Scenariusz zajęć otwartych dla dzieci 5-letnich: „Polska - moja Ojczyzna”
Cele operacyjne:
Dziecko:
- słucha uważnie poleceń nauczyciela
- rozpoznaje symbole narodowe i ich graficzny zapis ich nazwy
- rozpoznaje graficzny obraz cyfr od 1do 6
- rozwiązuje zagadki słowne
- bierze udział w zabawie ruchowej
- reaguje na umówiony sygnał
- doskonali umiejętności manipulacyjne podczas wykonywania przestrzennej pracy plastycznej
- Rozpoznaje obraz graficzny wyrazów "Polska", "Wisła", "Hymn", "Flaga", "Godło"
Środki dydaktyczne: laptop, filmik "Mały Polak", biało czerwone kwiaty z cyframi, wydrukowane napisy "Polska", "Wisła", "Hymn", "Flaga", "Godło", znaczki flagi, godła i hymnu, biały pasek z bloku technicznego wysokości 10 cm x 20 cm, klej, żółty papier, czarny mazak dla każdego dziecka
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie dzieci.
2. Opowieść ruchowa "Skok przez Polskę": dzieci naśladują czynności wykonywane przez nauczyciela.
Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią (dzieci naśladują odgłosy: szuuuu, szuuuuu). Przed wskoczeniem do wody musimy się rozegrać do stroju kąpielowego (naśladują rozbieranie się) i wykonać rozgrzewkę. Zróbmy kilka pajacyków i skłonów (wykonują ćwiczenia). A teraz siuuup (powtarzają) do wody. Oj, trochę zimno, brrr (powtarzają i pokazują jak się trzęsą z zimna). Spróbujmy zanurkować - bul, bul, bul (powtarzają i naśladują nurkowanie). Szybko się wycieramy, ubieramy (naśladują czynności) i wykonujemy dłuuuuugi skok (długi skok obunóż) do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż 3 okrążenia wokół miasta (biegną jedno za drugim). Chwila odpoczynku na wypicie wody (naśladują picie) i wykonujemy dłuuugi skok w góry (wykonują skok obunóż). Wspinamy się na najwyższy szczyt -Rysy, nie jest to łatwe, ciągle ocieramy pot z czoła (naśladują). Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki! Zasłużyliśmy na odpoczynek (siadają i naśladują oglądanie widoków).
3. Prezentacja filmu "Polak Mały" IPN oddział Kraków i rozmowa na temat symboli narodowych:
- Jak wygląda godło Polski?
- Co symbolizuje biały i czerwony kolor na fladze?
- Kiedy najczęściej możemy słyszeć nasz hymn narodowy?
- Jaką postawę przyjmujemy podczas śpiewania hymnu?
3. Zabawa dydaktyczna "Zagadki o Polsce":
Nauczyciel rozkłada przed dziećmi biało czerwone kwiaty z cyframi. Chętne dziecko losuje karteczkę z numerkiem, odczytuje go i odszukuje kwiatek z tą samą cyfrą. Podaje ją nauczycielowi. Ten odczytuje znajdującą się na drugiej stronie zagadkę. Zadaniem dziecka jest jej odgadnięcie. Poprawność odpowiedzi dziecko sprawdza poprzez odkrycie zawieszonego na tablicy edukacyjnej pola z tą samą cyfrą.
1) Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie. (godło)
Podpowiedź:
Rymuje się ze słowem „siodło”,
Jednym z symboli Polski jest... (godło)
2) Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień. (flaga)
3) Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? (Warszawa)
4) Ta szeroka rzeka płynie,
po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż,
przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę
W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. (Wisła)
Podpowiedź:
Szafirowym blaskiem, woda z niej błysła.
Najdłuższą Polski rzeką, jest ona… (Wisła)
5) Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
Choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego
Polski trzecim jest symbolem. (hymn)
Podpowiedź:
Na zawsze pozostaną jego słowa w sercu mym,
Na zawsze zapamiętam mojego kraju… (hymn)