Legenda o smoku wawelskim - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5-latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Legenda o smoku wawelskim - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5-latków
3.7
3 oceny
Oceń
{

Scenariusz zajęć z literatury dziecięcej z elementami dramy. "Legenda o smoku wawelskim - mądrość czy siła, co daje większą satysfakcję?".

CELE GŁÓWNE:
- kształtowanie poczucia więzi narodowej na bazie legend z naszej historii;
- kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć gestem, mimiką twarzy;
- rozwijanie wyobraźni, fantazji oraz plastyki ciała.
 
CELE OPERACYJNE:
- potrafi wypowiadać się na określony temat;
- umie wcielać się w postacie z legendy;
- potrafi wykonywać ćwiczenia dramowe;
- rozumie co oznaczały dawniej symbole: miecz, "Puchar Odwagi".
 
FORMA PRACY: grupowa, zespołowa, indywidualna.
 
POMOCE: blok, kredki, nożyczki, papierowe elementy smoka, naczynie zwane "Pucharem Odwagi" (pojemnik ozdobiony przez nauczycielkę), gazety.
 
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
 
1. Wprowadzenie - dzieci znają już "Legendę o smoku wawelskim" (przeczytaną wcześniej).
2. Swobodne wypowiedzi na temat legendy - przedstawienie głównych bohaterów, ważnych wydarzeń (przypomnienie).
3. Ćwiczenie dramowe - rzeźba: "Spotkanie z księciem Krakiem". Nauczycielka ustala z dziećmi, jak wygląda książę Krak, jak należy zachowywać się na spotkaniu znim. Dzieci dobierają się w pary (rycerz - książę) i przedstawiają scenkę.
4. Zabawa: "Krak wysyła rycerzy do smoka" - nauczyciel jest w roli Kraka, ustala z rycerzami, co należy zrobić, by uwolnić jego córkę z niewoli smoka.
5. "Co wiemy o smoku wawelskim?" - dzieci opowiadają, co może robić smok, jka wygląda. nauczyciel zapisuje na kartkach i umieszcza na tablicy. Wspólnie z dziećmi układa smoka z gotowych, papierowych elementów, informuje dzieci: "Musimy się dowiedzieć, co mówią ludzie, bo nikt z nas go na oczy nie widział, żeby sprawdzić informacje, musicie się tam wybrać drodzy moi rycerze".
6. Ćwiczenie dramowe: "Smocza jama" - dzieci z gazet układają grotę wokół papierowego smoka.
7. Ćwiczenie dramowe: "Rycerski miecz" - każde dziecko na papierze rysuje swój miecz, ozdabia go i wycina.
8. "Puchar Odwagi" - dzieci w roli rycerzy przybywają na zamek i rozmawiają z Krakiem:"Czy macie tyle odwagi, by stawić czoło smokowi?", "czy pójdziecie do smoczej jamy?", "W jaki sposób, nie siłą, możemy zmusić smoka do oddania mojej cóki?", "By dodać wam odwagi przekazuję wam ten oto Puchar Odwagi, napijcie się eliksiru, który sprawi, że będziecie odważni". Dzieci stojąc w kole przekazują sobie puchar, "piją na niby".
9. Ćwiczenie dramowe: "Wyprawa do smoczej jamy" - nauczyciel w roli smoka. Prowadzi tak rozmowę z rycerzami, by rozwiązać problem bez użycia siły ze strony rycerzy.
10. "Spotkanie na zamku Kraka" - książę dziękuje swoim rycerzom za uwolnienie księżniczki z łap smoka. Gratuluje im odwagi i mądrości w spotkaniu ze smokiem.
11. Podsumowanie zajęcia - wypowiedzi dzieci na temat: "Mądrość czy siła, co daje większą satysfakcję przy rozwiązywaniu trudnych sytuacji?" oraz"Co to jest legenda?".
12. Zakończenie - podziękowanie dzieciom za zabawę.

Autor: mgr Edyta Wrzesińska

Twoje uwagi i pomysły

Tagi