Poznajemy zwierzęta - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 3-4 latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Poznajemy zwierzęta - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 3-4 latków
3.0
5 ocen
Oceń
{

Temat: "Poznajemy zwierzęta z wiejskiego podwórka".

Cele ogólne:
- tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność skupiania uwagi
- dostrzeganie i opisywanie relacji między przedmiotami i zjawiskami
- wywołanie radosnego nastroju sprzyjającego dobrej zabawie

Cele szczegółowe:
- znają znaczenie słowa „przygoda”
- nazywają zwierzątka występujące w wierszu
- potrafią wyodrębnić je z pozostałych
- potrafią podzielić piłki ze względu na wielkość (duże- małe)
- potrafią podzielić piłki ze względu na kolor (czerwone, niebieskie, żółte, zielone)

Środki wspomagające:
tekst wiersza, kolorowe piłki, sylwety zwierząt, nagrania muzyczne.

Przebieg zajęć:

1. Pląs integracyjny „Wszyscy są”

Wszyscy są, witam was
zaczynamy już czas - wszyscy maszerują po kole
Jestem ja – każdy wskazuje na siebie
Jesteś ty – każdy wskazuje na inne dziecko
Raz, dwa, trzy – trzy klaśnięcia w swoje dłonie.

2. Wspólne dochodzenie do zrozumienia przez dzieci pojęcia „przygoda”.  Dzieci podają przykłady przygód, jakie im się ostatnio przytrafiły.  Czy przygoda zawsze kończy się szczęśliwie? Posłuchajcie, co przydarzyło się pewnej piłce, która wyskoczyła z domu.

3. Słuchanie wiersza D. Gellner pt. „Piłka”
 
Po cichutku, po kryjomu
Wyskoczyła piłka z domu
Hop! Hop! W górę! W dół
Przeskoczyła świata pół
Zatrzymała się pod płotem
Zatańczyła z burym kotem
Hop! Hop! Raz i dwa
Obudziła złego psa!
Gdzie jest teraz? Pośród kaczek.
Kaczki kwaczą: kto tak skacze?
Ale piłka dalej zmyka
Patrzcie! Wpadła do kurnika
Hop! Hop! W górę! W dół
Przestraszyła stado kur!
Gdy odpocząć chciała chwilę
Siadły na niej dwa motyle
Każdy z nich pomyślał tak:
Jaki duży, piękny kwiat!
Biała koza, biała nóżką
Potoczyła piłkę dróżką.
Pędzi piłka w stronę wiadra
Bęc! Do zimnej wody wpadła!
Oj! Do licha! – rzekła brzydko
Chcę do domu! I to szybko!
Choć nie miała wcale nóg
Przeskoczyła – hop! – przez próg
Zatrzasnęła z hukiem drzwi
I pod łóżkiem grzecznie śpi.

4. Analiza treści wiersza:
czy wiersz był wesoły czy smutny?
co cię najbardziej rozbawiło/zasmuciło?
gdzie to wszystko się wydarzyło?
jakie zwierzątka spotkała piłka?

5. Zabawa dydaktyczna „Które zwierzątka spotkała piłka?
Dzieci oglądają sylwety zwierząt, nazywają je, odkładają w wyznaczone miejsce te, które piłka spotkała podczas swojej przygody.

6. Wyczarowanie piłek – powtarzanie rymowanki:

Czary – mary, hokus – pokus
To nasze zaklęcie
Niech tu zaraz w naszej sali
Kosz z piłkami będzie!

7. Zabawy z piłkami
oglądanie piłek
segregowanie ich na małe i duże
segregowanie ich wg kolorów
rzucanie piłką do kosza

8. Refleksja na zakończenie „Gdybyś był piłką, koło którego zwierzątka zatrzymałbyś się …, dlaczego? …” – połóż swoją piłkę obok tego zwierzątka.

Autor: Marzanna Ławrynowicz

Twoje uwagi i pomysły

Tagi