Scenariusz zajęć na wrzesień- Ja i moja rodzina

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Scenariusz zajęć na wrzesień- Ja i moja rodzina
Oceń
{

Scenariusz zajęć na wrzesień- Ja i moja rodzina

Scenariusz zajęć na wrzesień- Ja i moja rodzina


Autor: Aneta Godela 
Cele główne: 
  • rozwijanie mowy, 
  • budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom 
  • rozwijanie analizy i syntezy słuchowej 
  • rozwijanie sprawności manualnych – wykonanie pracy plastycznej pt: „Moja rodzina” 
  • rozwijanie sprawności fizycznej 
 
 
Cele operacyjne :
  • wypowiada się pełnymi zdaniami 
  • odnosi się z szacunkiem do rodziców 
  • zna swoje imię i nazwisko, 
  • zna swój adres zamieszkania 
  • rysuje po śladach rysunków 
  • wykonuje pracę plastyczną 
  • bierze aktywny udział w ćwiczeniach fizycznych 
 
Przebieg zajęcia. 
 
Zabawa ruchowa ze śpiewem pt: „Ojciec Wirgiliusz”, lub „Mało nas”. 
Zabawa pt: „Jak masz na imię?”; turlanie piłeczki od dziecka do dziecka i utrwalanie imion 
Rysowanie swojej rodziny (kredka, lub farby). Nazywanie jej członków Czytanie całościowe napisów  - nazw członków rodziny (czytają dzieci, które potrafią). 
Które ubrania i dodatki kojarzą Ci się z mamą, a które z tatą? Karty pracy dla każdego dziecka) 
Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej pt: „Mama i tata” Wypowiedzi dzieci na temat tego : 
- Jaki znaczenie mają dla dzieci rodzice?, 
- Za co dzieci dziękują rodzicom?. 
Treść wiersza 
Mama i tata to świat nasz cały  - ciepły, bezpieczny, barwny wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce i kochające najmocniej serce. 
            To są wyprawy do kraju baśni, wakacje w górach, nad morzem , na wsi. 
            Loty huśtawką, prawie do słońca,  oraz cierpliwość co nie ma końca. 
            Kochana mamo, kochany tato, dzisiaj dziękować, chcemy Wam za to,  że nas kochacie, że o nas dbacie i wszystkie psoty nam wybaczacie.   
          
Zabawa ruchowo- naśladowcza :
„Jak nasi rodzice” (tamburyn). Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym na tamburynie.
Na hasło:
Jak mama – naśladują czynności wykonywane przez mamę, na hasło Jak tata – czynności wykonywane przez tatę. 
Zabawa słowna w odgadywanie. Co ukrywa ilustracja? 
Pytania do dzieci .  - Co wy lubicie robić ze swoimi rodzicami? (dzieci po kolei odpowiadają na pytanie zadane przez nauczyciela). 
Omawianie drzewa genealogicznego.
Wyjaśnienie co to znaczy genealogiczne
(pochodzenie, korzenie rodzinne).
Rozcinanie przez chętne dzieci puzzli drzewa i przyklejanie na białą kartkę papieu, lub kolorowanie drzewa i przyklejanie w odpowiednie miejsca członków rodziny – pomaga nauczyciel 
Zabawa ruchowa pt: „Spacer”
Dzieci dobierają się w pary, Jedno dziecko przykuca jest dzieckiem , drugie jest mamą lub tatą. Rodzic trzyma dziecko za rękę i idzie z nim na spacer (dziecko porusza się w przysiadzie). 
Poprawne stosowanie nazw członków rodziny;
kończenie wypowiedzeń rozpoczętych przez nauczyciela.
Nauczyciel mówi, a dzieci kończą jego wypowiedzi. 
- Mama mojej mamy lub mojego taty to.........(babcia) 
- Tata mojej mamy lub mojego taty to.............(dziadek) 
- Siostra mojej mamy lub mojego taty to.........(ciocia) 
-  Brat mojej mamy lub mojego taty to.............(wujek) 
 - Mama mojej babci lub mojego dziadka to.......(prababcia) 
 -Tata mojej babci lub mojego dziadka to............(pradziadek) 
 
.„Rodzinka” – słuchanie opowiadania Anny Surowiec.
Wyjaśnienie współzależności w rodzinie 
W pewnym domu rodzice mieszkają, którzy małego synka i malutką córeczkę mają. Mama jest dumna ze swoich dzieci, tata zaś dzieciom przykładem świeci. Cieszy się dziadek, że ma już wnuka, cieszy się babcia, że wnuczkę ma. Dziadek i babcia wnuki kochają i prezentami je rozpieszczają. Dziadek książeczki ciągle kupuje, babcia zaś smaczne obiadki gotuje. Jest w tej rodzince też kot i pies. Kot lubi mleko, pies kości je, choć razem żyją to kłócą się. Mama hałasem się denerwuje, córeczka płacze, a wtedy tata do akcji wkracza. Zabiera psa do parku na spacer, a w wózku wiezie też dwoje dzieci. Jest piękna pogoda, słoneczko świeci, na placu zabaw bawią się dzieci. Potem do domu wszyscy wracają, jak było w parku opowiadają. Cała rodzinka wesoła jest i na przygody gotowa też. 
 
 Omawianie zawodów wykonywanych przez rodziców dzieci. Rysowanie swoich rodziców w pracy. Omówienie zawodów przedstawionych na ilustracji w załączniku .
Dzieci wymieniają zawody swoich rodziców. Na czym polegają?. (pogadanka ). 
„Razem spędzamy czas”.
Nauczyciel mówi do dzieci. Teraz popatrzcie na obrazki i wspólnie omówcie je i zapytajcie dzieci co one przedstawiają. Porozmawiajcie, jak dzieci spędzają czas wolny.
Zapytajcie , co lubią najbardziej robić z: 
mamą/tatą 
siostrą/bratem 
babcią/dziadkiem. 
Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach. 
 
Dodatkowo zabawa dla chętnych: 
 
      Ta zabawa może przysporzyć wiele śmiechu. To cenne doświadczenie świadomić sobie co do kogo należy w domu. Czas odciąć się od stereotypu gotującej i sprzątającej mamy oraz taty, który naprawia wszystko co się zepsuje. 
Czego potrzeba? 
karta mamy i taty dla każdego dziecka lub grupy; 
ilustracje czynności w dwóch kopiach, dla każdego dziecka lub grupy; 
nożyczki i kleje.  Będzie wystarczające wydrukować je po 2 na jednej stonie, w formacie A5. 
Zadaniem dzieci jest przyporządkować symboliczne ikony czynności do osób, które są za nie odpowiedzialne. 
                                               MIŁEJ ZABAWY!!! 
 
 
 
 
                                                               opracowanie własne Aneta Godela 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi