Scenariusz zajęć z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu dla 5-6 latków

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
Scenariusz zajęć z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu dla 5-6 latków
Oceń
Drukuj

Cele ogólne:

- zapoznanie dzieci z Internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane                       z korzystaniem z sieci,

- wprowadzenie dzieci w świat technologii komunikacyjno – informacyjnej. 

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

- potrafi wyjaśnić pojęcie Internet,

- zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z Internetu,

- stosuje zasady i umowy związane z użytkowaniem komputera,

- wie jak uniknąć uzależnienia od komputera, Internetu,

- wie dlaczego granie w niewłaściwe gry komputerowe bywa niebezpieczne, 

- ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane przez siebie działania.

 

Metody:

- słowne: rozmowa, instrukcja.

- czynne: zadań do wykonania, kierowana własną działalnością dziecka.

- percepcyjne: obserwacja, pokaz.

 

Formy:

- indywidualna, grupowa.

 

Środki dydaktyczne:

Kłębek wełny, nagranie piosenki „Pajączki”, odtwarzacz audio CD, bajka edukacyjna „Internet - Komputeromania”, tablica multimedialna, obrazki ilustrujące zasady bezpiecznego korzystania z komputera, zagadki słowne, emblemat dla każdego dziecka „Jestem bezpieczny w sieci”, szary papier, kleje, nożyczki, znaczki ilustrujące buźki wesołe i smutne, znaczki zielone i czerwone.

 

Przebieg zajęć:

 

1. Powitanie - zabawa przy piosence „Pajączki”.

Dzieci siadają na podłodze wykonując w rytm muzyki następujące czynności:

Małe pajączki – dzieci pokazują rękami wzrost pajączka

zgrabne mają rączki. – zamykają i otwierają dłonie

Plotą pajęczynkę - wykonują kołowrotek

by nakarmić swą rodzinkę. – zbliżają dłonie do ust

Nagle przyszedł wiatr, dmuchnął cały świat. – poruszają rękami nad głową

Zerwał pajęczynkę, przewrócił rodzinkę. – przewracają się na podłogę

 

2.  Rozmowa z dziećmi na temat „Co to jest Internet?”– burza mózgów  

Po wysłuchaniu swobodnych wypowiedzi dzieci, nauczyciel podaje definicję: Internet to wielka, niewidzialna sieć połączonych ze sobą komputerów, tabletów, smartfonów, dzięki której ludzie mogą się łączyć z innymi, rozmawiać, słuchać muzyki, oglądać filmy, grać, przesyłać pliki, robić zakupy i poznawać wiele ciekawych rzeczy.

 

3. Zabawa ruchowa „Sieć internetowa”.

Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że wspólnie stworzą internetową sieć. Podając sobie kłębek wełny, wypowiadają imię kolegi lub koleżanki, do którego ma trafić włóczka. W trakcie zabawy przypomina dzieciom o trzymaniu swojego kawałka włóczki. Na końcu zabawy wyjaśnia, iż w taki sposób sieć internetowa łączy komputery na całym świecie.

 

4. Zagadki słowne

Stoi na biurku lub na stoliku,

ma ekran, myszkę i dużo guzików - komputer

Jakie to zwierzę „siedzi w komputerze”?   - myszka

Sieć co łączy komputery nazywa się…  - Internet

 

5. Obejrzenie bajki edukacyjnej „Intenet - Komputeromania” –zapoznanie dzieci z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą niewłaściwe korzystanie z komputera i Internetu.

 

6. Wyjaśnienie dzieciom, na podstawie ilustracji, podstawowych zasad bezpieczeństwa, które należy stosować w obcowaniu z komputerem i Internetem:

- Zawsze pytać rodziców o pozwolenie na korzystanie z Internetu i komputera

- Nie korzystać z Internetu i komputera przed snem

 - Można grać tylko pod opieką rodziców

 - Należy bawić się w inne, ciekawe zabawy, nie tylko spędzać czas przy komputerze

 - Nie ufać osobom poznanym w sieci

 - Nie podawać swoich danych

 - Informować rodziców, gdy coś w sieci dziecko zaniepokoi.

 

7. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Muchy do sieci”

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!