Scenariusz zajęć na Andrzejki

SCENARIUSZ ZABAW ANDRZEJKOWYCH
„HOKUS-POKUS, MARY-DARY. NIECH SIĘ SPEŁNIĄ ANDRZEJKOWE CZARY!”
CELE OGÓLNE:
- Kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych
- Zapoznanie dzieci z elementami obrzędowości ludowej- wróżby andrzejkowe
- Wytworzenie miłej i radosnej atmosfery
CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
- Zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe
- Bierze czynny udział w zabawach
METODY:
- słowne, praktyczne,
FORMY:
- indywidualna, zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
pendrive z muzyką, opowiadanie M. Ledwoń, papierowe serca z imionami, worek z atrybutami zawodów, kubeczki, moneta, obrączka, liść laurowy, chusteczka, pierścionek, bilet, obrazki kwiatów, obrazki do wróżby z symbolami, miska, grosik, butelka
PRZEBIEG ZAJĘCIA
- Powitanie piosenką „Piosenka o powitaniu”
Ustawienie w kole. W trakcie trwania zwrotki cztery kroki do przodu i powrót/cztery kroki w tył, ręce splecione za plecami.
Refren:
Serdecznie witam- ukłon
O zdrowie pytam- salutujemy
Mnóstwo śmiechu i radości- pajacyk machający rękoma
Będzie gdy przywitam gości- obrót dookoła swojej osi i podawanie ręki
Będzie gdy przywitam gości- noga w tył, ukłon z prawej, ukłon z lewej strony
Wysłuchanie opowiadania Magdaleny Ledwoń „Andrzejki”.
- Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Zaproszenie dzieci do udziału w andrzejkowych wróżbach:
Andrzejkowe wyścigi butów
- Każdy uczestnik zabawy ściąga buty i zabiera jeden z nich ze sobą. Tworzymy kolejkę i zaczynamy wyścig od jednego, skrajnego końca sali do drugiego. Ostatnia osoba z kolejki przybiega na początek, kładzie swój but w ustawionym rzędzie i posuwa się do tyłu. Zabawa trwa do momentu postawienia ostatniego buta, który zmieści się w rzędzie. Osoba, która jako ostatnia położyła but, będzie mogła liczyć na to, że spełnią się jej marzenia
Serduszko
- Potrzebne będą dwa duże serduszka z papieru. Na nich wypisujemy dowolne imiona. Na jednym sercu mają być to imiona męskie, natomiast na drugim – imiona żeńskie. Robimy to w sposób nieuporządkowany tak, aby serce było zapełnione różnymi imionami. Dziecko bierze do ręki szpilkę już igłę (warto zadbać o duży rozmiar igły, aby dziecko nie zrobiły sobie krzywdy niewielkim elementem), po czym wbija ją w dowolne miejsce na sercu. To imię, które zostanie przebite, będzie oznaczało imię przyszłego męża/żony dziecka.
„Zawód w przyszłości”
– dzieci siedzą w kole. Gdy gra muzyka, podają sobie worek z atrybutami. Na przerwę w muzyce, dziecko, które trzyma worek w rękach, losuje z niego jeden atrybut i zastanawia się, jaki zawód, może on oznaczać.
- książka- pisarz
- jabłko- ogrodnik- ogrodniczka
- grzebień- fryzjer- fryzjerka
- mapa- podróżnik- podróżniczka
- mikrofon- piosenkarz- piosenkarka
- hełm- strażak
- statek- marynarz
- but- szewc
- metr krawiecki- krawcowa, krawiec
- klocek- budowniczy
- samolot- pilot
- gwiazda- aktor- aktorka,
- łyżka – kucharka
Krótka przerwa taneczna pomiędzy wróżbami do znanych dzieciom piosenek „Dwóm tańczyć się zachciało”, „Kaczuchy”.
Tajemnicze kubeczki
- Pod siedmioma kubeczkami znajdują się różne przedmioty, wybierz jeden kubeczek a ja przepowiem ci co czeka cię w najbliższej przyszłości (po wybraniu przez jedną osobę, kubeczki należy przestawić)
- moneta — dużo pieniędzy
- pierścionek — powodzenie u chłopców (dziewczyn)
- liść laurowy — sława
- bilet — daleka, ciekawa podróż
- obrączka — piękny ślub
- chusteczka — częste przeziębienia.
(pomoce: 7 kubeczków, moneta, pierścionek, liść laurowy, bilet, obrączka, chusteczka)