Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami: „Zabawy z wizytówkami”

Grupa wiekowa: 4 latki
Cele ogólne:
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu i rozwijaniu zainteresowań czytaniem,
- Rozwijanie wiary we własne siły,
- Wzmacnianie koordynacji pracy obu półkul mózgowych,
- Usprawnianie percepcji wzrokowej, pamięci i koncentracji.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- Potrafi odnaleźć swoją wizytówkę,
- Zna i odczytuje imiona kolegów,
- Układa swoje imię wg wzoru z rozsypanki literowej,
- Wykonuje ćwiczenia z Kinezjologii Edukacyjnej – Rytmizacja PACE.
Metody:
- Odimienna metoda nauki czytania wg Ireny Majchrzak,
- elementy metody Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona,
- rozmowa kierowana, instrukcje, objaśnienia, praktyczne działanie.
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Pomoce: wizytówki dzieci, kwiaty z wizytówkami, podpisane koperty dla każdego dziecka z rozsypanką literową, tamburyno, kubki z wodą, muzyka do rytmizacji PACE
Przebieg zajęć:
1. Rytmizacja PACE – Kinezjologia Edukacyjna (przy muzyce):
- Picie wody
- Punkty na myślenie – jedną ręką masujemy dwa punkty znajdujące się pod obojczykiem z obu stron mostka, drugą rękę trzymamy na pępku. Układ powtarzamy, zmieniając rękę.
- Ruchy naprzemienne– podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy go lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy go prawą ręką, skręcając całe ciało.
- Pozycja Dennisona - dłonie pod pachami, kciuki na zewnątrz, nogi skrzyżowane, czubek języka dotyka podniebienia, oczy zamknięte. Dzieci, wykonując tę pozycję leżą na dywanie.
2. Zabawa „Sprawdzamy obecność” – rozpoznawanie swojej wizytówki:
Dzieci poruszają się przy rytmach tamburyna; na przerwę w muzyce odsłaniają wizytówki leżące na dywanie (powtórka); na kolejną przerwę podchodzą do swojej wizytówki, zabierają ją i siadają na brzegu dywanu. Gdy usiądą - szybkie sprawdzenie poprawności wykonania.
3. Zabawa „Kto jest nieobecny?”- rozpoznawanie wizytówek nieobecnych kolegów i koleżanek:
Pozostałe wizytówki, leżące na dywanie zbierają wybrane dzieci i podają nauczycielce. Nauczyciel pokazuje kolejno wizytówki, chętne dzieci odpowiadają kogo nie ma.
4. Zabawa „Detektyw” – wyszukiwanie zamienionych wizytówek:
Dzieci siedzą w kole, wizytówki odwracają do środka. Wybrane
odchodzi na bok i zasłania oczy. Nauczyciel w tym czasie zamienia
dwie wizytówki. Dzieci proszone do zabawy odszukuje zamienione wizytówki.
5. Zabawa „Zanieś koledze wizytówkę” – rozpoznawanie wizytówek kolegów i koleżanek z grupy:
Wizytówki leżą na dywanie, dzieci ustawione w kole poruszają się w lewą i prawą stronę przy słowach „W prawo (w lewo) koło kręci się”. Na przerwę stają przed wizytówką, którą zabierają i wręczają właścicielowi.
6. Zabawa „Pociąg z wizytówkami” – rozpoznawanie swojej wizytówki:
Nauczyciel pokazuje kolejno dzieciom zebrane wcześniej wizytówki i zaprasza do pociągu przy słowach „Jedzie pociąg z daleka…”. Dziecko, które rozpozna swoją wizytówkę wsiada do pociągu.
7. Zabawa „Koperty z imionami” – układanie imienia z rozsypanki literowej wg wzoru. Praca przy stolikach
8. Zabawa „W ogrodzie” – rozpoznawanie wizytówek kolegów
i koleżanek:
Dzieci losują kwiaty z ukrytą wizytówką i wręczają je właścicielowi.
PODSTAWOWY SCHEMAT ĆWICZEŃ WPROWADZAJACYCH – rytmizacja (PACE) – można wykorzystać podkład muzyczny
Rytmizacja pozwala wyjść z homeostazy, czyli nadanie właściwego rytmu miedzy ciałem a mózgiem.