Poznajemy bociana i żabę - scenariusz zajęć dydaktycznych

Poznajemy bociana i żabę - scenariusz zajęć dydaktycznych
2.4
5 ocen
Oceń

Poznaję zwyczaje i budowę bociana i żaby na podstawie teatrzyku kukiełek – pacynek w oparciu o tekst S. Michałkow „Bocian i żaba” – rozwijanie spostrzegawczości.

CEL GŁÓWNY:
Zapoznanie z wyglądem, sposobem poruszania, zdobywaniem pokarmu przez bociana i żabę.

OBSZAR EDUKACYJNY:
Poznawanie i rozumienie siebie i świata; Nabywanie umiejętności poprzez działanie;

TREŚCI:
Słuchanie i rozumienie mowy; Posługiwanie się mową; Przygotowanie do pisania; Poznawanie przyrody.

CELE OPERACYJNE:
- Wie, że żaba jest zielona, ma kończyny tylne skoczne i pływne  - przystosowane do życia na lądzie i w wodzie;
- Wie, że żaba zdobywa pokarm poprzez wyciągnięcie języka;
- Wie, że bocian jest biały i czarny;
- Zna sposób poruszania się bociana: chodzenie na długich nogach, fruwanie;
- Wie, że bocian zdobywa pokarm dzięki długiemu dziobowi.

POMOCE:
teatrzyk, pacynka bociana, pacynka żaby, bilety – kolorowe figury geometryczne, nagranie głosów żab, bocianów i innych zwierząt, gazetka tematyczna, ilustracje żab i bocianów, karty pracy, pisaki.

LITERATURA:
I. Dudzińska „Metodyka wychowania w przedszkolu”,
C. Hannaford „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł”,
S. Michałkow „Bocian i żaba”,
V. Lanka, Z. Vit „Płazy i gady”.

PRZEBIEG:
1. Przywitanie dzieci zabawą z pedagogiki zabawy:
„Wszyscy są
Witam was
Zaczynamy już czas
Jesteś Ty jestem ja
Raz dwa trzy."

2. Rozdanie dzieciom biletów – kartoników w kształcie figur geometrycznych w różnym kolorze: ćwiczenie gałek ocznych wg metody Dennisona; odszukanie i zajęcie swego miejsca w teatrze.

3. Oglądanie teatrzyku według utworu S. Michałkow wzbogaconego o treści poznawcze niezbędne w poznawaniu bociana i żaby:

Żaba:  Re, re, kum, kum re, re, kum, kum jestem sobie żaba wodna. Mam zieloną, gładką i wilgotną skórę.
Bocian:  Kle, kle a ja bocian biały, jestem pokryty piórami.
Narrator:  Posprzeczała się żaba z bocianem.
Żaba: Kto z nas jest piękniejszy?
Bocian: Ja – powiedział bocian. Spójrz, jakie mam piękne nogi!
Żaba: Ale ja mam cztery i moje tylne kończyny są skoczne i pływne. Mogę sobie skakać na lądzie i pływać w wodzie. A ty masz tylko dwie nogi – sprzeciwiła się żaba.
Bocian: Tak ja mam tylko dwie, ale moje są dłuższe i czerwone. Mogę na nich chodzić po lądzie i brodzić w wodzie.
Żaba: A ja umiem kumkać, a ty nie.
Bocian: A ja fruwam, a ty tylko skaczesz.
Żaba: Fruwasz, ale nurkować nie możesz.
Bocian: A ja mam czerwony dziób.
Żaba: Też mi coś – dziób. Ja mam długi język, który wyciągam i zdobywam nim pożywienie. Na co ci ten dziób bocianie?
Bocian: Na to – rozzłościł się bocian i połknął żabę, chociaż ona nie jest jego ulubionym pożywieniem. Odtąd bociany połykają żaby, żeby się z nimi nie kłócić.

4. Rozmowa na temat obejrzanego teatrzyku:
Jakie zwierzęta były bohaterami przedstawienia?
Jak wygląda żaba? (śliska, zielona, mokra)
Jak wyglądał bocian?
Co robiły zwierzęta?
O co kłócił się bocian z żabą?
Co to znaczy, że żaba umie nurkować?
Kto ma więcej nóg i jakiego koloru?
Ile nóg i jakiego koloru ma bocian?
Jaki język ma żaba i do czego jej służy?
Do czego służą skrzydła i dziób bocianowi?
Dlaczego żaba jest zielona?
Co by było gdyby żaba była kolorowa? Burza mózgów.
5. Bocian na łące – zabawa kształtująca koordynację całego ciała – ćwiczenie wspomagające sprawność fizyczną i rozwijające współpracę ręki i oka – element metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej  przejście na dywan)

Twoje uwagi i pomysły

Tagi