Scenariusz zajęć Segregujemy śmieci
Scenariusz idealny na pierwszy dzień Ziemi wypadający 22 Kwietnia
lub pierwszy dzień Wiosny 21 Marca
Idealnie sprawdzi się w grupie 5 i 6 latków
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności dzielenia odpadów na: papierowe, szklane, metalowe, plastikowe i organiczne;
- wyjaśnienie pojęć: segregacja odpadów, recykling;
- wskazywanie możliwości wtórnego wykorzystania odpadów;
- rozwijanie zainteresowań ekologicznych
- kształtowanie postawy proekologicznej;
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozumie pojęcia: śmieci, segregacja, recykling;
- zna kolory pojemników na odpady;
- segreguje odpady do odpowiednich pojemników;
- wypowiada się poprawnie na temat wiersza pt. „Segregujcie śmieci”;
Metody pracy:
- słowna - rozmowa
- oglądowa – pokaz
- praktycznych działań
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- wiersz pt. „Segregujcie śmieci”, różnego rodzaju śmieci, kosz , obrazki do segregowania, pojemniki w kolorze szarym, zielonym, niebieskim, żółtym, pomarańczowym, plansza z pojemnikami, płyta CD, napisy metal, szkło, papier, szkło, organiczne.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie gościa
- (na środku sali postawiony jest pojemnik, a w nim różne śmieci) dzieci zastanawiają się jak pozbyć się zawartości (podzielić się z innymi koszami). Jakie kolory mają inne kosze i co tam wkładamy?.
2. Czytanie przez nauczyciela wiersza pt. „Segregujcie śmieci”
Czy wiesz, co oznaczają te kolory –
- niebieski, żółty, zielony?
Każdy kolor inny pojemnik oznacza,
do pojemników różne śmieci się wtłacza.
Niebieski – w nim znajdziecie pudełka po butach,
przeczytane gazety, zapisane kartki – jest on bardzo ważny.
To pojemnik na papier – zna go uczeń każdy.
Zielony – kolor wesoły z daleka ogłasza
„Wrzucaj do mnie słoiki, wyszczerbione talerze!!!”,
czyli szkło – w głównej mierze.
Żółty – foliowe torby, pudełka po lodach, po coli butelki,
wrzuć tutaj plastik, żal po nim – niewielki.
By las był zielony, wody nie ubyło
i każdego ranka wokół było miło
piątek czy niedziela – pamiętajcie dzieci
prosi Matka Ziemia – SEGREGUJCIE ŚMIECI!!!
3. Rozmowa na temat treści wiersza.
- Do jakiego pojemnika wrzucamy papier?
- Do jakiego pojemnika wrzucamy szkło?
- Do jakiego pojemnika wrzucamy plastik?
4. Przyklejanie przez dzieci do koszy we właściwych kolorach etykiet z odpowiednimi napisami
- (szkło, papier plastik, metal, organiczne,)
5. Zabawa ruchowa do piosenki pory roku
- na dywanie leżą rozrzucone obrazki śmieci, gdy piosenka cichnie, dzieci podnoszą obrazki i wkładają do odpowiednich koszy z napisami.
6. Przeliczanie obrazków w koszach
- dzieci siadają w kole i przeliczają, ile jest w poszczególnych koszach obrazków śmieci, w którym jest więcej, a w którym mniej.
7. Uzupełniane karty pracy związanej z segregowaniem odpadów.