Scenariusz zajęć przedszkolnych - Rozumiem pieniądze

5.0
3 oceny
Scenariusz zajęć przedszkolnych przygotowany przez Wydawnictwo Diagram.
Zajęcia można poprowadzić w grupie 5-6-latków
Temat:
Rozumiem pieniądze
Grupa:
Dzieci w wieku 5-6 lat
Cele:
Cel główny:
- zaznajomienie dzieci z koncepcją pieniędzy i ich wartością
Cele szczegółowe (dziecko):
- rozumie ogólnie, czym są pieniądze i na czym polega inflacja,
- słucha treści książki „Bajka o inflacji” i potrafi wypowiedzieć się na jej temat,
- zna zabezpieczenia stosowane na banknotach,
- potrafi odróżnić, czym jest produkt, a czym usługa,
- rozumie, czym różni się banknot od monety i odróżnia nominały,
- tworzy pracę plastyczną dotyczącą oszczędzania.
Metody pracy:
- słowne (czytanie bajki, rozmowa, instrukcje i objaśnienia),
- oglądowe (obserwacja i pokaz),
- praktycznego działania (ćwiczenia, zadania stawiane dziecku).
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne:
- książka „Bajka inflacji” wyd. Diagram
- materiały do druku (dołączone)
- gazetki sklepowe zawierające zabawki
- kartki, nożyczki, kleje, kredki
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do zajęć poprzez odgadywanie zagadek:
- Co to jest? –PIENIĄDZE
Papierowe pięćdziesiątki,
dwudziestki i setki.
Metalowe dwójki, piątki
prosto z portmonetki.
- Co do siebie pasuje? Segregujemy na kategorie: banknoty/monety (Materiał do druku)
- Co do siebie pasuje? Segregujemy na kategorie: złotówki/grosze (Materiał do druku)
2. Czytanie książki „Bajka o inflacji” Mai Dusik, wyd. Diagram.
Pytania:
- Co chcieli kupić Ida i Ignacy?
- Czy dzieci miały wystarczająco dużo pieniędzy w śwince skarbonce?
- Co można zrobić, gdy ma się za mało pieniędzy?
- Co pies Kery rozrzucał po ulicach osiedla?
- Czy wszyscy się cieszyli z latających pieniędzy? Dlaczego ktoś się nie cieszył?
- Kiedy pieniądze mają wartość?
- Jak rozumiecie inflację?
3. To produkt czy usługa? (Materiał do druku)
- Nauczyciel/ka prezentuje obrazki ukazujące zawody, a dzieci zgadują, czy jest to produkt, czy usługa.
- prezentujemy dzieciom prawdziwy banknot i każda może samodzielnie popatrzeć pod światło, aby odnaleźć ukryte obrazki.
5. Zgadujemy, co nie pasuje w danym wierszu i dlaczego (Materiał do druku)
6. Dzieci wykonują pracę dotyczącą oszczędzania „OSZCZĘDNOŚCIOMETR”
6. Dzieci wykonują pracę dotyczącą oszczędzania „OSZCZĘDNOŚCIOMETR”
- każde dziecko wycina sobie z gazetki sklepowej rzecz, na którą chciałoby oszczędzać,
- obok przyklejonego produktu dzieci rysują coś, co przypomina termometr,
- dzieci zabierają prace do domu, by móc zakolorować kawałek oszczędnościometru, gdy odłożą pewną sumę na zabawkę,
Załączniki:
Scenariusz zajęć+ materiały do druku
Opracowanie:
Wydawnictwo Diagram