Idźmy leśną dróżką cicho, cichuteńko - scenariusz zajęć w grupie 5 latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Idźmy leśną dróżką cicho, cichuteńko - scenariusz zajęć w grupie 5 latków
Oceń
{

„Idźmy leśną dróżką cicho, cichuteńko”.

Cel główny:
Uwrażliwienie na zagrożenia płynące z ludzkiego działania dla środowiska naturalnego.

Cele operacyjne:
- dziecko zna zasady zachowania obowiązujące w lesie
- reaguje na zmianę nastroju w muzyce
- oddaje stan emocjonalny przy pomocy mimiki i gestów
- potrafi połączyć swoje poczynania z ochroną przyrody, poprzez  uświadomienie zachowań szkodliwych
- wypowiada się pełnymi zdaniami
- zna wygląd liści i owoców niektórych drzew, rozpoznaje je przy pomocy dotyku
- współdziała w grupie

Metody: Czynne, słowne, oglądowe

Forma pracy: z całą grupą, zespołowa

Pomoce:
makiety drzew, patyki, gałązki, liście, owoce drzew, magnetofon, kaseta, maski zwierząt, śmieci, płyta CD (egzemplarz promocyjny Colgate, utwór 3 „Południe – przez las, w górę strumienia”), duży arkusz papieru.

Przebieg zajęcia:

1. Zaproszenie wszystkich dzieci na spacer po lesie – makiety drzew, rozrzucone gałązki, liście, owoce drzew. Nauczycielka podczas spaceru recytuje wiersz H.Bechlerowej "Może zobaczymy"

Idźmy leśną ścieżką,,
cicho, cichuteńko
może zobaczymy
sarniątko z sarenką..
Może zobaczymy
wiewióreczkę małą,
jak wesoło skacze
z gałązki na gałąź.
I niech nikt po lesie
Nie gwiżdże, nie woła –
może usłyszymy
pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
między gałązkami
jakiś mały ptaszek,
którego nie znamy.
I będzie nas witał
wesołą piosenką..
Tylko idźmy lasem
Cicho, cichuteńko.

2. Omówienie treści wiersza, zwrócenie uwagi na ogólne zasady obowiązujące w lesie.

3. Gra dramowa pt. „Spacer Jasia„

Dzieci dzielą się na te, które będą ”drzewami” i te, które będą „zwierzętami”. Jedno dziecko staje się „Jasiem”. „Jaś” jest bardzo hałaśliwy, szarpie drzewa ,łamie gałęzie,  straszy zwierzęta. Muzyka stanowi tu tło i jednocześnie inspirację opowieści dramowej. Stwarza nastrój wywołujący odpowiednie zachowania.

Początek gry: las spokojnie rośnie, zwierzęta prowadzą swoje życie wśród drzew (muzyka łagodna, świergot ptaków, szum drzew). Pojawia się „Jaś”(muzyka zmienia się na gwałtowną, dysonansową, groźną.).”Jaś ”krzyczy, szarpie drzewa, gania i straszy leśne zwierzęta ,zostawia śmieci. Po jego odejściu las jest chory, zwierzęta przestraszone ( muzyka dająca nastrój smutku).

R. Majewski” Letnie nutki” 

4. Rozmowa o tym co mogą czuć zwierzęta i rośliny, gdy do lasu przychodzi ktoś kto zachowuje się jak Jaś. Zwrócenie uwagi na to , że las jest domem zwierząt , a my jesteśmy w nim gośćmi.

5. Dzieci zamykają oczy i wsłuchują się w odgłosy lasu – to właśnie możemy usłyszeć gdy nie hałasujemy (płyta CD). Dzieci odgadują co słyszą (śpiew ptaków, szum drzew, strumień).

6. Nauczycielka zachęca dzieci aby zebrały  trochę skarbów lasu – dzieci zbierają z podłogi owoce kasztanowca, dębu i klonu. Wkładają je do odpowiednich pojemników – żołędzie do pojemnika  przy wazonie z liśćmi dębu, kasztany  przy wazonie z liśćmi kasztanowca, „motylki„ klonu do pojemnika z liśćmi klonu.

7. Dzieci trzymają ręce do tyłu. Do nich wkładamy: żołędź kasztan, szyszkę lub gałązkę. Zadaniem jest odgadnięcie przedmiotu.

8. Próba sporządzenia kodeksu zachowania się podczas wycieczki do lasu – propozycje zgłaszane przez dzieci zapisujemy na dużym arkuszu (np. nie wolno hałasować by nie płoszyć zwierząt, samowolnie zrywać roślin, wycinać inicjałów na drzewach, zaśmiecać, niszczyć mrowiska, rozpalać ognisk).

Autor: Małgorzata Kot

Twoje uwagi i pomysły

Dodane komentarze (1)

Tagi