Scenariusz zajęć o jesiennej pogodzie

TEMAT KOMPLEKSOWY: ”Jesienna pogoda”.
TEMAT DNIA: ”Deszczowe zabawy”.
CEL OGÓLNY: Rozwijanie kompetencji matematycznych dzieci przy użyciu tablicy multimedialnej. Rozbudzanie zainteresowań światem przyrody.
CELE SZCZEGÓŁOWE: dziecko...
- słucha uważnie wiersza i wypowiada się na temat jego treści;
- wystukuje usłyszany rytm;
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych;
- aktywnie uczestniczy w zabawach rozwijających koordynację wzrokowo – ruchową;
- działa na zbiorach w sytuacji zadaniowej;
- liczy przedmioty posługując się liczebnikami porządkowymi;
- dobiera garderobę stosownie do pogody;
- odczytuje informację zapisaną w formie symbolicznej;
- łączy obiekty w pary;
- ustala wynik dodawania i odejmowani w sytuacji zadaniowej;
- rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe;
- ilustruje tekst za pomocą ruchu dłoni we wodzie ;
- pracuje na tablicy multimedialnej
FORMY PRACY: indywidualna, binarna, z całą grupą
METODY PRACY: podająca, pokazu, praktycznego działania
POMOCE DYDAKTYCZNE: tekst wiersza, dwie parasolki (mała, duża),chusta animacyjna, szarfy, miseczki z wodą, sylwety parasoli , papierowe krople deszczu,kart pracy na tablicę multimedialną ( „Dwa parasole”,”Chmury deszczowe i zapowiadające pogodę”,”Kolorowe krople deszczu”) gry dydaktyczne firmy „Juka”( „Sznur z bielizną” i „Ubrania odpowiednie do pogody”), rękawiczki , skarpetki, kartoniki przedstawiające krople deszczu w różnym ułożeniu, uśmiechnięta i smutna kropelka deszczu
Przebieg zajęć
1. Powitanie.
2. Słuchanie wiersza H. Bechlerowej pt. „Parasole”.
„Na ulicy pod drzewami
parasole dwa.
Pod tym dużym idzie mama,
Pod tym małym- ja.
Idę z mama. Idę słucham,
Mama słucha też,
jak z drzewami o czymś szepcze
rozgadany deszcz.
Szepcze cicho , to znów głośniej
w rynny dzwoni, gra
i wesoło stuka , puka
w parasole dwa”.
3. Rozmowa na temat wiersza.
- pod czym idą mama i córka?
- czym różnią się parasole?
- co robi deszcz?
Prezentacja dwóch parasoli : małego i dużego.
- z kim i jak mógł szeptać deszcz?
Wystukiwanie rytmów( rozmowy) na parasolach:nauczyciel wystukuje na dużym parasolu a wybrane dziecko powtarza rytm na małym parasolu.
4.”Dwa parasole”- karta pracy na tablicy multimedialnej.
Na tablicy przedstawione są dwa parasole i krople deszczu nad nimi. Nauczyciel opowiada Na pierwszy parasol spadło 5 kropli deszczu ,a na drugi o dwie krople więcej .Zadaniem dzieci jest połączenie liniami odpowiednią ilość kropli z danym parasolem .
5.Zabawa ruchowa „Złap parę”.
6. „Parasole"- zabawa rozwijająca kompetencje matematyczne.
Dzieci dobrane w pary dostają po dwie sylwety parasoli; duży i mały. Jedno dziecko z pary układa nad dużym parasolem podaną przez nauczyciela ilość kropli a drugie dziecko układa to samą liczbę kropli nad swoim małym parasolem. Instrukcja nauczyciela zmienia się np. ułóż o dwie krople więcej, lub o jedna kroplę mniej itp.
7. „Deszczyk pada , słońce świeci” - zabawa ruchowa z chusta animacyjną.
8. Chmury deszczowe i zapowiadające pogodę- karta pracy na tablicy multimedialnej.
9.”Skąd się bierze deszcz”- zabawa rytmiczna z wykorzystaniem wody w misce.
10.”Problem Agnieszki”- zabawa dydaktyczna. W dwóch pudełkach nauczyciel przynosi rękawiczki i skarpetki .Dzieci poprzez dobieranie w pary ( bez liczenia) stwierdzają ,w który pudełku było więcej rzeczy.
11. „Sznur z bielizną”- zabawa dydaktyczna na tablicy multimedialnej . Wyszukiwanie wśród ubrań( rękawiczki , skarpetki) i obuwia, par.
12.”Zabawne kropelki”- zabawa ruchowa z elementem orientacyjno- porządkowym.
Dzieci biegają po sali w rytm muzyki , na umówione hasło zatrzymują się i ustawiają zgodnie z wcześniej umówionym kodem ( dwie krople- tworzą pary; krople w kółku- tworzą koło; krople w rzędach- tworzą dwa rzędy itp)
13. „Co by było gdyby..........”- zabawa słowna. Burza mózgów na temat co by było gdyby:
- ciągle padał deszcz; - deszcz był kolorowy;- z nieba spadały kostki czekolady;- - nigdy nie świeciło słońce.
14.”Kolorowe krople deszczu”-karta pracy na tablicy multimedialnej.
Na karcie, w dwóch rzędach przedstawione są krople deszczu. Dzieci zastanawiają się jak bez przeliczenia stwierdzić , w którym rzędzie jest więcej kropli. Dochodzą do wniosku , że można połączyć je w pary. Po połączeni , kolorują krople według instrukcji nauczyciela np. drugą krople pokoloruj na czerwono; piątą na żółtą i itp.
15.”Ubrania według pogody” – gra dydaktyczna na tablicy multimedialnej na zakończenie i podsumowanie zajęć.
16 Ewaluacja zajęć – wybór uśmiechniętej kropelki , gdy zajęcia się podobały lub smutnej , gdy nie podobały się.