Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców- wiosenne przebudzenie
Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców- wiosenne przebudzenie
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW
„WIOSENNE PRZEBUDZENIE”
GRUPA 4 LATKI
Temat zajęć: „W krainie Pani Wiosny”
Cele kształcenia:
-rozwijanie zainteresowania światem przyrody i utrwalenie wiedzy na temat aktualnej pory roku – wiosny,
-rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek,
-rozwijanie umiejętności przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi oraz rozpoznawania liczb w zakresie 6,
-określanie liczebności zbiorów,
-dostrzeganie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich,
-rozwijanie orientacji przestrzennej,
-udział w zabawach ruchowych i muzycznych.
Cele operacyjne:
-wypowiada się na temat zmian w przyrodzie zachodzących wiosną, rozpoznaje i nazywa wybrane oznaki wiosny,
-rozwiązuje zagadki słowne i obrazkowe oraz dokonuje analizy sylabowej ich rozwiązań,
-stosuje liczebniki główne i porządkowe oraz rozpoznaje cyfry w zakresie 6,
-określa liczebność zbiorów, stosując określenia: mniej, więcej,
-dostrzega i kontynuuje powtarzający się rytm,
-orientuje się w przestrzeni, umieszcza przedmioty zgodnie z poleceniem,
-prawidłowo reaguje na sygnał muzyczny, śpiewa piosenkę i ilustruje ją ruchem.
Pomoce: magnetofon, płyta CD, pendrive, litery, utwór „Wiosna” A. Vivaldi, utwory muzyczne wg Klanzy i B. Strauss, list od Pani Wiosny, strój wróżki, zagadki, obrazki: bocian, krokusy, przebiśniegi, skowronek, bazie; portret Pani Wiosny; chusta animacyjna, stokrotki z imionami dzieci, papierowe motylki na sznurkach, sylwety: trawek i krokusów; kartoniki z cyframi; białe kartoniki do sylab; zielone paski papieru i kwiatki w trzech kolorach: żółty, czerwony, niebieski; piosenka „Zielona wiosenka” wg K. Gawlik; piktogramy pogodowe.
Przebieg zajęcia:
1. Zabawa na powitanie „Witam wszystkich, których imię rozpoczyna się na literę…”
Dzieci siedzą na dywanie. Prowadząca podnosi do góry litery alfabetu i wypowiada słowa: „Witam wszystkich, których imię rozpoczyna się na literę…”. Dzieci, których rozpoczyna się daną literą, machają ręką i podają nazwę litery.
2. Słuchanie wiersza „Czarodziejska kraina” B. Formy.
Nauczycielka recytuje wiersz: „Kiedy z chwilę oczy zamkniecie, wnet w czarodziejskim znajdziecie się świecie. A więc uwaga, ważna to chwila, już Pani wróżka czary zaczyna”.
Nauczycielka w przebraniu wróżki wchodzi do sali, w tle słychać muzykę A. Vivaldiego „Wiosna”. Wróżka chodzi dookoła i recytuje: „Dzień dzisiejszy miło się zapowiada, w Krainie Czarów czeka was zabawa. Więc czym prędzej zamknijcie oczy, a wszystko samo się potoczy”.
Następnie wręcza list od nieznajomej osoby.
3. Pogadanka na temat treści listu.
Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące treści listu i podają propozycje, kto mógł napisać list.
List - załącznik nr 1.
4. Zabawa ruchowa „Lot samolotem” wg Klanzy. (załącznik nr 2)
Prowadząca zaprasza dzieci do Krainy Czarów: „Uwaga, uwaga! Wszystkich chętnych do wzięcia udziału w naszej zabawie zapraszam na pokład samolotu. Jest jednak pewna trudność. Postarajcie się pomóc mi uruchomić samolot”.