Scenariusz zajęć matematycznych dla 3 latków

Temat kompleksowy: Jesienny las
Temat zajęcia: Grzyby
Prowadzący: Joanna Cybula
Cel główny:
· wdrażanie do uważnego słuchania tekstu,
· rozwijanie zdolności matematycznych,
· doskonalenie sprawności manualnych,
Cele operacyjne:
dziecko:
· uważnie słucha wiersza,
- rozpoznaje i nazywa grzyby,
- rozróżnia grzyby jadalne (borowik) i trujące (muchomor),
- liczy poprawnie w zakresie 3,
- ustala wynik odejmowania, działając na konkretach w zakresie 3,
- uczestniczy w zabawie ruchowej,
- koloruje zachowując kontur obrazka,
- prawidłowo posługuje się klejem,
- uczestniczy w zabawie ruchowej.
Metody: oglądowa, słowna, czynna
Formy organizacyjne: grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
- pacynka krasnala,
- koszyk,
- grzyby ( 2 borowiki, 1 muchomor),
- kartka z obrazkiem koszyczka,
- papierowe grzyby - 2 borowiki, 1 muchomor dla każdego dziecka,
- kredki
Przebieg zajęć
- Zabawa na powitanie – przywitanie dzieci piosenką
„Wszyscy są witam Was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz ,dwa, trzy.”
- Oglądanie ilustracji grzybów
Dzieci siedzą na dywanie N. pokazuje im ilustracje grzybów: borowik, muchomor. Dzieci nazywają grzyby. N. mówi: To są grzyby, grzyby stanowią pożywienie dla ludzi i zwierząt. Są grzyby jadalne i trujące. Borowiki to grzyby jadalne i ludzie mogą je zbierać w lesie i jeść. Muchomory są trujące nie wolno ich zbierać i jeść. Niektóre muchomory są zjadane przez zwierzęta więc będąc w lesie nie wolno ich niszczyć.
3. Słuchanie wiersza I. Landau "Grzyby"
N. wykorzystując pacynkę krasnala i koszyk z grzybami recytując ilustruje treść wiersza.
Liczy, liczy krasnoludek
wszystkie grzybki
Potem znowu krasnoludek
liczy:
trzy wesołe grzybki:
ten jest pierwszy,
mój jest pierwszy,
ten jest drugi,
mój jest drugi,
a trzeci jest brzydki.
trzeci będzie niczyj!
Włożył grzybki do koszyka
i zaniósł je mamie. Będą dzisiaj na kolacje
dwa grzyby w śmietanie.
4. Omawianie treści wiersza
N. zadaje pytania do treści wiersza:
O czym opowiadał wiersz?
Ile grzybów znalazł krasnal?
Ile grzybów zabrał krasnal?
Ile grzybów zostawił?
Wybrane dzieci liczą wszystkie grzyby, następnie odkładają jeden i przeliczają ile zostawił
5. Zabawa ruchowa z elementem równowagi "Grzybki"
Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na hasło N.: "zbieram grzybki", zatrzymują się i stają na jednej nodze. Starają się tak długo utrzymać równowagę aż do momentu, gdy N. dotknie je w ramię. Kiedy wszystkie grzybki zostaną zebrane zabawa rozpoczyna się na nowo.
6. Praca przy stoliczkach
Dzieci siadają przy stolikach N. rozdaje im kartki z konturem koszyczka i omawia zadanie: Proszę pokolorować koszyczek a następnie wybrać z przygotowanych grzybów 2 borowiki i wkleić do koszyczka i jednego muchomora, którego przyklejamy obok kosza. Na środku stolika wykłada grzybki - po 1 muchomorze i 2 borowiki dla każdego dziecka. Dzieci kolorują koszyczek a następnie wybierają spośród przygotowanych grzybów 2 borowiki, które wklejają do koszyczka i 1 muchomora, którego przyklejają obok kosza.
7. Zakończenie zajęć
N. sprawdza i podpisuje wykonane prace. Chwali dzieci za prawidłowe wykonanie zadania i wiesza prace na wystawie.
Opracowała: Joanna Cybula