Scenariusz zajęć z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla dzieci

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Scenariusz zajęć z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla dzieci
3.3
4 oceny
Oceń
{

 

 

 

 


Grupa wiekowa: 4-latki

Cele:

 

  • Rozbudzenie zainteresowań czytelniczych.
  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego budowania zdań i posługiwania sie nimi w mowie wiązanej.
  • Wdrażanie do poszanowania książek.
  • Wdrażanie do oszczędnego gospodarowania papierem.
  • Stwarzanie okazji do zaprezentowania znajomości literatury przez dzieci.

Metody:

 

  • Czynna: zabawy ruchowo – naśladowcze.
  • Słowna: instruktaż,  zagadki, pogadanka, opowiadanie, burza mózgów.
  • Oglądowa: obrazki z postaciami z bajek, przedmiotów z bajek.

Formy: indywidualna,  grupowa.


Środki dydaktyczne: treść zagadki, książki różnego rodzaju, formatu, ponumerowane koperty zawierające ilustracje charakterystyczne dla konkretnej bajki,  ponumerowane koperty z fragmentami cytatów, kartoniki w kształcie prostokąta, kredki.


Przebieg zajęć:

1. Słuchanie zagadki-wprowadzenie do tematu.

Choć nie ma zamka, ani kluczyka,
często otwieram ją i zamykam.
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,
wierszyków, bajek i opowieści.
KSIĄŻKA

2. Wyjaśnienie dzieciom, o czym będą zajęcia i dlaczego.

Czy domyślacie się, o czym będziemy rozmawiali? N-l wyjaśnia cel zajęć.
23 kwietnia swoje wielkie święto mają książki na całym świecie… Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich (Międzynarodowy Dzień Książki, Światowy Dzień Książki) – doroczne święto organizowane przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Dzień ten po raz pierwszy obchodzono w 1995 roku.  Obchodzimy po raz 24.
Książki, które czytamy przenoszą nas do innego świata, uczą nowych rzeczy… jednym słowem czytanie książek to cudowny sposób na spędzanie wolnego czasu.


3. Moja ulubiona książka - Dzieci opowiadają o swoich ulubionych książkach, które przyniosły z domu.

4. Jakie są rodzaje książek:

 

  • bajki
  • encyklopedie
  • atlasy
  • książki kucharskie
  • książki - podręczniki do nauki
  • słowniki

5. Zalety czytania książek:

 

  • rozwijają wyobraźnię, logiczne myślenie
  • dostarczają wiedzy
  • uczą poprawnego języka, poszerzają zasób słów
  • ćwiczą koncentrację
  • są znakomitą rozrywką, ucieczką od nudy, telewizora, laptopa, telefonu itp.

6. Jak dbać o książki?

  • N-l rozkłada przed dziećmi różnego rodzaju książki. Dzieci wypowiadają się na temat ich wyglądu : duża-mała, czysta-brudna, gruba- cienka, stara, zniszczona.
  • N-l czyta wiersz "Smutna książeczka".

„Smutna książeczka”

 

Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.

  • Rozmowa sytuacyjna - przypomnienie zasad korzystania z książek (Kodeks Małego Czytelnika).

 

- Dlaczego w tej książce są zagięte kartki?
- Jak można zaznaczyć , w którym miejscu skończyliśmy czytać?
- Czy książkę należy szanować? W jaki sposób?
- Co możemy zrobić, by naprawić zniszczone książki?

  • N-l proponuje, by po zajęciach chętne dzieci pomogły jej naprawić zniszczone książki / wyprostować zagięte kartki, skleić podarte okładki, oprawić książki./

7. Jaka to bajka?- zabawa dydaktyczna.

Twoje uwagi i pomysły

Tagi