Scenariusz zajęć w wykorzystaniem metody H. Karwackiej w grupie 5-6 latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Scenariusz zajęć w wykorzystaniem metody H. Karwackiej w grupie 5-6 latków
Oceń
{

"Hej, zabawo"

OBSZAR EDUKACYJNY: I Poznaję samego siebie

CELE OPERACYJNE:
- Uświadamianie sobie własnych potrzeb
- Dostrzeżenie wartości własnego „ja”
- Rozwiązywanie konfliktów poprzez obustronny kompromis
- Rozbudzanie asertywności i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktu
 
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: dwa pluszowe pieski, mała piłka, czapka dla lalki, chusteczka higieniczna.

„AZOR i  AS”- inscenizacja w wykonaniu nauczyciela z wykorzystaniem pluszowych zabawek

1. Rozmowa wstępna zapowiadająca przybycie gościa / pluszowy piesek /, ustalenie zasad zachowania dzieci.

2. Nauczyciel „wprowadza gościa „posługuje się zabawką jak pacynką, nadając jej głos: „ Przyszedłem do Was w gości, kto się ze mną będzie bawił, czemu jesteście tacy mali, nie lubię maluchów, śmiesznie jesteście ubrani, ha ha ha, daj mi tą kredkę, podoba mi się, wezmę sobie, no już, bo Cię poszarpię za włosy...... itd.”
Gość zachowuje się bardzo niegrzecznie, niekulturalnie, bawiąc się z drugim pluszakiem obraża go, uderza, przewraca, szarpie, rzuca klockami..- nauczyciel ma za zadanie przedstawić go w jak najgorszym świetle. Po krótkiej improwizowanej za pomocą pluszowych zabawek scence, zadaje dzieciom pytania dotyczące zachowanie Azora:
- Czy chciałbyś bawić się z Azorem?
- Jak on się zachowywał, opowiedzcie.
- Co o nim myślicie?
- A co myślicie o drugim piesku, któremu Azor dokuczał? Jak on się czuł?
- Czy można nauczyć Azora ładnej zabawy?
- Czy Wam też zdarza się, że ktoś dokucza Wam, przeszkadza w zabawie?

3. Opracowanie strategii postępowania – pomysły dzieci. Uświadomienie im , że choć czasem czują się bezbronne, mogą mieć wpływ na zachowanie innych.

4. Cztery kroki postępowania przedstawione przez nauczyciela z pomocą zabawek:
nie rób mi tak, bo tego nie lubię i nie chcę
gdy będziesz tak robił nie będę Cię lubić i nie będę się z Tobą bawić
nie dokuczaj mi, bo zrobię Ci tak samo
nie rób tak, bo powiem Pani
gdy ostrzeżenia nie dają rezultatu dzieci powinny poinformować wychowawcę lub opiekuna

5. Ćwiczenia praktyczne za pomocą zabawek- nauka kolejnych etapów rozwiązania konfliktu.

6. Zabawy dzieci pluszowymi zabawkami.

Autor: mgr Danuta  Paprocka

Twoje uwagi i pomysły

Tagi