Scenariusz zajęć Idzie jesień... przez las, park
Scenariusz ten świetnie sprawdzi się dla podopiecznych w wieku 4/5 lat
Nasi najmniejsi pogłębią swoją wiedzę na temat zmian w naturze podczas jesienni, wzbogaca wiedzę na temat środowiska oraz uwrażliwią się na piękno natury
Cele operacyjne (dziecko):
- wymienia kilka charakterystycznych oznak jesieni,
- rozwija słownictwo oraz narządy zmysłów w trakcie prowadzonych zabaw,
- uważnie słucha treści zagadek i próbuje na nie odpowiedzieć,
- odróżnia zdanie prawdziwe od zdania fałszywego,
- umie wskazać obrazek przedstawiający aktualną porę roku, miesiąc, dzień i aktualną pogodę,
- rozpoznaje kolory jesienne i wykorzystuje je w pracy plastycznej,
- prawidłowo używa pomocy plastycznych,
- nazywa zwierzęta mieszkające w lesie (dzik, niedźwiedź, dzięcioł, sowa, wilk, lis, jeleń, sarna, jeż, wiewiórka, zając),
- rozpoznaje dźwięki wydawane przez zwierzęta leśne (np. niedźwiedź, dzięcioł, sowa, wilk),
- potrafi segregować przedmioty ze względu na ich wygląd,
- wie, jak wyglądają dary lasu: kasztany, żołędzie, szyszki, orzechy i rozpoznaje je dotykiem,
- uczy się śpiewać piosenkę „Idzie jesień poprzez świat” K. Gowik,
- wykonuje pracę plastyczną „Szal dla Pani Jesień”.
Metody:
- słowna, praktyczna, oglądowa
Formy pracy:
- z całą grupą, indywidualna
Środki dydaktyczne:
- pojemniki plastikowe z zagadkami, koszyk, listki z bibuły lub kolorowego papieru, treść zagadek o tematyce jesiennej, odtwarzacz CD, płyta CD, utwory Vivaldiego, stój Pani Jesieni, walizka z zawartością (różne przedmioty), arkusze szarego papieru, taśma malarska, kredki, kleje w sztyfcie, szalik, dary jesieni (liście, kasztany, żołędzie, szyszki, owoce drzew itp.), tablica, mazaki, obrazki przedstawiające miesiące, pory roku, pogodę, dni tygodnia, liście z gałązką, dźwięki zwierząt, plansza lasu, obrazki zwierząt leśnych, szablony z figurami geometrycznymi (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt), farby, medal „Przyjaciel lasu”.
Przebieg zajęć:
1. „Gimnastyka to zabawa, ...” – ćwiczenia poranne.
Gimnastyka to zabawa,
to dla dzieci fajna sprawa,
ręce w górę, w przód i w bok,
dwa podskoki, przysiad, hop.
Ref. Głowa, ramiona,
kolana, pięty (3x),
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos.
2. Nauczyciel przedstawia dzieciom obrazki przedstawiające zjawiska atmosferyczne.
- Pyta dzieci: Jaka jest pogoda? Prosi dzieci, aby wyjrzały za okno i wybrane dziecko przykleja prawidłowy obrazek na tablicy pogodowej. Następnie ustalają aktualną porę roku i przyczepiają do tablicy. Utrwalają również miesiące i dzień tygodnia.
3. Powitanie dzieci przez P. Jesień — segregacja darów jesieni.
- Troje dzieci jest poproszonych o zrobienie porządku w koszyku (kasztany, żołędzie, jarzębina). W międzyczasie dzieci rozpoznają i nazywają owoce drzew oraz drzewa, z jakich pochodzą. Szukają odpowiednich liści na stroju P. Jesień.
4. „Prawda czy fałsz” – zabawa ruchowa.
- P. Jesień pyta dzieci czy wiedzą, co dzieje się w przyrodzie podczas tej pory roku, która właśnie nastała i zaprasza do ruchowej zabawy. Dzieci stoją w rozsypce lub w kole. Jeśli wypowiedziane przez prowadzącą zdanie będzie fałszywe, dzieci tupią, a jeśli prawdziwe klaszczą w dłonie (dwa razy).
- Jesień to pyszna sałatka.
- Jesień to pora roku po lecie. + (przypomnienie nazw pór roku)
- Jesienią liście zmieniają barwę i usychają. + (przypomnienie jesiennych barw)
- Grzyby rosną na plaży. – (zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo zbierania grzybów
trujących)
- Jesienią wiewiórki rozdają orzeszki przedszkolakom. –
- Jesienią niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów. + (przypomnienie nazw
odlatujących ptaków)
- Jesienią można ulepić ze śniegu dużego bałwana. –
- Jesienią chodzimy ubrani w strój kąpielowy. – (rozmowa nt zdrowych nawyków,