Każda praca jest ważna - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 4 i 5 latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Każda praca jest ważna - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie  4 i 5  latków
4.7
3 oceny
Oceń
{

Każda praca jest ważna – rozmowa w oparciu o obrazki.

Cele:
- ukazanie pracy na roli w dawnym wydaniu
- kształtowanie poczucia szacunku dla drugiego człowieka
- dokonanie charakterystyki niektórych zawodów, wykonywanych dawniej
- rozwijanie i umacnianie więzi koleżeńskich
- zapoznanie się z etapami powstawania mąki

Metody:
- czynne: zabawa „Pieczenie chleba”, wyklejenie plasteliną sylwety „Młynu”
- słowne: praca z obrazkiem, pogadanka

Środki dydaktyczne:
- karty pracy dla każdego dziecka  „Wiatrak”
- klawesy dla każdego dziecka
- obrazki: kołowrotek, młyn, studnia, narzędzia do pracy na polu, np. pługi drewniane lub grabie drewniane, drewniany konik na biegunach.
- plastelina

Formy:
- indywidualna
-grupowa

 

Przebieg zajęć.
1. Przywitanie dzieci. Rozmowa na temat ważnego święta, choć to trudny temat postaramy się coś dowiedzieć. To święto, jest 1 maja a jego pełna nazwa to Święto Pracy. Przykładowe pytania:
- Z czym kojarzy Wam się to święto?
- Od czego mogła wziąć się nazwa tego święta?
To święto jest już od dawna obchodzone. Nasze babcie i dziadkowie pamiętają na pewno, jak trudno było dawniej w pracy. W tym dniu Pierwszego Maja szczególnie podkreśla się rolę pracy w życiu człowieka. Jak myślicie, dlaczego praca jest tak ważna w życiu każdego człowieka? Czy można byłoby, tak cały dzień leżeć w łóżku i leniuchować, nić nie robić? Co by było gdyby ludzie nie pracowali?


2. Nauczyciel rozkłada na dywanie obrazki z przedmiotami, które kiedyś pomagały w codziennej pracy. Należy je tak położyć by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Nauczyciel opisuje z wyglądu, ubioru dziecko, które podchodzi i odsłania obrazek. Ale zanim obrazki zostaną odkryte, należy odgadnąć o kim opowiada nauczyciel. Omówienie poszczególnych obrazków i krótka charakterystyka pracy, która się z tym przedmiotem wiąże.


3. „Pieczemy chleb” - zabawa naśladowcza.
Dzieci siedzą w kółeczku. Wyobraźcie sobie ze teraz będziemy piekli chleb, ale najpierw musimy połączyć składniki i dobrze go wymieszać. Dzieci naśladują  wyrabianie ciasta.


4. Aby był chleb, młynarz ze zboża – parzenicy robi w młynie mąkę. Dzieci przystępują do przygotowania miejsca pracy, rozkładając na stole certę. Młyn to bardzo ważny sprzęt niegdyś pracy człowieka, waszym zadaniem będzie wylepić z plasteliny sylwetę, narzędzia które pozwalało rozbić mąkę. Nauczyciel demonstruje jak wyklejać, rozciągać plastelinę aby wypełnić powierzchnię obrazka. Po skończonej pracy dzieci oglądają wszystkie prace, wybierając najbardziej radosną.

 

Autor: Ewa Kowalik

Twoje uwagi i pomysły

Dodane komentarze (4)

  • Wyrozumiała
    odpowiedz

    Bardzo fajne zajęcia. Proszę się nie przejmować złośliwymi ludźmi.

  • Rytmiczka
    odpowiedz

    Jak doszłam do słów „klawesyn dla każdego dziecka” to przestałam czytać bo ten scenariusz przestaje być wiarygodny. Jeżeli jego twórca napisał, że rozdaje klawesyn to pewnie dzieciom powiedział to samo. A potem całą edukację w szkole podstawowej na zajęciach z muzyki człowiek poświęca na ODUCZANIE błędów pań, którym się nie chciało upewnić albo dowiedzieć jak brzmi poprawna nazwa...

    • Pedagog Specjalny

      ja bym Sanownej Pani proponowała uważne czytanie ze zrozumieniem. W konspekcie jest napisane "klawesy dla każdego dziecka", więc nie wiem skąd Pani wzięła ten "klawesyn". Pani Rytmiczko, w scenariuszu występuje poprawne nazewnictwo, proszę czytać ze zrozumieniem ;-)
      Pozdrawiam - pedagog specjalny

  • Rytmiczka
    odpowiedz

    Mam taką prośbę o sprawdzenie, co to jest KLAWESYN, bo jeśli każde dziecko ma dostać to dość drogo wyjdzie... poza tym to instrument barokowy i dzieci mogą sobie nie poradzić z wykonawstwem. Drogie Panie, uprasza się o rozwagę - KLAWESY, nie KLAWESYN. I DZWONKI, a nie CYMBAŁKI

Tagi