SCENARIUSZ ZAJĘĆ U PANA DOKTORA
SCENARIUSZ ZAJĘĆ - U PANA DOKTORA
Cele:
Poznawczy - zapoznanie dzieci z osobami oraz instytucjami, które mogą udzielić pomocy na podstawie wiersza i zabawy tematycznej; wzbogacanie dziecięcej wiedzy o sytuacji życiowej, która jest odtwarzana w zabawach.
Kształcący- kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu poprzez układanie krótkich zdań; kształtowanie umiejętności społecznych w kontaktach z dziećmi; kształtowanie umiejętności odgrywania ról w zabawach dramowych posługując się mową, mimiką, gestem, rekwizytami.
Wychowawczy- wdrażanie dzieci do stosowania zwrotów grzecznościowych i cierpliwego oczekiwania na swoją kolej; dzieci uczą się rywalizacji - wygrywać i przegrywać
Metody pracy:
podające tj. wiersz, objaśnienia;
problemowe tj. rozmowa na podstawie wiersza, zabawy tematycznej,
ekspresyjne tj. zadania inspirujące
Formy zajęć :
zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Forma zabawy :
ruchowa, sensoryczna, drama, plastyczne
Pomoce dydaktyczne :
płyta Cd z muzyką do zabawy integracyjnej - sygnał karetki, wiersz pt ,,Panie doktorze niech Pan pomoże” H. Niewiadomskiej, rekwizyty do zabawy sensorycznej: rękawiczki i białe kartki, długopis, kredki, farby, krążki, rekwizyty do dramy: koc, krzesła, opowiadanie „ Cholera i inne choroby” Ł. Kaniewski.
I. Zagadki
Dzieci odgadują zagadki
Co to za choroba ? Co to za osoba ?
Zagadka 1
Gdy chcesz zmierzyć gorączkę,
to wkładasz pod rączkę. (termomet)
Zagadka 2
Co lekarz weźmie w ręce,
by słyszeć, jak bije Ci serce? (stetoskop, słuchawki)
Zagadka 3
Leczy ludzi,
odwiedza chore dzieci.
Chodzi w białym fartuchu.
Kto to jest, wiecie? (lekarz)
Zagadka 4
Nosi czepek z czarnym paskiem i biały fartuszek,
czasem byś byś był zdrowy,
ukłuć Ciebie musi. (pielęgniarka)
Zagadka 5
Leczy zęby komu trzeba,
jeśli taka jest potrzeba. (dentysta)
Zagadka 6
Gardła, krtani to jest lekarz.
Gdy problem masz – nie zwlekaj! (laryngolog)
Zagadka 7
Taki lekarz leczy dzieci,
nawet wtedy, gdy słońce świeci. (pediatra)
Zagadka 8
Zdrowe oczy to podstawa.
Kto nam je zbada? (okulista)
II. Wiersz, rozmowa kierowana
Dzieci słuchają wiersza, potem odpowiadają na pytania nauczyciela związane z wierszykiem
HANNA NIEWIADOMSKA
PANIE DOKTORZE CZY PAN POMOŻE
Panie doktorze! Panie doktorze!
Boli mnie gardło, czy pan pomoże?
Tak, oczywiście, gdy gardło piecze,
to laryngolog przejmuje pieczę.
Panie doktorze! Panie doktorze!
Serce źle bije, czy pan pomoże?
Gdy serce boli i źle pracuje,
wtedy kardiolog się nim zajmuje.
Panie doktorze! Panie doktorze!
Coś w oko wpadło, czy pan pomoże?
No jasne! Zawsze gdy w oku bieda,
to okulista zginąć mu nie da.
Panie doktorze! Panie doktorze!
W żołądku ściska, czy pan pomoże?
Każdy żołądek lubi porządek,
lekarz gastrolog założy sondę.
Panie doktorze! Panie doktorze!
Nóżkę mam krzywą, czy pan pomoże?
Jak noga chora, chodzić się nie da,
to wyprostuje ją ortopeda.
Panie doktorze! Panie doktorze!
Gdy ząbek boli, czy pan pomoże?
Mleczny czy stały, to bez znaczenia,
gdy stomatolog plomby mu zmienia.
Panie doktorze! Panie doktorze!
Chory wyrostek wytnie pan może?
Zawsze gdy jest coś do załatania,
chirurg to zrobi bez zawahania.
Panie doktorze! Panie doktorze!
Gdy spać nie mogę, czy pan pomoże?
Na to lekarza nie polecamy,
przytul się wtedy mocno do mamy.
Rozmowa kierowana
Na jakie choroby chorowały dzieci w wierszu?
Kogo dzieci poprosiły o pomoc?