Scenariusz zajęć: Bal karnawałowy na wesoło - tworzymy kreatywne stroje

Scenariusz zajęć: Bal karnawałowy na wesoło - tworzymy kreatywne stroje
Oceń

Cele ogólne:

 

  • wyrabianie i utrwalanie nawyków segregacji odpadów opakowaniowych,
  • pogłębienie, utrwalenie wiadomości i umiejętności związanych z ekologią,
  • rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci,
  • tworzenie różnych przestrzennych kompozycji,
  • stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni, wzajemnej pomocy.


Cele szczegółowe:

 

a) wiadomości: (dziecko)

 

  • wie jak posługiwać się wybranymi materiałami i narzędziami plastycznymi,
  • rozpoznaje i nazywa zgromadzone odpady opakowaniowe,
  • zna zasady i normy obowiązujące w grupie podczas zajęć.


b) umiejętności: (dziecko)

 

  • segreguje odpady na poszczególne grupy,
  • wykonuje kostium karnawałowy z odpadów,
  • potrafi samodzielnie używać wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów,
  • prawidłowo  posługuje się materiałami plastycznymi,
  • podejmuje aktywność zabawową i zadaniową,
  • bezpiecznie i sprawnie posługuje się nożyczkami, sznurkiem,
  • dba o porządek wokół swojego miejsca pracy.


c) postawy: (dziecko)

 

  • uważne słucha,
  • prezentuje samodzielnie wykonany kostium karnawałowy,
  • aktywnie i bezpiecznie uczestniczy w organizowanych sytuacjach edukacyjnych,
  • doprowadza pracę do efektu końcowego,
  • doskonali umiejętności negocjowania, kulturalnego wypowiadania swojego zdania.


Forma: indywidualna, z całą grupą

 

Metody, techniki: metoda swobodnej ekspresji

 

Środki dydaktyczne: worek z odpadkami, odpady opakowaniowe: (worki plastikowe, gazety, papier szary, kartony, itp.), nożyczki, klej, sznurki, taśmy, płyta z piosenkami ekologicznymi


Przebieg zajęć:

1. Zapoznanie dzieci z zawartością worka przyniesionego przez nauczyciela (puszki, gazety, papierowe torebki, butelki szklane, słoiki, pudełka po jogurtach itp.). Rozmowa z dziećmi nt. Co to za przedmioty? (Nazywanie i określanie ich pochodzenia).

2. Rozmowa na temat dalszego wykorzystania zużytych opakowań: Co robi się później z tymi przedmiotami?,  Jak można wykorzystać je jeszcze raz?,  Co można zrobić z niepotrzebnych opakowań? (Własne pomysły dzieci - zastosowanie "burzy mózgów").

3. Praca plastyczno - konstrukcyjna: wykorzystanie odpadów do wykonania różnych kostiumów karnawałowych. Korzystanie ze zgromadzonych materiałów, przedmiotów (folia, kolorowe gazety, sznurki, taśmy itp.).

4. Karnawałowy pokaz mody - prezentacja strojów na forum grupy.

5. Udział w zabawach tanecznych.

6. Podsumowanie zajęcia:

Rozmowy z dziećmi czy zajęcie było ciekawe i czy im się podobało, gratulacje dla wszystkich dzieci za wspaniałą pracę (pochwała na forum, oklaski). Mycie rąk po zakończonych pracach porządkowych.
Podsumowanie zdobytych wiadomości: O czym dzisiaj rozmawialiśmy na zajęciu?, Jak uważacie, jak należy postępować z odpadami?, Dlaczego trzeba segregować odpady?, Jak można powtórnie wykorzystać niepotrzebne materiały np. papier, reklamówki, gazety itd.?


Autor: Krystyna Madera

Twoje uwagi i pomysły

Tagi