Scenariusz zajęć zakładamy jesienny ogródek

Scenariusz zajęć idealny dla grup 5 i 6 latków,
dzięki któremu zaczniemy kształtować w naszych podopiecznych, postawy ekologiczne
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- rozwijanie postaw odpowiedzialności za środowisko naturalne;
- rozwijanie umiejętności pielęgnowania roślin ogrodowych.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- uzasadnia potrzebę otaczania się roślinami zainspirowane filmem edukacyjnym;
- podaje przynajmniej 2 czynniki niezbędne do wzrostu roślin zainspirowane obserwacją roślin;
- sadzi cebulkę kwiatową na przygotowanej grządce z wykorzystaniem narzędzi ogrodniczych.
METODY:
- czynne: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń; ćwiczeń praktycznych
- słowne: rozmowa, instrukcje, objaśnienia,
- oglądowe: pokaz, obserwacja
TECHNIKI TWÓRCZEGO MYŚLENIA:
- burza mózgów,
- pantomima z elementami dramy
FORMY:
praca z grupą
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- film edukacyjny pt. „Czy rośliny są potrzebne?”, nagranie piosenki „Nasionko, drzewko”, nagranie muzyki instrumentalnej, cebulki roślin kwiatowych, napisy (szafirek, krokus, żonkil, hiacynt), naczynia do podlewania, woda, metryczki.
PRZEBIEG:
- Podanie celu zajęcia, przypomnienie zasad panujących w grupie
- „Czy rośliny są potrzebne?”
- oglądanie filmu edukacyjnego, wypowiedzi dzieci inspirowane filmem, burza mózgów: „Co by było, gdyby na ziemi nie było roślin?” – dzieci snują domysły, uzasadniają swoje zdanie.
- „Nasionko – drzewko – drzewo - las…”
– ekspresja ruchowa ze śpiewem piosenki:
„Nasionko, drzewko, drzewo, las
Kochajmy zieleń wokół nas
Niech kwitnie las i szumi bór,
A drzewa rosną aż do chmur”.
- „Od nasionka do kwiatka”
– Dziecko w siadzie skrzyżnym, z tułowiem pochylonym do przodu, dłonie oparte o podłogę, na hasło: „Kwiatek rośnie”, dziecko powoli prostuje tułów i wyciąga ręce jak najwyżej w górę.
- Rośliny cebulowe
– dzieci oglądają cebulki roślin, porównują wielkość i wygląd cebulek. 4-ro dzieci 6-letnich odczytuje nazwy cebulek (szafirek, krokus, żonkil, hiacynt), Dzieci wypowiadają się na temat potrzeb, jakie mają rośliny, aby wzrastały.
- „Roślina chce pić”
- zabawa pantomimiczna z elementem dramy przy muzyce instrumentalnej – dzieci próbują wczuć się w rolę rośliny, której brakuje wody. Swoją mimiką, ruchem głowy i ciała pokazują, jak czuje się roślina, która usycha i potrzebuje wody.
- „Nasz jesienny ogródek”
- nauczyciel pozostałą część zajęcia przenosi do ogrodu przedszkolnego. Nauczyciel pokazuje jak sadzić cebulki, przypomina zasady bezpiecznego korzystania z narzędzi ogrodniczych. Dzieci z wykorzystaniem narzędzi ogrodniczych sadzą cebulki na przygotowanej wcześniej grządce. Następnie podlewają posadzone cebulki i oznaczają metryczkami.
- „Ziemia, woda, powietrze” – zabawa ruchowa.
Na hasło: „Ziemia” – dziecko przykuca.
Na hasło: „Woda” – dziecko chwyta dłońmi za kolana.
Na hasło: „Powietrze” – dziecko wskazuje przestrzeń nad głową.
- Podsumowanie zajęcia
– dzieci wypowiadają się na temat swoich odczuć, formułują oceny, co było dla nich łatwe, trudne, szczególnie atrakcyjne, itp.