Wędrówki po krajach Unii Europejskiej - scenariusz zajęć dydaktycznych
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

SCENARIUSZ - WĘDRÓWKI PO KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ
Komentarze (0)
WĘDRÓWKI PO KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ - FINLANDIA
Cel główny:
Nabywanie wiadomości o tradycjach, kultura i życiu ludzi w krajach Unii Europejskiej -Finlandia.
Temat:
Finlandia - kraj św. Mikołaja,
Cele operacyjne; dziecko:
- zna pojęcia: Finlandia, Helsinki, potrafi wskazać flagę Finlandii,
- kojarzy postać św. Mikołaja z tym krajem,
- wie, jakie warunki klimatyczne panują w tym kraju, poznało wygląd stroju ludowego, kojarzy z Finlandią bajkę "Muminki"
Metoda:
- słuchowa,
- oglądowa,
- czynna.
Formy:
- grupowa,
- zespołowa,
- indywidualna.
Pomoce:
- książka "Prawdziwa historia św. Mikołaja",
- ilustracja przedstawiająca renifery,
- lapoński strój ludowy,
- worek z drobnymi zabawkami,
- fragment "Czterech pór roku - Zima" A. Vivaldi"
- książka lub kasta video z bajką "Muminki",
- tekst piosenki pt. "Muminki",
- sylwety reniferów,
- czapka św. Mikołaja,
1. Słuchanie fragmentu opowiadania "Prawdziwa historia św. Mikołaja. Skąd pochodzi Mikołaj". Uświadomienie dzieciom, iż Laponia jest częścią Finlandii. Poznanie nazwy stolicy - Helsinki. Pokaz flagi Finlandii.
2."Zaprzęg św. Mikołaja" - zabawa ruchowa. (Pokaz ilustracji przedstawiającej renifery) Dzieci tworzą zaprzęg 7 reniferów i l Mikołaja. Zaprzęgi poruszają się po sali przy piosence "Witaj Mikołaju".
3. "Czarodziejski woreczek": - zabawa rozwijająca zmysł dotyku. Dzieci odgadują dotykiem jakie zabawki przygotował Mikołaj do swojego worka.
4. Pokaz ilustracji strojów ludowych z Finlandii. Dlaczego takie grube? (Uświadomienie trudnych warunków klimatycznych w Finlandii).
5. Zamieć śnieżna - zabawa ruchowa. Jakie odgłosy słychać w czasie zamieci śnieżnej? Podział na 2 grupy. I naśladuje taniec płatków śniegu. II wydaje odgłosy wycia wiatru przy muzyce Vivaldiego.
Ody nastąpi cisza płatki opadają na ziemię. Zakończenie.
6. Kolorowanie malowanki przedstawiającej strój ludowy z Finlandii wg wzoru.
7. Podwieczorek - tradycyjny posiłek z Finlandii - ciemny chleb z szynką wieprzową,
Zajęcia popołudniowe:
8. Obejrzenie lub wysłuchanie bajki pt. "Muminki". Autorka T. Janson pochodzi z Finlandii.
9. Nauka refrenu tytułowej piosenki pt. "Muminki".
WĘDRÓWKI PO KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ - FRANCJA
Cel ogólny:
Zapoznanie z zabytkami, tradycjami i kulturą Paryża.
Temat:
Wycieczki po dzielnicach Paryża.
Cele operacyjne; dziecko:
- poznało pojęcia Francja, Paryż,
- rozpoznaje wieże Eiffla, Luwr, Katedrę Norte Dame, Wersal,
- nauczyło się piosenki "Panie Janie" wie jak wygląda taniec kankan.
Metoda:
- czynna,
- słowna,
- oglądowa.
Formy:
- grupowa,
- zespołowa,
- indywidualna.
Pomoce:
- nagrania piosenki Edit Piaf - "Trzy kurki",
- muzyka do kankana,
- zdjęcia: Luwru, wieży Eiffla, katedry Notre Dame, Wersalu,
- reprodukcje obrazów Renoira, Moneta,
- książka "Dzwonnik z Notre Dame",
- układanka puzzle z cyklu baśni Disney'a "Dzwonnik z Notre Dame", klocki.
1.Wysłuchanie piosenki Edit Piaf - "Rien"
- w jakim języku była zaśpiewana ta piosenka?
- dziś odwiedzimy stolicę Francji - Paryż. (Nauczyciel przypina dzieciom trójkolorowe znaczki). Zacznijmy od powitania w jeżyku francuskim: Bon jour (Bon żur)! Salut (Salu)!
2. Na początek wybierzemy się do Luwru, muzeum, gdzie zgromadzone są obrazy największych malarzy, np.: Renoir, Monet, (Dzieci podchodzą do maty, gdzie powieszone są reprodukcje obrazów). Zgadywanka - 1 dziecko opisuje wybrany obraz. Reszta grupy wskazuje, o którym jest mowa. Nauczyciel wyjaśnia nazwę obrazu i jego autora.
3. Nauczymy się, teraz znanej piosenki francuskiej "Panie Janie".
Fonetycznie: