Scenariusz zajęć Jaś- bohater pozytywny czy negatywny?

Scenariusz zajęć Jaś- bohater pozytywny czy negatywny?
5.0
1 ocena
Oceń

Scenariusz zajęć przeznaczony do realizacji z dziećmi w wieku przedszkolnym lub w klasach 1-3.

W scenariuszu wykorzystano znane baśnie, obierając sobie za cel wspieranie dzieci w rozwoju emocjonalno-społecznym. 

Scenariusz zajęć dla grupy 6-latków

 

Cele ogólne:

 

  • podejmowanie próby oceny zachowania innych,
  • poszukiwanie motywów działań,
  • wskazywanie pozytywnych wzorów zachowań,
  • rozwijanie umiejętności obrony własnego stanowiska.

 

Cele szczegółowe

Dziecko:

 

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • wskazuje bohaterów pozytywnych i negatywnych,
  • broni własnego zdania, argumentuje przyjęte stanowisko,
  • poznaje prawidłowe zachowania społeczne,
  • dokonuje ostatecznej oceny głównego bohatera.

 

Formy pracy:

 

  • indywidualna
  • grupowa
  • zbiorowa

 

 

Metody pracy

 

  • słowne: rozmowy, swobodne wypowiedzi.
  • aktywizujące

 

Środki dydaktyczne:

 

  • Tekst baśni w wersji  Josepha Jacobsa pt. „Jaś i magiczna fasola”, młotek sędziowski, stoliki i krzesła, chusta animacyjna, guziki, karta pracy. 

 

Przebieg zajęć:

 

  • Czytanie baśni.

N. czyta dzieciom angielską baśń w wersji  Josepha Jacobsa pt. „Jaś i magiczna fasola”. 

Rozmowa na temat baśni.

Dzieci odpowiadają na pytania N. zadane to baśni:

- Skąd Jaś wziął magiczną fasolkę?

- Dlaczego Jaś sprzedał krowę?

- Co się stało z ziarenkiem fasoli?

- Kto mieszkał na szczycie fasoli?

- Jaki był smok?

- Co zrobił Jaś?

 

  • Podział bohaterów na pozytywnych i negatywnych.

N. pyta dzieci o poszczególne postacie pojawiające się w baśni? Dzieci oceniają, czy dany bohater zachował się właściwie, czy nie oraz dzielą ich na pozytywnych i negatywnych. Na końcu oceniają. Jasia. N. podsuwa dzieciom wątpliwości co do oceny bohatera, podsuwając hasła odwagi, szczerości, kradzieży, ucieczki, sprytu, chęci pomocy matce.

 

  • Sąd nad Jasiem.

N dzieli dzieci na dwie grupy- oskarżycieli i obrońców Jasia, którzy siadają przy oddzielnych stołach.

N. jako sędzia udziela głosu poszczególnym stronom.

Oskarżyciele podają argumenty mające przekonać pozostałych, że Jaś postąpił źle i odwrotnie, obrońcy Jasia przekonują, że postąpił słusznie.

Na koniec następuje głosowanie- dzieci otrzymują dwie kartki (czerwoną i zieloną) i w trakcie głosowania podnoszą czerwoną kartkę, jeśli uważają, że Jaś jest postacią negatywną lub zieloną kartkę, gdy uważają, że jest postacią pozytywną.

 

  • Podsumowanie zajęć.

N. wraz z dziećmi dokonują oceny zachowania, wskazują na pozytywne i negatywne aspekty, formułują wspólny wniosek o tym, że odwaga, szczerość, chęć niesienia pomocy rodzinie jest pozytywne, jednak należy to robić w odpowiedni sposób, aby nikogo nie skrzywdzić, nie sprawić przykrości i że nie należy polepszać swojej sytuacji czyimś kosztem- przytoczenie kilku przykładowych sytuacji z życia i ich ocena moralna. 

 

Opracowała 

Mirosława Jańska

Twoje uwagi i pomysły

Tagi