Scenariusz zajęć: Bal karnawałowy na wesoło - tworzymy kreatywne stroje
Cele ogólne:
- wyrabianie i utrwalanie nawyków segregacji odpadów opakowaniowych,
- pogłębienie, utrwalenie wiadomości i umiejętności związanych z ekologią,
- rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci,
- tworzenie różnych przestrzennych kompozycji,
- stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni, wzajemnej pomocy.
Cele szczegółowe:
a) wiadomości: (dziecko)
- wie jak posługiwać się wybranymi materiałami i narzędziami plastycznymi,
- rozpoznaje i nazywa zgromadzone odpady opakowaniowe,
- zna zasady i normy obowiązujące w grupie podczas zajęć.
b) umiejętności: (dziecko)
- segreguje odpady na poszczególne grupy,
- wykonuje kostium karnawałowy z odpadów,
- potrafi samodzielnie używać wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów,
- prawidłowo posługuje się materiałami plastycznymi,
- podejmuje aktywność zabawową i zadaniową,
- bezpiecznie i sprawnie posługuje się nożyczkami, sznurkiem,
- dba o porządek wokół swojego miejsca pracy.
c) postawy: (dziecko)
- uważne słucha,
- prezentuje samodzielnie wykonany kostium karnawałowy,
- aktywnie i bezpiecznie uczestniczy w organizowanych sytuacjach edukacyjnych,
- doprowadza pracę do efektu końcowego,
- doskonali umiejętności negocjowania, kulturalnego wypowiadania swojego zdania.
Forma: indywidualna, z całą grupą
Metody, techniki: metoda swobodnej ekspresji
Środki dydaktyczne: worek z odpadkami, odpady opakowaniowe: (worki plastikowe, gazety, papier szary, kartony, itp.), nożyczki, klej, sznurki, taśmy, płyta z piosenkami ekologicznymi
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie dzieci z zawartością worka przyniesionego przez nauczyciela (puszki, gazety, papierowe torebki, butelki szklane, słoiki, pudełka po jogurtach itp.). Rozmowa z dziećmi nt. Co to za przedmioty? (Nazywanie i określanie ich pochodzenia).
2. Rozmowa na temat dalszego wykorzystania zużytych opakowań: Co robi się później z tymi przedmiotami?, Jak można wykorzystać je jeszcze raz?, Co można zrobić z niepotrzebnych opakowań? (Własne pomysły dzieci - zastosowanie "burzy mózgów").
3. Praca plastyczno - konstrukcyjna: wykorzystanie odpadów do wykonania różnych kostiumów karnawałowych. Korzystanie ze zgromadzonych materiałów, przedmiotów (folia, kolorowe gazety, sznurki, taśmy itp.).
4. Karnawałowy pokaz mody - prezentacja strojów na forum grupy.
5. Udział w zabawach tanecznych.
6. Podsumowanie zajęcia:
Rozmowy z dziećmi czy zajęcie było ciekawe i czy im się podobało, gratulacje dla wszystkich dzieci za wspaniałą pracę (pochwała na forum, oklaski). Mycie rąk po zakończonych pracach porządkowych.
Podsumowanie zdobytych wiadomości: O czym dzisiaj rozmawialiśmy na zajęciu?, Jak uważacie, jak należy postępować z odpadami?, Dlaczego trzeba segregować odpady?, Jak można powtórnie wykorzystać niepotrzebne materiały np. papier, reklamówki, gazety itd.?
Autor: Krystyna Madera