Jestem Europejczykiem... - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6-latków

„Jestem Polakiem – Jestem Europejczykiem”.
Cele: Utrwalenie wiadomości o Unii Europejskiej, rozwijanie pamięci i wyobraźni dzieci.
Cele operacyjne: Dziecko zna kilka państw należących do Unii Europejskiej (Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Polska). Dziecko potrafi pokazać te państwa na mapie Europy.
Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania,
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: Flagi państw: Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Polski, mapa Europy, małe flagi, żabki origami, pocztówki, korony do sklepiku Hiszpanii, listy, plecaki, pieniądze euro do zabawy, ilustracja Syriusza, kostka z państwami, kąciki państw, napisy stolic, kasety z nagraniami, łamigłówki i puzzle, płótno, czerwona wodna farba.
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna:
1. Dzieci siedzą w kole i witają się nawzajem śpiewając piosenkę:
„Witaj Kasiu, Witaj......,
jak się masz, jak się masz ....”
2. Pogadanka na temat Unii Europejskiej:
N: Już trochę umiemy na temat UE. No to powiedzcie mi co to takiego jest UE?
N: Jakie państwa znacie, które wchodzą w skład Unii Europejskiej?
N: Kto z Was może mi pokazać na mapie Europę?
N: Kto z Was pokaże mi Polskę, Francję, Wielką Brytanię i Hiszpanię?
II. Część główna zajęć:
Cieszę się że potraficie mi pokazać na mapie te państwa, bo mam dla was niespodziankę. Przyszła do nas paczka (dziecko otwiera paczkę, w której jest list i różnego rodzaju pamiątki z Polski.)
Drogie Przedszkolaki.
Mam na imię Syriusz. Jestem przyjacielem wszystkich Europejskich Dzieci. Chciałbym też i z Wami się zaprzyjaźnić. Przysyłam Wam paczkę, w której są pamiątki z Polski i chciałbym, żebyście mi pomogli rozwieżć Dzieciom, które mieszkają w innych państwach. Zapraszam Was w podróż po Europie. Razem dowiemy się co nieco o Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii no i o Polsce.
Wasz Przyjaciel
Syriusz
P.S.Przysyłam Wam moje zdjęcie.
1. Nauczyciel czyta list skierowany do dzieci. Pokazje zdjęcie Syriusza. N: Ale trafiła nam się wspaniała podróż. Tylko czym moglibyśmy jechać do Francji lub innych państw? (dzieci wymieniają różne środki lokomocji).
2. N: Zanim jednak wyruszymy w podróż musimy się spakować (dzieci biorą swoje plecaki i dostają pieniądze €uro na zakupy) i wylosować pierwsze państwo do którego pojedziemy. (dziecko losuje za pomocą kostki na której są napisane państwa).
3. W salach przedszkolnych zrobione kąciki na temat poszczególnych państw: flagi, sklepiki z pamiątkami, pytania i łamigłówki, charakterystyczne przedmioty dla poszczególnych państw, np. Wieża Eiffla.
4. Dzieci po wylosowaniu państw Francji i Hiszpanii jadą pociągiem śpiewając piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”, gdy przejeżdżają przez Czechy, zatrzymują się na chwilę i bawią się przy piosence „ Kiedy ściasny klaskaj rukami”. Ponownie jadą, aż docierają do celu.
5. w każdym państwie czeka na nich kram z pamiątkami oraz łamigłówki, które dzieci muszą rozwiązać aby wyjechać z danego państwa. Aby móc wyjechać z Francji musicie odpowiedzieć mi na pytania:
- Jak nazywa się stolica Francji? Proszę ułożyć nazwę tej stolicy z podanych liter.
- Jaką budowlą może pochwalić się Paryż?
- Z jakich potraw słynie Francja?
- Proszę ułożyć mi z puzzli francuską flagę?
Aby móc wyjechać z Wielkiej Brytanii musimy rozwiązać kilka zadań:
- Jak nazywa się stolica Wielkiej Brytanii?
- Jak nazywa się słynny londyjski zegar?
- Co w tradycji Anglików odbywa się o godzinie 17tej każdego dnia?
- Kto rządzi Anglią?
- Ułóż zdanie z podanych wyrazów: „Londyn to stolica Anglii.”
Aby móc wyjechać z Hiszpanii musimy poradzić sobie z kilkoma łamigłówkami:
- Zaznacz Hiszpanię na mapie Europy.
- Ułóż nazwę stolicy Hiszpanii z liter.