Scenariusz zajęć światowy dzień warzyw i owoców

Co roku 20 października obchodzony jest Światowy Dzień Warzyw i Owoców.
Poniższy scenariusz idealnie nada się na obchody tego święta, szczególnie w grupie 4 i 5 latków.
Cel ogólny:
- kształtowanie nawyku jedzenia warzyw i owoców,
- rozumienie znaczenia witamin dla zdrowia oraz wartości odżywczych warzyw i owoców,
- zachęcenie dzieci do codziennego jedzenia warzyw i owoców.
Cele operacyjne (dziecko):
- rozumie konieczność jedzenia warzyw i owoców,
- zna zasady zdrowego odżywiania się,
- ma wykształcony nawyk mycia warzyw i owoców przed jedzeniem,
- zna rolę warzyw i owoców w codziennej diecie,
- umie wykonać sałatkę owocową,
- potrafi współpracować w grupie.
Metody pracy:
- zabawowa
- rozmowa kierowana
- rozsypanka wyrazowa
- praktycznego działania.
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne:
- wiersz J. Tuwima „Warzywa”, rozsypanka wyrazowa, szablony owoców i warzyw, przybory do malowania, kosz na owoce i warzywa wycięty z kartonu, przyniesione przez dzieci różnorodne owoce, przybory potrzebne do wykonania sałatki owocowej (noże, tacki, miski, itp.), fartuchy, czepki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Powitanie” wprowadzająca w temat. Dzieci siedzą w kręgu, a nauczycielka pozdrawia dzieci:
- Witam wszystkich, którzy zjedli dzisiaj jabłko. ( dzieci, które to zrobiły, wstają).
- Witam wszystkich, którzy zjedli dzisiaj jakiś inny owoc.
- Witam wszystkich, którzy zjedli dzisiaj jakieś warzywo.
- Witam wszystkich, którzy lubią marchewkę.
- Witam wszystkich, którzy codziennie jedzą owoce.
- Witam wszystkich, którzy piją soki owocowe.
- Witam wszystkich, którzy lubią banany.
- Witam wszystkich, którzy myją owoce przed jedzeniem.
- Witam wszystkich, którzy lubią jeść gruszki.
3. Słuchanie wiersza „Warzywa” J. Tuwima — rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza. „Warzywa"
Położyła kucharka na stole:
Kartofle, Buraki, Marchewkę, Fasolę,
Kapustę, Pietruszkę, Selery i groch. Och!
Zaczęły się kłótnie, kłócą się okrutnie:
Kto z nich większy, a kto mniejszy,
kto ładniejszy, kto zgrabniejszy:
Kartofle? Buraki? Marchewka?
Fasola? Kapusta? Pietruszka?
Selery Czy groch?
Ach! Nakrzyczały się, że strach!
Wzięła kucharka - Nożem ciach!
Pokrajała, posiekała:
Kartofle, Buraki, Marchewkę,
Fasolę, Kapustę, Pietruszkę,
Selery I groch - i do garnka!
- Rozmowa na temat wiersza: Jakie warzywa występowały w wierszu? O co kłóciły się warzywa? Gdzie trafiły warzywa? Jak możemy wykorzystać warzywa? – przypinanie obrazków z różnymi przetworami warzywnymi lub owocowymi.
4. „Czy to owoc czy warzywo?”
- dzieci segregują przyniesione do przedszkola produkty na warzywa lub owoce do dwóch różnych koszyków. Kolejno segregują rozłożone na dywanie obrazki – przypinają je do tablicy pod odpowiednimi wyrazami: warzywa lub owoce.
5. „Zanieść owoc, warzywo” – zabawa ruchowa
- na tackach dzieci niosą warzywo lub owoc tak, aby nie upadło. W tle leci piosenka „Smaczne warzywa”.
6. Zabawa edukacyjna „Zagadki o warzywach”
- chętne dziecko z koszyka losuje wierszyk- zagadkę, nauczyciel czyta, a następnie dzieci odgadują.
Chrupie ją zajączek, schrupie ją i Ewka,
Bo smaczna i zdrowa jest właśnie …… (marchewka).