Scenariusz zajęć Szczęśliwe Brzydkie Kaczątko
5.0
Chociaż początkowo historia brzydkiego kaczątka jest bardzo smutna, należy pamiętać, że i jego czeka szczęśliwe zakończenie.
Bajka ta jest idealnym podłożem do rozmowy z dziećmi na temat emocji.
Cele ogólne:
- poznanie i rozpoznawanie uczucia radości i zakłopotania.
- odtwarzanie przeżyć bohatera baśni,
- dostarczanie radości innym.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- odtwarza poznany wcześniej fragment baśni,
- słucha zakończenia baśni,
- odtwarza sytuację z tekstu,
- wypowiada pozytywne informacje zwrotne, na temat kolegów i koleżanek z grupy,
- poznaje sposoby dostarczania radości innym,
- wskazuje co jego wprawia w zakłopotanie, a co powoduje u niego radość i szczęście.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Metody pracy:
- słowne: rozmowa, odpowiadanie na pytania, własne wypowiedzi,
- techniki dramowe,
- aktywność ruchowa.
Środki dydaktyczne:
- Obrazki do historyjki obrazkowej, tekst baśni H. Ch. Andersena pt. „Brzydkie kaczątko”, obrazki przedstawiające wstyd i radość, piłka, karty pracy, farby, kartka.
Przebieg zajęć
Jak to było z tym Brzydkim kaczątkiem.
- Przypomnienie poznanego poprzedniego dnia fragmentu baśni H. Ch. Andersena pt. „Brzydkie kaczątko” poprzez uporządkowanie w kolejności chronologicznej obrazków do historyjki obrazkowej o Brzydkim kaczątku. Przypomnienie uczucia smutku oraz wniosków z ostatnich zajęć odnośnie zachowania innych wobec Brzydkiego kaczątka.
Czytanie dalszej części baśni.
- N. zachęca dzieci po poznanie dalszych przygód Brzydkiego kaczątka. N. czyta zakończenie baśni, kiedy to Brzydkie kaczątko spostrzegło, że jest pięknym łabędziem.
Rozmowa na temat zakończenia baśni.
- Dzieci odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela odnoszące się do znanej dzieciom baśni.
Co się stało z Brzydkim kaczątkiem?
Jak wyglądało Brzydkie kaczątko? Do kogo było podobne?
Co mówili inni o Brzydkim kaczątku?
- N. pokazuje dzieci ilustracje będące kontynuacją historyjki obrazkowej. Dzieci dokładają w odpowiedniej kolejności przedstawione ilustracje.
Scenki dramowe:
- N. czyta zaprezentowany tekst. Dzieci rozchodzą się po sali i wczuwają się role Brzydkiego kaczątka, zgodnie z czytanym przez N. tekstem.