Co tak wieje? - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5-latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Co tak wieje? - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5-latków
Oceń
{

Co tak wieje?

Cele - dziecko:

  • Pozna właściwości powietrza na podstawie doświadczeń i obserwacji
  • Pozna pozytywne i negatywne oddziaływanie wiatru na środowisko
  • Rozbudzi wyobraźnię, aktywność oraz inwencję twórczą


Środki dydaktyczne:
naczynie z wodą, butelka, balon, strzykawka, wiatrak, ilustracje związane z pozytywnym i negatywnym oddziaływaniem wiatru, nagranie różnych odgłosów wiatru, akcesoria do naśladowania wiatru, szarfy w dwóch kolorach, kartoniki z kropkami, opowiadanie wg bajki szkockiej „Owczarz i marcowy wiatr", zagadki słowne.

Przebieg zajęć:
1.Poznajemy właściwości powietrza.
Doświadczenie z butelką i rurką do picia napojów. Naucz. zanurza butelkę w misce z wodą, przyciska do dna i puszcza. Z otworów butelki wydostają się bąbelki. Co to jest? - wypowiedzi dzieci. Następnie zanurza koniec rurki w wodzie, dmuchając w nią, wydostają się bąbelki. Naucz. pyta: Skąd wzięły się te bąbelki i co to jest? (powietrze). Naucz. tłumaczy, że są takie przedmioty, które łatwo wziąć do ręki, które trzeba trzymać w naczyniach, np. woda. Lecz są w przyrodzie takie ciała, które nie mają kształtu i nie są widoczne, jak np. powietrze. Wyrażanie swojego nastroju w misce z wodą: dzieci siedzą w kole, na środku stoi miska z wodą. Dzieci kolejno podchodzą i patyczkiem do szaszłyków  mieszając w wodzie wyrażają swój obecny nastrój.

2. Doświadczenia z powietrzem.
Czy powietrze można ścisnąć? - Jedno dziecko otrzymuje strzykawkę, podnosi tłok do góry, przytrzymując palcem koniec strzykawki, próbuje docisnąć tłok do dna. Czy powietrze można uwięzić? - Nadmuchanie balonu i zawiązanie go.

3. Zabawa ruchowa „Balonik".

4. Zagadki o wietrze.
Rozpoznawanie różnych odgłosów wiatru nagranych na taśmie
Zagadka słowna:  
   
Nie ma ust, a dmucha,
Nie ma skrzydeł, a leci.
Czasem mrozi, czasem dmucha,
Co to, czy odgadną dzieci?

5. Słuchanie opowiadania ilustrowanego na tablicy wg bajki szkockiej „Owczarz i marcowy wiatr" ze zbioru „Bajki do poduszki" Viery Janusovej.

6. Rozmowa - wyjaśnienie co to był za wiatr.

7. Wyjaśnienie nauczycielki, co to jest wiatr i dlaczego wieje.
Wiatr wieje dlatego, że jedne masy powietrza są cieplejsze od innych. Ciepłe powietrze jest lżejsze od zimnego i unosi się, wtedy zimne powietrze napływa, żeby zająć jego miejsce. Inaczej: wiatr jest to ruch powietrza.

8. Zabawa ruchowa: „Wirujące liście na wietrze".
Kilka dzieci otrzymuje zielone szarfy i to są drzewa oraz kartoniki odpowiednią ilością kropek od 1 do 6. Pozostałe dzieci otrzymują czerwone szarfy i to są liście. Liście wirują w rytm muzyki, naśladującej głos wiatru, na przerwę w muzyce opadają pod drzewem, tak by nie było więcej liści pod drzewem niż wskazuje kartonik.

9. Rozmowa przy ilustracjach: kiedy wiatr jest potrzebny, a kiedy przeszkadza? Korzystny wpływ (rozsiewa nasiona, zapyla kwiaty, porusza elektrownie wiatrowe, wiatraki, żaglówki, unosi szybowce, balony, latawce, przenosi fale dźwiękowe - dlatego słyszymy słowa, dźwięki). Negatywny wpływ (łamie drzewa, zrywa dachy, linie elektryczne, powoduje sztorm i zatapia statki, towarzyszy burzy, która powoduje szkody).

10. Zabawa: „Robimy wiatr" - naśladowanie wiatru różnymi akcesoriami.

11. Wykonanie latawca z kartonu i ozdabianie go kredkami.

Autor: Halina Szyncel

Twoje uwagi i pomysły

Tagi