Scenariusz zajęć z edukacji ruchowej

Scenariusz zajęć z edukacji ruchowej
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI RUCHOWEJ
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem elementów metody Ruchu Rozwijającego
Weroniki Sherborne
Grupa: 6-latki
Cele ogólne:
- wspomaganie prawidłowego tempa rozwoju dziecka w sferze fizycznej, emocjonalnej, społecznej i poznawczej poprzez ruch oraz kontakt emocjonalny i fizyczny z innymi dziećmi;
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem metody Ruchu Rozwijającego;
- ma świadomość własnego ciała;
- potrafi dzielić przestrzeń z innymi dziećmi i nawiązać z nimi kontakt;
- potrafi współpracować z partnerem;
- czerpie radość ze wspólnych ćwiczeń;
- stosuje się do poleceń nauczyciela;
- samodzielnie rozbiera i ubiera się.
Metody:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
Formy:
- indywidualna,
- w parze,
- grupowa.
Środki dydaktyczne:
płyta CD Plac zabaw sześciolatek, Plac zabaw pięciolatek, skakanki
Treści programowe:
„Kocham przedszkole”. Program wychowania przedszkolnego. WSiP
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
- wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie I.2;
- uczestniczy w zabawach ruchowych; wykonuje różne formy ruchu I.5;
- wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych I.9.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
- rozpoznaje podstawowe emocje II.1;
- szanuje emocje swoje i innych II.2;
Społeczny obszar rozwoju dziecka:
- używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania i pożegnania III.4;
- współdziała z dziećmi w zabawie; respektuje zasady III.5;
- obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe III.8;
- komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i niewerbalne III.9.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka:
- eksperymentuje ruchem IV.7.
Przebieg:
I WSTĘP
1. Powitanie: Przez wypowiedzenie słów „Dzień dobry” z jednoczesnym rytmicznym uderzaniem w uda, podłogę, klaskaniem w ręce.
2. „Głowa, ramiona, kolana, pięty”- zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki.
II CZĘŚĆ GŁÓWNA
3. Powitanie różnymi częściami ciała - dłońmi, łokciami, brzuchem, plecami, itp.
4. Ćwiczenie świadomości ciała i przestrzeni:
- leżenie na plecach i czołganie po podłodze;
- leżenie na brzuchu i czołganie po podłodze;
- „Bączek"- siad z lekko uniesionymi nogami, obracanie się wokół własnej osi.
- Marsz dookoła sali - na piętach, na palcach, na sztywnych nogach, na "gumowych" nogach.
- Zaznaczanie swym ciałem jak największej oraz jak najmniejszej przestrzeni- ćwiczenie
twórcze.
5. Ćwiczenia „z” partnerem:
- „Wagoniki” siad rozkroczny, jedna osoba za drugą, przemieszczanie się po sali.
- „Prowadzenie ślepca” - jedno dziecko prowadzi za ramię dziecko z zamkniętymi oczami.
- „Domek” - przechodzenie wokół, pod partnerem w pozycji na czworakach.
- „Wycieczka” - ciąganie leżącego na plecach partnera za nogi/ pod pachami.
5. Ćwiczenie relaksacyjne- siad skrzyżny - oddychanie
6. Ćwiczenia „przeciwko”
- „Paczka” - jedno dziecko siedzi skulone na podłodze, drugie próbuje go wyprostować.
- „Przepychanki” - siad z ugiętymi nogami, plecami do siebie, przepychanie się.
- „Skała” - przesuwanie partnera
7. Ćwiczenie relaksacyjne „Kangurki” - dzieci w siadzie rozkrocznym, kołyszą się.
8. Ćwiczenia w grupie
- „Dywanik” - dzieci kładą się ciasno na podłodze- jedno obok drugiego- i turlają się do wyznaczonego miejsca.
- „Jaskinia” - podział na dwie grupy, jedna grupa przyjmuje pozycję na czworakach, druga grupa przechodzi pod spodem, zamiana.
III ZAKOŃCZENIE
9. Pożegnanie przez wypowiedzenie słów „Do widzenia” z jednoczesnym rytmicznym uderzaniem w kolana, klaskaniem w ręce.
Opracowała : Joanna Gasek