Scenariusz zajęć w przedszkolu „Mały Naukowiec”

Cel ogólny: rozwijanie w dziecku naturalnej ciekawości doświadczania i eksperymentowania
Cele szczegółowe:
- dziecko zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wykonywania zabaw badawczych,
- dziecko potrafi nazwać akcesoria wykorzystane podczas eksperymentu,
- dziecko wie, czym zajmuje się Naukowiec,
- dziecko stara się wyciągać wioski z zabawy badawczej.
Metody: instrukcje i objaśnienia, twórcza aktywność, burza mózgów.
Forma: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: menzurki, pipetki, mieszadełka, miska, ręcznik papierowy, soda oczyszczona, ocet, barwniki spożywcze, mleko, płyn do naczyń, pianka do golenia, szklanka, fartuszki, gogle.
Przebieg zajęć:
I. Powitanie:
„Wszyscy są, witam was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa, trzy.”
II. „Kim jest Naukowiec?” - próba odpowiedzi na pytanie czym zajmuje się naukowiec, jak wygląda jego praca, co jest mu potrzebne do pracy; omówienie zagadnień na podstawie obserwacji kącika badawczego.
III. Zasady bezpieczeństwa podczas zabaw badawczych - Nauczyciel wspólnie z grupą ustala i omawia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas eksperymentów. Dzieci pod nadzorem nauczyciela poznają zapach octu i określają, czy jest przyjemny.
IV. Zabawa badawcza „Kolorowe wulkany”:
1. Szklane naczynia ustawiamy na tackach.
2. Nalewamy do nich ocet (1/5 - 1/3 objętości).
3. Odliczamy razem z dziećmi i dodajemy sodę (1 kopiastą łyżeczkę do każdego z naczyń) i obserwujemy kipiący wulkan.
4. Do naczyń warto dodawać barwniki - przy każdym powtórzeniu tego eksperymentu inny. W ten sposób możemy ćwiczyć z dziećmi jak mieszają się kolory.
5. Warto dodać też dodatkowy składnik, np. płyn do naczyń i mleko, porównać efekty - w czym piany są do siebie podobne, a czym się różnią przy poszczególnych wariantach?
V. Zabawa badawcza „Kolorowa piana”:
1. Kubek stawiamy na tacce.
2. Nalewamy do niego wodę (ok. ½ kubka).
3. Dodajemy porcję pianki do golenia.
4. Strzykawką lub zakraplaczem dodajemy kolorowe barwniki.
5. Obserwujemy wędrówkę kolorowych kropli.
Rozmowa na temat przeprowadzonego eksperymentu.
VI. Mali Naukowcy - każde dziecko ubiera fartuch i gogle ochronne. Dzieci mają okazję dokładnie obejrzeć narzędzia, które były wykorzystane podczas zajęć.
VII. Zakończenie - zabawa ruchowa „Ogień – burza – powietrze”:
Nauczyciel włącza energiczną muzykę, do której dzieci tańczą. W trakcie zatrzymania muzyki na hasło „ogień” dzieci siadają na krzesełka, na hasło „burza” dzieci muszą jak najszybciej się położyć, na hasło „powietrze” dzieci powinny zastygnąć w bezruchu.
Autor: Natalia Romanowicz