Scenariusz zajęć Jaś- bohater pozytywny czy negatywny?
Scenariusz zajęć przeznaczony do realizacji z dziećmi w wieku przedszkolnym lub w klasach 1-3.
W scenariuszu wykorzystano znane baśnie, obierając sobie za cel wspieranie dzieci w rozwoju emocjonalno-społecznym.
Scenariusz zajęć dla grupy 6-latków
Cele ogólne:
- podejmowanie próby oceny zachowania innych,
- poszukiwanie motywów działań,
- wskazywanie pozytywnych wzorów zachowań,
- rozwijanie umiejętności obrony własnego stanowiska.
Cele szczegółowe
Dziecko:
- uważnie słucha czytanego tekstu,
- wskazuje bohaterów pozytywnych i negatywnych,
- broni własnego zdania, argumentuje przyjęte stanowisko,
- poznaje prawidłowe zachowania społeczne,
- dokonuje ostatecznej oceny głównego bohatera.
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
Metody pracy
- słowne: rozmowy, swobodne wypowiedzi.
- aktywizujące
Środki dydaktyczne:
- Tekst baśni w wersji Josepha Jacobsa pt. „Jaś i magiczna fasola”, młotek sędziowski, stoliki i krzesła, chusta animacyjna, guziki, karta pracy.
Przebieg zajęć:
- Czytanie baśni.
N. czyta dzieciom angielską baśń w wersji Josepha Jacobsa pt. „Jaś i magiczna fasola”.
Rozmowa na temat baśni.
Dzieci odpowiadają na pytania N. zadane to baśni:
- Skąd Jaś wziął magiczną fasolkę?
- Dlaczego Jaś sprzedał krowę?
- Co się stało z ziarenkiem fasoli?
- Kto mieszkał na szczycie fasoli?
- Jaki był smok?
- Co zrobił Jaś?
- Podział bohaterów na pozytywnych i negatywnych.
N. pyta dzieci o poszczególne postacie pojawiające się w baśni? Dzieci oceniają, czy dany bohater zachował się właściwie, czy nie oraz dzielą ich na pozytywnych i negatywnych. Na końcu oceniają. Jasia. N. podsuwa dzieciom wątpliwości co do oceny bohatera, podsuwając hasła odwagi, szczerości, kradzieży, ucieczki, sprytu, chęci pomocy matce.
- Sąd nad Jasiem.
N dzieli dzieci na dwie grupy- oskarżycieli i obrońców Jasia, którzy siadają przy oddzielnych stołach.
N. jako sędzia udziela głosu poszczególnym stronom.
Oskarżyciele podają argumenty mające przekonać pozostałych, że Jaś postąpił źle i odwrotnie, obrońcy Jasia przekonują, że postąpił słusznie.
Na koniec następuje głosowanie- dzieci otrzymują dwie kartki (czerwoną i zieloną) i w trakcie głosowania podnoszą czerwoną kartkę, jeśli uważają, że Jaś jest postacią negatywną lub zieloną kartkę, gdy uważają, że jest postacią pozytywną.
- Podsumowanie zajęć.
N. wraz z dziećmi dokonują oceny zachowania, wskazują na pozytywne i negatywne aspekty, formułują wspólny wniosek o tym, że odwaga, szczerość, chęć niesienia pomocy rodzinie jest pozytywne, jednak należy to robić w odpowiedni sposób, aby nikogo nie skrzywdzić, nie sprawić przykrości i że nie należy polepszać swojej sytuacji czyimś kosztem- przytoczenie kilku przykładowych sytuacji z życia i ich ocena moralna.