Scenariusz zajęć o książkach w grupie 6 latków

Scenariusz zajęć pt. Gdzie mieszkają książki? Do wykorzystania w grupie 6-latków
Czas trwania:
45 min.
Grupa:
6 latki
Cele ogólne:
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na dany temat
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
- rozwijanie wyobraźni u dzieci
-kształtowanie umiejętności radzenia sobie z przegraną
Cele szczegółowe:
- poznanie rożnych gatunków książek
- poznanie książek w wersji elektronicznej ,,audiobook”, ,,e-book”
- określenie różnic i podobieństw między książkami
- utrwalenie pojęć związanych z wielkością przedmiotów (mały, duży, średni, większy, najmniejszy, największy)
- rozwiązanie zagadki słownej dotyczącej książki
- identyfikowanie i porównywanie poznanych liter
- dokonywanie analizy sylabowej wyrazów
- rozwijanie percepcji wzrokowo-ruchowej
- usprawnienie dużej motoryki poprzez zabawy ruchowe
- poznanie nowych pojęć ,,księgarnia”, ,,biblioteka”, ,,antykwariat”
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 i wyżej
- rozpoznawanie i nazywanie cyfr w zakresie 10
- rozwijanie umiejętności szybkiego reagowania na określony sygnał
Metody pracy:
- podająca
- eksponująca
- praktycznego działania
- ruchowa
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa
Pomoce dydaktyczne:
- książki różnej wielkości i objętości, płyta CD z utworem ,,Taniec przyklejaniec”, plecak, list, zagadka słowna, literkowe ślady, tamburyn, sylabowe rozsypanki wyrazów: księgarnia, biblioteka, antykwariat,
obrazki książek elektronicznych( audiobook, e-book), woreczki, zadania matematyczne, kartoniki z cyframi od 1-10, napisy: TAK, NIE
Przebieg zajęć:
1. ,,Taniec przyklejaniec”- zabawa powitalna, integrująca grupę. Dzieci w kole witają się różnymi częściami ciała.
2. ,, Ślady prowadzące do…”- zabawa tropiąca wprowadzająca w temat zajęć. Dzieci podążają literowymi śladami, wybrzmiewając zapisane na nich literki. Docierają do plecaka, aby otworzyć jego zawartość rozwiązują zagadkę:
,,Choć nie ma zamka ani kluczy
Często otwierasz ją i zamykasz.
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,
Wierszyków, bajek i opowieści” (książka)
Po odgadnięciu zagadki, jedno z dzieci otwiera plecak i wyjmuje z niego książki. Wspólne oglądanie książek. Próba odpowiedzi na pytania:
- O czym są książki?
- Czym różnią się od siebie książki?
- Czy książki są do siebie podobne?
- Czy dzieci lubią oglądać bądź czytać książki?
Dzieci wypowiadają się na powyższe pytania, próbują określić różnice i podobieństwa danej książki.
3. ,,Prośba książeczki”- odczytanie treści listu znajdującego się w plecaku, rozbudzanie wyobraźni dzieci:
Drogie dzieci!
Piszę do Was bo tylko Wy możecie nam pomóc. Złośliwy chochlik zrobił nam strasznego psikusa. W domkach w którym mieszkają książki zrobił straszny bałagan, pomóżcie proszę ustawić książki na właściwych półeczkach. Aby dojść do pierwszego miejsca idźcie według wystukiwanego dźwięku.
Powodzenia
Książka
4. ,,Idź jak mówię…”- zabawa ruchowa, ćwicząca szybką reakcję na zmianę wygrywanego dźwięku tamburyna. Dzieci chodzą na różne sposoby słuchając rytmu tamburyna:
- na paluszkach
- na piętach
- wysoko podnosząc kolana
- podskakując
- na czworaka
5. ,,W księgarni”- zabawa dydaktyczna, dzieci tworzą z pomieszanych sylab wyraz księ-gar-nia.
Wspólne wyjaśnienie poznanego pojęcia. Następnie segregowanie książek na półkach:
-od najmniejszej do największej
-od największej do najmniejszej