Bajki zapraszają do podróży - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków
Scenariusz sytuacji edukacyjnej dla 6-latków - "Bajki zapraszają do podróży"
TEMAT: „Bajki zapraszają do podróży"
METODA: naturalna nauka języka
CELE OPERACYJNE:
- doskonali umiejętności czytania;
- potrafi rozwiązywać zagadki;
- wypowiada się na temat postawionego problemu, wyrazi swoje odczucia;
- podejmuje pracę w zespole, dostosowuje się do przyjętych reguł;
- potrafi dokonać samooceny (opowiada o swojej pracy).
POMOCE:
- „bilety” do pociągu – karteczki w 5 kolorach z cyframi 1-5;
- wyklejone na podłodze konturów 5 prostokątów (wagonów), jeden obok drugiego;
- ilustracje z postaciami z bajek: kot w butach, Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Calineczka;
- karty pracy: obrazek- wyraz.
PRZEBIEG:
1. Zaproszenie dzieci do podróży pociągiem- rozdanie biletów, odszukanie swojego miejsca w „wagonach” według koloru biletu i imieniu na wizytówce, umieszczonej w wagonie.
2. Rozwiązanie części rebusu
3. Rozwiązanie zagadek.
Łatwo mnie poznacie, gdy wspomnicie bajkę.
Chodziłem tam w butach i paliłem fajkę. KOT W BUTACH
Chociaż kłopoty z wilkiem miała,
wyszła z opresji zdrowa i cała? CZERWONY KAPTUREK
Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka,
którzy w lesie spotkali chatkę zrobioną z pierniczka? JAŚ I MAŁGOSIA
Jaka to dziewczynka ma roboty wiele,
A na pięknym balu gubi pantofelek? KOPCIUSZEK
Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka,
Dlatego jej imię brzmiało……? CALINECZKA
Jeśli są w grupie dzieci, które potrafią czytać, mogą zrobić to one. Rozwiązania zagadek podają kolejno „pasażerowie” kolejnych wagonów, wyszukując jednocześnie obrazek przedstawiający odgadniętą postać (obrazki umieszczone na stojakach) i zabierają go do swojego „wagonu”.
Następnie dzieci układają w wagonach z rozsypanki literowej rozwiązania swoich zagadek i wskazują literę podaną przez nauczycielkę ( 1 zagadka- litera 5, itd.), z których tworzą zakryte słowo w rebusie(odsłonięcie wyrazu na tablicy) Po odczytaniu całego rebusu nauczycielka zaprasza w podróż.
WSZYSTkIE DZIECI PRZECHODZĄ PO RÓWNOWAŻNI.(ponownie zajmują miejsce w wagonach)
W I wagonie podróżuje z nami kot w butach. Dzieci mają za zadanie wskazać różnice między kotem a kotem z bajki, na zakończenie poruszają się jak koty (na czworaka) i robią „koci grzbiet”
W II wagonie podróżuje z nami Czerwony Kapturek. Proponuje on dzieciom oglądanie w czasie podróży książki- nauczycielka przedstawia ilustrację z bajki i zachęca dzieci do opowiedzenia jej.
WSZYSTKIE DZIECI PRZECHODZĄ PRZEZ TUNEL.
W III wagonie Jaś i Małgosia pomagają dzieciom przezwyciężanie lęków.
Nauczycielka prezentuje nagranie fragmentu muzyki z w/w. bajki ze złowrogim śmiechem czarownicy – prowokuje dzieci do rozmowy o ich lękach i sposobach radzenia sobie z nimi.
IMROWIZACJA RUCHOWA „ZŁA CZAROWNICA” Z WYKORZYSTANIEM MUZYKI.
W IV wagonie Calineczka zaprasza dzieci do zabawy na łące (zadaniem dzieci jest dokończenie wersu wiersza mówionego przez nauczycielkę oraz pokazanie ruchem postaci o której jest mowa)
„Na łące”
Skaczą sobie po zielonej łące …….(zające),
A wśród białych chmurek świeci jasne …….(słońce).
Opodal w gaiku rosną smaczne grzybki,
W przezroczystym jeziorze pluszczą małe ………(rybki).
Kret schował się w norze i wystawił…….(łapki),
A bocian zgłodniały wypatruje …….(żabki).
Coś tam w górze fruwa i wesoło ćwierka, (dzieci naśladują głosem)
Nagle słychać trzaski, co za groźny zwierz…
A to pofukuje najeżony ….(jeż).
Dzieci otrzymują karty do indywidualnej pracy, ich zadaniem jest połączenie obrazka z jego nazwą (motyl, kret, żaba, wrona, bocian, mysz,ryba).
W V wagonie jedzie z nami Kopciuszek. Czy kopciuszek był szczęśliwym dzieckiem? Jakie były jego marzenia?- swobodne wypowiedzi dzieci o swoich marzeniach.
Zakończenie zajęć pytaniem do dzieci, którą postacią z bajki chciałyby spotkać się naprawdę – rysowanie.
Autor: Jolanta Szczypciak