"Pożyteczne urządzenia" - scenariusz zajęć dydaktycznych
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

Jakie urządzenia techniczne ułatwiają nam pracę w domu i o czym należy pamiętać w momencie ich używania w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego pt. „Pożyteczne urządzenia”.
Komentarze (0)
Cele główne:
- poznanie wyglądu i zastosowania wybranych urządzeń technicznych,
- zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa, których należy przestrzegać przy ich obsłudze,
- rozwijanie wrażliwości słuchowej,
- poznanie nowego słownictwa,
- kształcenie sprawności manualnej rąk i wyobraźni twórczej dzieci,
Cele operacyjne: dziecko:
- rozróżnia najczęściej spotykane urządzenia techniczne,
- wie, jak należy umiejętnie i bezpiecznie korzystać z urządzeń technicznych znajdujących się w gospodarstwie domowym,
- zna zasady bezpieczeństwa dotyczące obsługi różnych urządzeń technicznych i elektrycznych,
- wypowiada się na podany temat,
- naśladuje odgłosy urządzeń elektrycznych,
- uczestniczy w zabawach ruchowych,
- wykonuje kolorowanie rysunku w obrębie konturu.
Metody:
- rozmowa kierowana, obserwacja, pokaz, ćwiczenia plastyczne, mapa mentalna przedstawiona za pomocą ilustracji.
Formy:
- praca z całą grupą, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- wiersz Cz. Janczarskiego pt. „Pożyteczne urządzenia”, ilustracje różnych urządzeń technicznych, suszarka do włosów, telewizor, odtwarzacz płyt DVD lub inne urządzenia techniczne, plakat z narysowanym domem i strzałkami odchodzącymi od niego (przygotowanie mapy mentalnej, kartki z bloku z narysowaną sylwetą lampki nocnej, papier kolorowy, klej.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć.
2. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Pożyteczne urządzenia”.
3. Wyróżnienie urządzeń technicznych zawartych w utworze.
4. Zapoznanie wyglądem i przeznaczeniem różnych urządzeń technicznych, nazywanie ich, opisanie ich wyglądu.
- Opisz wygląd suszarki lub odkurzacza.
- Opisz wygląd odbiornika telewizyjnego.
5. Ćwiczenie ortofoniczne pt. „Urządzenia techniczne” – naśladowanie odgłosów odkurzacza, suszarki do włosów, robota kuchennego.
6. Rozmowa kierowana o urządzeniach technicznych znajdujących się w domach dzieci oraz poznanie najważniejszych zasad bezpieczeństwa przy ich obsłudze.
- Jakie urządzenia techniczne znajdują się w waszych domach?
- Z jakich urządzeń korzysta wasza mama?
- Z jakich urządzeń korzysta tata?
- Z jakich urządzeń technicznych wy korzystacie?
- W jaki sposób należy korzystać z urządzeń technicznych? (przedstawienie ilustracji dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z różnych urządzeń technicznych).
7. Zabawa tematyczna pt. „Pomagam mamie” – dzieci naśladują ruchem ciała czynności wykonywane przez mamę w domu (odkurzanie, pranie, suszenie włosów, praca robotem kuchennym itp.).
8. Pokaz obsługi odbiornika telewizyjnego.
- uruchomienie odbiornika,
- przypomnienie przeznaczenia urządzenia,
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa przy obsłudze urządzenia.
9. Podsumowanie zajęć przy zastosowaniu mapy mentalnej.
- Jakie znacie urządzenia techniczne? (dzieci wymieniają nazwy urządzeń technicznych wybierają ilustrację i przypinają do plakatu z narysowanym domem i przypinają strzałki skierowane w stronę domu).
10. „Lampka nocna” – wydzieranka z kolorowego papieru.
Autor: Aleksandra Chrzan