wielkiego uśmiechu dla zwierząt.
    Mam wrażenie, że scenariusz tworzyła osoba, która wywodzi się bezpośrednio z pracy z dziećmi (to nie jest krytyka), a nie z psami. Tak wyglądają moje rozmowy z mamą na temat pomysłów na zajęcia z dogoterapii z dziećmi. Moja mama nauczyciel vs. ja dogoterapeuta. Jak tworzymy scenariusze czasem zapomina, że pies to nie nauczyciel, który jakoś zniesie zajęcia, jak mu się nie chce albo nie ma siły :) I jakoś tak zawsze chce zabaw w ruchu, chociaż zawsze jej przypominam, żeby ich unikać podczas zajęć z psem. Dzieci zawsze mogą po wyjściu psa lub przed jego przyjściem wykonać zajęcia ruchowe.

    • Molly

      Super komentarz

Tagi