Zabawy z powietrzem - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 6 latków

"Zabawy z powietrzem" - zajęcia z obszaru edukacji przyrodniczej.
Cel ogólny:
- Uświadomienie dzieciom faktu istnienia wokół nas powietrza jako składnika życia.
- Rozwijanie funkcji informacyjnej języka (wyjaśnianie, formułowanie wniosków) i ekspresyjnej (wytwarzanie pomysłów)
Cele operacyjne:
Dzieci:
- wypowiadają się całymi zdaniami wyrażając swoje spostrzeżenia na temat właściwości powietrza
- rozwiązują zagadkę słowną o powietrzu
- wyciągają logiczne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
- tworzą atrybuty określające powietrze
- układają wg własnego pomysłu zakończenie do wiersza L. Kerna "Piotruś i powietrze” i ilustrują je w pracy plastycznej
- rozumieją, iż powietrze jest niezbędne do życia
- rozróżniają kształty figur geometrycznych (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt)
- tańczą walczyka w parach
Metody pracy:
- czynne: zadań stawianych do wykonania, kierowania własną działalnością dziecka
- słowne : rozmowa, metoda żywego słowa
- percepcyjne: obserwacji, pokazu
- techniki twórcze: lista atrybutów
Formy organizacyjne pracy na zajęciu: indywidualna, zespołowa, z całą grupą
Pomoce: magnetofon, taśma z nagraniami kubki z wodą, słomki, balony, świeczki, słoiczek, kredki, blok rysunkowy, kukiełki- chłopca i mamy, zagadka, pojemniki do robienia baniek mydlanych, kolorowe emblematy figur geometrycznych, piórka
Literatura: wiersz L. Kerna Pt. "Piotruś i powietrze"
Autor: mgr Dorota Bonawenturczak