Co nam daje segregacja śmieci - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5 latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Co nam daje segregacja śmieci - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5 latków
4.0
1 ocena
Oceń
{

ZAPROSZENIE DZIECI I ICH RODZICÓW DO AKCJI GROMADZENIA I SEGREGOWANIA ODPADÓW, WYJAŚNIENIE W JAKI SPOSÓB WYPEŁNIAĆ ANKIETĘ NA TEMAT OCHRONY ŚRODOWISKA W DOMACH. WYKONANIE PLAKATÓW I ZREDAGOWANIE LISTU DO RODZICÓW.

ZAPROSZENIE DZIECI I ICH RODZICÓW DO AKCJI GROMADZENIA I SEGREGOWANIA ODPADÓW, WYJAŚNIENIE W JAKI SPOSÓB WYPEŁNIAĆ ANKIETĘ NA TEMAT OCHRONY ŚRODOWISKA W DOMACH. WYKONANIE PLAKATÓW I ZREDAGOWANIE LISTU DO RODZICÓW.


CEL GŁÓWNY:
Szukanie odpowiedzi na pytanie: co nam daje segregacja odpadów?

CELE OPERACYJNE:

- rozumie sens gromadzenia i segregowania odpadów,
- zna zasady przeprowadzania doświadczeń,
- rozumie zależność pomiędzy czystym środowiskiem, a istnieniem świata zwierzęcego i roślinnego,
- potrafi posługiwać się prostymi przyrządami do badań,
- wie, dlaczego jest tyle odpadów (w domach, w naszym mieście i na całym świecie),
- rozumie konieczność segregowania i przetwarzania odpadów,
- umie wyjaśnić, w jaki sposób nasze zachowania mają wpływ na czystość środowiska,
- potrafi wymienić kilka składników mających szkodliwy wpływ na zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby,
- potrafi formułować wnioski na podstawie spostrzeżeń po przeprowadzonych doświadczeniach,
- rozumie znaczenie słowa „ekologia”.

POMOCE:

pojemniki  po różnych produktach spożywczych, łyżka cukru i soli, oznakowane i kolorowe worki do segregowania odpadów, sznurek sizalowy, szary papier, kredki, pisaki, klej, papier kolorowy, lupa, mikroskop, 

PRZEBIEG :
1. Zabawa na powitanie.
Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka wita: tych, którzy dziś czują się weseli, smutni, lubią spędzać czas na Świerzym powietrzu, lubią chodzić po górach, kąpać się w morzu, rozumieją ochronę przyrody. Następnie głos zabierają chętne dzieci.

2. Zabawa „Raz, dwa, trzy, pstryk” – wprowadzająca do tematu.
Dzieci siedzą w kręgu i mówią : Raz, dwa, trzy – uderzając dłońmi o uda, później mówią pstryk i klaszczą w dłonie. Po słowie „pstryk” kolejno mówią wyraz (pierwsze skojarzenie) ze słowami „ochrona środowiska”.

3. Czym zajmuje się ekologia?- zabawa. Zabawa ma na celu wyjaśnienie pojęcia „ekologia” w oparciu o ilustracje. Dzieci pod naszym kierunkiem dochodzą do wniosku, że ekologia – to nauka, która bada zależności miedzy organizmami, a otaczającym je środowiskiem.

4. Wyjaśnienie dzieciom, co to jest powietrze:
Powietrze otacza całą kulę ziemską (oglądanie globusa). Mimo że go nie widzimy, jest wszędzie. Jest w nas, w roślinach, zwierzętach i w wielu przedmiotach. Doświadczenie na istnienie powietrza – leżenie w dowolnej pozycji, głębokie oddychanie, nabieranie powietrza i zatkanie nosa i ust (wstrzymanie oddychania) i następnie wypuszczanie powietrza. Wniosek: W człowieku jest powietrze, jest ono potrzebne do oddychania. zanurzanie przedmiotów w wodzie: butelki, kredy, gąbki, gumowej kaczki.
Obserwowanie wydobywających się pęcherzyków powietrza. Wniosek: W przedmiotach jest powietrze, mimo, że go nie widać. zmniejszanie objętości worków z odpadami poprzez zgniatanie pojemników i odkręcanie butelek. Wniosek: Złożone lub zgniecione kartony, puszki zajmują dużo mniej miejsca, a znajdujące się w butelkach powietrze stawia duży opór. wykrywanie zanieczyszczenia powietrza – naklejenie paska taśmy klejącej na zewnętrznej stronie szyby okiennej (z różnych stron budynku), po chwili odklejenie i oglądanie przez szkło powiększające i pod mikroskopem. Wniosek: Pył i kurz są niewidoczne gołym okiem, a najwięcej jest ich od strony ulicy.

5.Oglądanie ilustracji przedstawiających miasta z dymiącymi kominami, zanieczyszczonym powietrzem, oraz miasta, w których fabryki posiadają filtry. Wybierają te ilustracje, które przedstawiają sytuacje korzystne dla życia ludzi, roślin, zwierząt i uzasadniają wybór.

6.Wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej „Rzeczka” czytanego przez nauczycielkę.
Raz na moście w Zawichoście
posprzeczali się dwaj goście,
a przedmiotem owej sprzeczki
była czystość pewnej rzeczki.
Rzekł gość pierwszy: - Owa rzeczka
nie ma brudu ani deczka!
Owa rzeczka jest przejrzysta,
co dowodzi, że jest czysta!
Rzekł gość drugi: - Pan żartuje!
Owa rzeczka ryby truje!

Pliki do pobrania

Twoje uwagi i pomysły

Tagi