Scenariusz zajęć Pory roku

Scenariusz zajęć Pory roku
5.0
1 ocena
Oceń

Scenariusz zajęć rozwojowo ruchowych idealnie sprawdzi się podczas zwykłego dnia w przedszkolu

CELE:

 

OGÓLNE: 

 

  • rozwijanie analizatora słuchowego i wzrokowego

 

SZCZEGÓŁOWE:

 

  • dziecko świadomie gospodaruje oddechem podczas ćwiczeń oddechowych,
  • doskonali sprawność narządów mowy (zabawa ortofoniczna do piosenki), 
  • uświadamia sobie rytmiczną organizację czasu (pory roku),
  • dokonuje syntezy i analizy sylabowej z utrudnieniami, 
  • ćwiczy umiejętność porównywania i identyfikowania liter, 
  • poznaje linearną budowę wyrazu,
  • wskazuje i nazywa kolory

 

 

METODA:

 

  • słowna, 
  • oglądowa, 
  • czynna;

 

 

FORMA:   

 

  • zorganizowana w zespołach, indywidualna;

 

POMOCE:

 

  • magnetofon z nagraniami piosenek „Czary-mary”, „Zagroda Mc.Donalda”,
  • krążki gimnastyczne i szarfy w 4 kolorach, podpisane obrazki pór roku wraz z kopertą (ten sam pocięty na sylaby obrazek)

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

1. Ćwiczenia oddechowe:

 

Zabawy z chusteczką higieniczną:

 

  •  „Czary-mary” (magnetofon) -  dziecko dmucha w chusteczkę, próbując ją rozdzielić na 3 części;
  •  „Płatki śniegu” - dziecko podrzuca chusteczkę do góry i dmuchając, stara się jak najdłużej utrzymać ją w powietrzu; 
  •  „Powiewy wiatru” - trzymając za 2 rogi chusteczkę, dziecko rytmicznie wypuszcza powietrze z ust (chusteczka unosi się i opada).

 

2.Zabawa ortofoniczna do piosenki: „Na zagrodzie Mc.Donalda”

 

  • Dzieci naśladują głosy zwierząt (świnka, krówka, źrebak, myszka, jeżyk — tup, tup...) i zachowania ludzi (katar: a-psik, żarty: ha, ha);

 

3. Ćwiczenia w syntezie i analizie sylabowej z utrudnieniami. 

 

  • „Pory roku” (zabawa)- Zabawę poprzedza krótka rozmowa na temat pór roku (mogą to być również zagadki słowne, obrazkowe, lub słuchowe). Dzieci otrzymują szarfy i dzielą się na 4 grupy według koloru szarf. Każdej grupie zostaje nadana nazwa pory roku:

 

Żółta - lato

Czerwona - jesień

Niebieska - zima

Zielona – wiosna

 

  • Dzieci tańczą w kółeczkach w rytm słyszanej melodii. Na przerwę w muzyce wskazana przez nauczycielkę grupa wypowiada głośno sylabami nadaną nazwę pory roku (z wcześniej ustalonym przez grupę utrudnieniem).
  • Zabawę można urozmaicać podając dzieciom wyrazy charakterystyczne dla danej pory roku np.

 

Jesień- kolorowe liście, kasztany,...

Zima- śnieżyca, bałwanki, narty,...

Wiosna- przebiśniegi, sasanki, marzanna,...

Lato- wakacje, upały,...

 

  • Wśród obrazków rozpiętych na tablicy magnetycznej każde dziecko odnajduje obrazek pory roku, do której należy. W załączonej do kartki kopercie znajduje się ten sam obrazek pocięty zgodnie z podziałem sylabowym. Dziecko składa obrazek według wzoru.

 

4. Praca z klockami Logo

 

  • Dziecko wyszukuje klocki z literami znajdującymi się pod obrazkiem i układa je zgodnie z zapisem.

 

5. Ewaluacja zajęć.

 

  • Rozmowa na temat zajęć.

 

6.Zakończenie

 

  • kolorowanie obrazka.

 

 

Opracowała:

DorotaZug

Twoje uwagi i pomysły