Scenariusz zajęć z zakresu socjoterapii dla 6-latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Scenariusz zajęć z zakresu socjoterapii dla 6-latków
Oceń
{

Temat: Jestem kimś wyjątkowym i niepowtarzalnym.

Cele terapeutyczne:

 

  • uczenie się doceniania własnej osoby oraz doceniania innych;
  • zwiększenie poczucia własnej wartości;
  • refleksja nad tożsamością;
  • wzmocnienie „ja”;
  • uświadomienie indywidualności i niepowtarzalności swojej osoby;
  • obniżenia napięcia lękowego i kształtowania stabilności emocjonalnej.

Cele edukacyjne:

 

  • wytworzenie bezpiecznej atmosfery w grupie poprzez zabawę;
  • rozwijania umiejętności społecznych.

Cele rozwojowe:

 

  • rozwijanie koncentracji uwagi;
  • rozwijanie twórczego myślenia.

 

Metody:

 

  • słowna – oparta na poleceniach dla dzieci;
  • oglądowa – oparta na obserwacji;
  • czynna – działań stawianych do wykonania;
  • metoda opowieści ruchowej C. Thulina;
  • Elementy Pedagogiki zabawy „Burza mózgów”;
  • ćwiczenia z elementami Jogi;
  • relaksacja poprzez masażyk.

Formy pracy:

 

  • praca z całą grupą;
  • praca w zespołach;
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

 

pacynka „Bruno”, treść bajki terapeutycznej M. Molickiej „Bajka o pajączku”, kłębek wełny, muzyka relaksacyjna, magnetofon, talerzyki papierowe, dratwa, obrazki kontrastowe, papierowy pajączek, emotikony.

 

 

Przebieg zajęć:

 

1. Powitanie w kręgu „Iskierka przyjaźni”.

 

2. Przywitanie z przyjacielem „Brunem” - pacynką, przyjacielem grupy:

 

  • witam wszystkich, którzy mają dzisiaj dobry humor;
  • witam tych, którzy wkrótce pojadą do domu autobusem;
  • witam tych, którzy nie są chłopcami;
  • witam tych, którzy nie są dziewczynkami.

 

3.  Słuchanie bajki terapeutycznej M. Molickiej pt. „Bajka o pajączku”.

 

4. Rozmowa dotycząca treści opowiadania:

 

  • Co przydarzyło się pajączkowi?
  • Dlaczego pajączek cieszył się, że wychodzi ze szpitala?
  • Jak zachowywali się koledzy z grupy?
  • Co w takich sytuacjach czuł pajączek?
  • Co się stało, gdy pajączek wygrał konkurs?

 

Wspólne z dziećmi wyjaśnienie przysłowia „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” - wypowiedzi dzieci i odwołanie się do ich doświadczeń.

 

5. Zabawa ruchowa  „Rymowanka z pokazywaniem”:

 

Wszyscy stoją już gotowi:

głowa, ręce, brzuszek, nogi,
głowa, ręce, brzuszek, nogi,
głowa, ręce, brzuszek, nogi.


I kręcimy się wokoło poruszając naszą głową
rączki w górę wyciągamy i nóżkami też tuptamy
potem rączki klaszczą i: raz, dwa, trzy,
raz, dwa, trzy.

 

6. Zabawa „Kameleon” - dzieci układają się na ścianie lub podłodze, ręce i nogi w pozycji, w której kameleon zastyga. Gdy prowadzący się odwraca kameleon zmienia ułożenie ciała (muzyka taneczna).

 

7. Zabawa integracyjna w kręgu „Rozgwiazda”- siadamy z nogami wyciągniętymi prosto złączonymi i wszyscy schylamy się do środka koła. Chwytamy się za ręce i odchylamy się wolno na plecy tworząc rozgwiazdę.

 

8. Zabawa ruchowa z elementami Jogi - zabawa na zaufanie „Śpiący Jogin”: dzielimy dzieci na dwie grupy. Jedna grupa kładzie się w pozycji Shavasana i zamyka oczy, druga grupa dzieci chodzi pomiędzy leżącymi i stara się ich nie obudzić i nie dotknąć (muzyka relaksacyjna w tle).

 

9. Zabawa relaksacyjna pobudzająca wyobraźnię „Zgadnij, co rysuję?”
Na podstawie obrazków konturowych tworzenie rysunku na plecach kolegi/koleżanki, próba nazwania, co się pojawiła na tym obrazku - zamiana miejsc.

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi