Scenariusz zajęć dydaktyczno - wychowawczych

Scenariusz zajęć dydaktyczno - wychowawczych
PROWADZĄCY: mgr Ewa Faryj
DATA: 16.03.2020 r
GRUPA WIEKOWA: 5 – latki „Misie”
TEMAT KOMPLEKSOWY: Porządki w ogrodzie.
TEMAT ZAJĘĆ: Oznaki wiosny.
OBSZAR PODSTAWY PROGRAMOWEJ: I, III, IV
CEL OGÓLNY:
- Zapoznanie dzieci z oznakami wiosny.
CELE OPERACYJNE:
- rozwiązuje zagadkę dotyczącą wiosny,
- wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie,
- klasyfikuje oznaki wiosny wg. podanych kategorii: zwierzęta, rośliny,
- układa puzzle 6 elementowe,
- zgodnie współpracuje w grupie,
- wykonuje taniec kwiatów, rytmicznie poruszając się do muzyki,
- rozwija swoją spostrzegawczość, kojarzenie oraz logiczne myślenie,
- przelicza elementy w zbiorach,
- porównuje liczebność zbiorów,
METODY NAUCZANIA:
słowna, oglądowa, czynna
FOMRY NAUCZANIA:
indywidualna , zbiorowa, grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Ilustracje przedstawiające nadejście wiosny w przyrodzie,
Przebieg:
1. Powitanie „Wszyscy są”
2. Zagadka wprowadzająca do zajęć:
Jaka pora roku
niedługo zawita?
Każdy z nas
chętnie ją powita.
W marcu się zaczyna,
gdy się kończy zima.
Przyjdzie z wiatru ciepłym powiewem,
z pięknem kwiatów i ptaków śpiewem. (wiosna)
3. Rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie oraz oznak, które świadczą o nadejściu wiosny w oparciu o ilustracje i doświadczenia dzieci.
4. Zabawa dydaktyczna „Oznaki wiosny” – klasyfikowanie oznak wiosny wg. podanych kategorii: zwierzęta, rośliny.
N-el przypina do tablicy po lewej stronie napis zwierzęta na zielonej kartce, a po lewej na czerwonej kartce napis rośliny. Zadaniem chętnych dzieci jest wybranie kolorowego krążka, następnie rozpoznanie po ilustracji czy jest to oznaka wiosny i przyporządkowanie jej do odpowiedniej kategorii.
5. „Wiosenne puzzle”.
Układanie obrazków w grupach 2 osobowych przedstawiających oznaki wiosny pocięte na 6 pasków.
6. Zabawa taneczna „Taniec kwiatów” .
N-el mówi do dzieci, że teraz zamienią się w wiosenne kwiaty i wykonają taniec z chustkami.
7. Wiosenna matematyka – karta pracy.
Przeliczanie elementów w zbiorach, porównywanie liczebności zbiorów. Wskazanie zbioru z największa i najmniejszą ilością elementów.
8. Stworzenie kącika przyrodniczego w sali z naturalnych okazów zwiastujących wiosnę.
9. Podsumowanie zajęć w formie quizu „prawda czy fałsz?” na temat aktualnej pory roku:
Nauczyciel podaje informacje, a dzieci podnoszą w górę zielony krążek jeśli informacja jest ich zdaniem prawdziwa, np.:
- teraz jest pora roku, którą nazywamy Zima
- niedługo powitamy nową pora roku, którą nazywamy Wiosną
- miesiąc, który mamy teraz, to: grudzień