Zdrowie i zdrowe odżywianie - scenariusz zajęć dydaktycznych
SCENARIUSZ WIEDZY O ZDROWIU I ZDROWYM ODŻYWIANIU
CEL OGÓLNY:
Kształtowanie postawy prozdrowotnej.
CELE SZCZEGÓŁOWE - Dziecko:
- wie, czemu służy właściwe odżywianie
- wie o konieczności dbania o własne zdrowie poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów higienicznych
- rozumie, dlaczego należy wykonywać codzienne zabiegi higieniczne i czemu one służą
- rozumie znaczenie czystości dla zdrowia
- wie, co to jest higiena narządów zmysłów
- dostrzega konieczność spożywania potraw niezbędnych dla zdrowia
- rozumie potrzebę każdorazowego mycia rąk po wyjściu z toalety oraz przed posiłkiem
- potrafi kulturalnie zachować się podczas spożywania posiłków
- rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku jako źródła zdrowia
METODA:
czynna, słowno-oglądowa
FORMA:
grupowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
puzzle, rysunki przedstawiające przybory higieniczne, owoce, słodycze, worek z ukrytymi przedmiotami, wierszyk, obrazki, tabliczki z napisami tak i nie.
PRZEBIEG:
Dzieci z trzech grup „0” zebrane w sali - każda grupa wybiera trzech przedstawicieli, pozostałe dzieci kibicują swojej drużynie.
1. Powitanie uczestników konkursu przez osobę prowadzącą, przedstawienie jury, oraz zapoznanie z celem konkursu.
2. Zajęcie miejsc przy stolikach - dzieci wytypowane do konkursu.
3. „Czysty jak….” - Układanie puzzli. Zadaniem dzieci jest ułożyć puzzle, na których znajdują się obrazki związane z utrzymaniem higieny. Po ułożeniu obrazka dzieci opowiadają jego treść. Punkt otrzymuje grupa, która jako pierwsza ułożyła puzzle.
4. Powiedz, co widzisz - zabawa pantomimiczna. Dzieci naśladują ruchem czynności związane z higieną. Wybrane dziecko z drużyny demonstruje ruchem czynność, pozostałe mają za zadanie odgadnąć, o jaką czynność chodzi. Punkty za każdą poprawna odpowiedź.
5. Co to jest?- Rozwiązywanie zagadek. Dzieci mają rozłożone przed sobą rysunki przedstawiające przybory służące utrzymaniu higieny. Są tam również rysunki niezwiązane z czystością. Za każdą poprawną odpowiedź – punkt.
6. Jak to smakuje?- Określanie smaku.Dzieci mają zasłonięte oczy. Otrzymują do spróbowania owoce, słodycze lub inny produkt spożywczy dzieci mają określić smak i odpowiedzieć na pytanie czy jest to zdrowe w dużych ilościach dla organizmu. Punkt za każdą poprawną odpowiedź.
7. Worek cudów - zabawa dydaktyczna. Dzieci mają zasłonięte oczy, ich zadaniem jest określić, jakiego przedmiotu dotyka, nazwać go, powiedzieć, z czego jest wykonany i do czego służy.Punkt za dobrą odpowiedź.
8. Dopasuj… - Dzieci muszą dopasować treść wierszyków do obrazków, które znajdują się na stolikach. Punkt za dobrą odpowiedź.
9. Quiz wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej - Na stolikach przygotowane tabliczki z napisami TAK, NIE. Dzieci odpowiadają na pytania, pokazując odpowiednią tabliczkę.
10. Podsumowanie, podliczenie punktów, wręczenie nagród i dyplomów za uczestnictwo w konkursie.
PYTANIA DO QUIZU:
- codziennie myjemy całe ciało
- zęby myjemy po każdym posiłku
- przyjemnie jest siedzieć w miejscach brudnych i zakurzonych
- zawsze myjemy ręce po wyjściu z toalety
- nie myjemy rąk przed jedzeniem
- codziennie zmieniamy bieliznę
- latem ubieramy się bardzo ciepło
- nos wycieramy w rękaw
- zawsze dbamy o czystość w toalecie
- w czasie zabaw i zajęć zawsze głośno można krzyczeć
- można siedzieć bardzo długo przed telewizorem lub komputerem
- żeby być zdrowym trzeba jeść dużo owoców i warzyw
- jemy słodyczy tyle ile chcemy
- zawsze myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem
- przy jedzeniu rozmawiamy z pełną buzią
- zachowujemy się kulturalnie przy stole
- bakterie i wirusy są przyczyną wielu chorób
- gdy ktoś odpoczywa możemy zachowywać się bardzo głośno
- zabawy na świeżym powietrzu pomagaj być zdrowym