Scenariusz zajęć otwartych Laboratorium zmysłów

Scenariusz zajęć otwartych Laboratorium zmysłów
5.0
1 ocena
Oceń

Scenariusz zajęć otwartych, wzbogacający wiedze najmłodszych na temat zmysłów, świadomości własnego ciała.

Cele główne:

  • wzbogacanie dziecięcej wiedzy na temat zmysłów;
  • rozwijanie świadomości własnego ciała;
  • rozwijanie małej motoryki.
  • rozbudzanie zainteresowań cyframi;

 

Cele szczegółowe:

  • stwarzanie dzieciom okazji do poznawania przedmiotów i otoczenia za pomocą różnych zmysłów;
  • uświadomienie przedszkolakom znaczenia zmysłów w codziennym życiu;
  • rozwijanie logicznego myślenia i świadomości zmysłów, które uczestniczą w procesie poznawania świata;
  • doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała;
  • rozwijanie sprawności manualnej przedszkolaków poprzez działalność plastyczną;
  • kształtowanie umiejętności matematycznych;

 

Formy:

  • indywidualna, grupowa, zbiorowa

 

Metody:

  • Czynne: opowieść ruchowa, elementy pedagogiki zabawy, zabawa plastyczna, metoda samodzielnych doświadczeń
  • Słowne: rozmowa, piosenka, wiersz, wyjaśnienie

 

Pomoce dydaktyczne:

 

  • Odtwarzacz CD, płyta CD, chustki, waciki nasączone różnymi zapachami, olejki eteryczne, instrumenty muzyczne, opakowania po jajku niespodziance, ryż, pestki słonecznika, kamyki, szklanki, woda, sól, cukier, kwasek cytrynowy, barwniki, koperty, dary froebla, dywaniki, mąka, masło orzechowe, mleko w proszku, miód, foremki, miska, łyżka;

 

 

Przebieg zajęć:

 

I. Część wstępna

 

1. Zabawa muzyczna na powitanie „Głośno – cicho”.

 

  • Dzieci stojąc w kole śpiewają piosenkę i wykonują czynności o których jest w niej mowa.

 

2. Piosenka wprowadzająca do tematu zajęć „5 zmysłów mam”.

 

  • Dzieci siedzą w kole na dywanie, śpiewają z nauczycielkami piosenkę, która wprowadza do tematu zajęć.

 

3. Wprowadzenie – pogadanka nauczycielek z dziećmi, pt. „Jak możemy poznać świat?”

 

  • Nauczycielki, prezentują dzieciom przygotowane wcześniej kąciki tematyczne, każdy kącik odpowiada jednemu ze zmysłów. Dzieci opowiadają co w danym kąciku się znajduje.

 

II. Część główna

 

1. Kącik zmysłu zapachu – „Twój nos”

 

  • zabawa sensoryczna z rymowanką. Dzieci zamykają oczy (lub nauczyciel zasłania je chustką, zawiązując z  tyłu głowy), a  drugi nauczyciel recytuje wierszyk i rozdaje waciki nasączone np. olejkiem o zapachu sosnowym. Przedszkolaki wciąż mają zamknięte oczy, gdy prowadzący zadaje pytania: Jaki zapach czujecie? Co pozwoliło wam poczuć zapach? Jaki to zmysł?
  • Twój nos (Małgorzata Sroka)

 

 Dzień jest dzisiaj bardzo miły, 

wszystkie dzieci się zjawiły!

 Jesteś z nami także ty, 

żeby spełnić swoje sny!

 Zamknij oczy, powiedz „cześć!”, 

noskiem wdech głęboki weź. 

W świat zapachów wyrusz z nami – 

polną drogą i lasami…

 

2. Kącik zmysłu słuchu – „Pudełka potrząsajki”

 

  • zabawa sensoryczna słuchowa. Nauczycielki kładą przed dziećmi 4 pudełeczka, w dwóch znajduje się taki sam materiał (np. ryż), w pozostałych dwóch jest on różny. Zadaniem dzieci jest odnaleźć dwa pudełka ,za pomocą zmysłu słuchu,  które brzmią tak samo. 

 

 

3. Kącik zmysłu smaku – „Smakujemy”

 

  • zabawa sensoryczna smakowa. Nauczycielki prezentują dzieciom 3 szklanki, w każdej znajduje się woda o innym smaku. Zadaniem dzieci, jest odgadnięcie, który zmysł pomoże nam poznać różnicę, pomiędzy zawartością szklanek. 

 

4. „Wiatr” - zabawa muzyczno – ruchowa

 

  • dzieci stają, wykonują ruchy zgodnie z poleceniem nauczycielek w rytm melodii.

Twoje uwagi i pomysły