Tajemnicze zwierzęta - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Tajemnicze zwierzęta - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków
5.0
1 ocena
Oceń
{

Temat kompleksowy: Smoki czy dinozaury
Temat zajęcia: Tajemnicze zwierzęta

Cel główny:
Wykorzystywanie i tworzenie okazji do pogłębienia wiadomości na temat dinozaurów oraz budzenia zaciekawienia otaczającym światem, jego prehistorią

Cele szczegółowe:
- Kształcenie mowy komunikatywnej poprzez wypowiedzi dzieci,
- Ćwiczenie narządów mowy – poprawne wymawianie grup spółgłoskowych,
- Wzbogacenie słownika dzieci o termin dinozaur, Park Jurajski.
- Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.


Materiał programowy:

- Zapoznanie z przyczynami wyginięcia niektórych gatunków zwierząt ( np. mamut, dinozaur).
- Rozszerzenie zasobu słownictwa, dotyczącego treści niedostępnych bezpośredniej obserwacji.

Cele operacyjne:
Dziecko:
- Poszerza zakres wiadomości o dinozaurach
- Stosuje słowo dinozaur
- Potrafi ruchem, głosem, mimiką naśladować dinozaury
- Umiejętnie reaguje na zmiany rytmu i tempa w muzyce
- Potrafi dzielić wyrazy na sylaby
- Wskazuje w wyrazach wskazane litery
- Stosuje poznane cyfry
- Potrafi pogrubić kontur dinozaura
- Aktywnie słucha muzyki
- Potrafi stworzyć przestrzenną pracę plastyczna
- Współprzeżywa z innymi dziećmi radość, napięcie i odprężenie.

Metody:
- metody podające (przyswajanie): opowiadanie, pogadanka, wiersz.
- metody problemowe (odkrywanie, twórcze myślenie), giełda pomysłów, czyli "Burza mózgów", “metoda sześciu kapeluszy” De Bono, “twórcza wizualizacja” E. Nęcki
- metody aktywizujące (przeżywanie, tworzenie): drama, - "metoda aktywnego słuchania muzyki” Betii Strauss, tworzenie pracy plastycznej , wystawa (ekspozycja), pokaz metoda W. Limont.

 

Formy aktywności dziecka: językowa, ruchowa, plastyczna

Formy organizacyjne pracy: grupowa, zespołowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: “Księga dinozaurów i prehistorii”, plansza –“Stegozaur”, karta pracy dla każdego dziecka, płyta CD Moje 6-lat, plastelina, karton, gazety, kamienie, piasek.

Przebieg:
Nawiązanie do poprzedniego zajęcia i wiersza M. Terlikowskiej pt. “Paprocie tutaj rosły”.
Słuchanie krótkiego wiersza - rymowanki o dinozaurze z jednoczesnym odsłanianiem obrazka przedstawiającego postać dinozaura.
Rozmowa na temat wyglądu i życia dinozaurów – uzupełnianie wiedzy dzieci w oparciu o “Księgę dinozaurów i prehistorii”.
“W jakim nastroju jest dinozaur”- drama, ćwiczenie narządów artykulacyjnych - mięśni warg, języka, szczęk.
Dlaczego dinozaury wyginęły?- wypowiedzi dzieci w oparciu o twórcze myślenie.
“Czary – mary , zamieniamy się w dinozaury” – improwizacja ruchowa do słuchanego fragmentu muzyki o zmiennym charakterze i tempie.
Jak nazywają się dinozaury?
ćwiczenie ekspresji językowej, dzielenie nazw dinozaurów na sylaby, liczenie sylab,
utrwalenie poznanych liter poprzez wyszukiwanie ich w nazwach dinozaurów, liczenie ich i zapisywanie liczby odpowiednią cyfrą
Kontur dinozaura – pogrubianie konturu dinozaura pisakiem - praca indywidualna przygotowująca do nauki pisania.
Oglądanie dinozaurów – zabawek przyniesionych przez dzieci, określenie na ich podstawie cech wspólnych wszystkich dinozaurów.
Lepienie dinozaurów z plasteliny, tworzenie makiety Jurajskiego parku - swobodna ekspresja plastyczna.
Słuchanie muzyki poważnej- fragment “W grocie Króla Gór” E. Griega – wyrażanie swoich przeżyć, wyobrażeń w związku z wysłuchanym utworem.

Autor: mgr Barbara Kowalska

Twoje uwagi i pomysły

Tagi