Scenariusz zajęć Pory roku

5.0
1 ocena
Scenariusz zajęć rozwojowo ruchowych idealnie sprawdzi się podczas zwykłego dnia w przedszkolu
CELE:
OGÓLNE:
- rozwijanie analizatora słuchowego i wzrokowego
SZCZEGÓŁOWE:
- dziecko świadomie gospodaruje oddechem podczas ćwiczeń oddechowych,
- doskonali sprawność narządów mowy (zabawa ortofoniczna do piosenki),
- uświadamia sobie rytmiczną organizację czasu (pory roku),
- dokonuje syntezy i analizy sylabowej z utrudnieniami,
- ćwiczy umiejętność porównywania i identyfikowania liter,
- poznaje linearną budowę wyrazu,
- wskazuje i nazywa kolory
METODA:
- słowna,
- oglądowa,
- czynna;
FORMA:
- zorganizowana w zespołach, indywidualna;
POMOCE:
- magnetofon z nagraniami piosenek „Czary-mary”, „Zagroda Mc.Donalda”,
- krążki gimnastyczne i szarfy w 4 kolorach, podpisane obrazki pór roku wraz z kopertą (ten sam pocięty na sylaby obrazek)
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Ćwiczenia oddechowe:
Zabawy z chusteczką higieniczną:
- „Czary-mary” (magnetofon) - dziecko dmucha w chusteczkę, próbując ją rozdzielić na 3 części;
- „Płatki śniegu” - dziecko podrzuca chusteczkę do góry i dmuchając, stara się jak najdłużej utrzymać ją w powietrzu;
- „Powiewy wiatru” - trzymając za 2 rogi chusteczkę, dziecko rytmicznie wypuszcza powietrze z ust (chusteczka unosi się i opada).
2.Zabawa ortofoniczna do piosenki: „Na zagrodzie Mc.Donalda”
- Dzieci naśladują głosy zwierząt (świnka, krówka, źrebak, myszka, jeżyk — tup, tup...) i zachowania ludzi (katar: a-psik, żarty: ha, ha);
3. Ćwiczenia w syntezie i analizie sylabowej z utrudnieniami.
- „Pory roku” (zabawa)- Zabawę poprzedza krótka rozmowa na temat pór roku (mogą to być również zagadki słowne, obrazkowe, lub słuchowe). Dzieci otrzymują szarfy i dzielą się na 4 grupy według koloru szarf. Każdej grupie zostaje nadana nazwa pory roku:
Żółta - lato
Czerwona - jesień
Niebieska - zima
Zielona – wiosna
- Dzieci tańczą w kółeczkach w rytm słyszanej melodii. Na przerwę w muzyce wskazana przez nauczycielkę grupa wypowiada głośno sylabami nadaną nazwę pory roku (z wcześniej ustalonym przez grupę utrudnieniem).
- Zabawę można urozmaicać podając dzieciom wyrazy charakterystyczne dla danej pory roku np.
Jesień- kolorowe liście, kasztany,...
Zima- śnieżyca, bałwanki, narty,...
Wiosna- przebiśniegi, sasanki, marzanna,...
Lato- wakacje, upały,...
- Wśród obrazków rozpiętych na tablicy magnetycznej każde dziecko odnajduje obrazek pory roku, do której należy. W załączonej do kartki kopercie znajduje się ten sam obrazek pocięty zgodnie z podziałem sylabowym. Dziecko składa obrazek według wzoru.
4. Praca z klockami Logo
- Dziecko wyszukuje klocki z literami znajdującymi się pod obrazkiem i układa je zgodnie z zapisem.
5. Ewaluacja zajęć.
- Rozmowa na temat zajęć.
6.Zakończenie
- kolorowanie obrazka.
Opracowała:
DorotaZug