Scenariusz zajęć: Kiedy patrzę w niebo

Scenariusz zajęć: Kiedy patrzę w niebo
5.0
3 oceny
Oceń

Scenariusz zajęć dla dzieci 6-letnich pt. Kiedy patrzę w niebo.

Temat kompleksowy:Kiedy patrzę w niebo

 

Temat dnia:

1,2,3 start!

 

Grupa wiekowa:

dzieci sześcioletnie

 

Cele:

    dziecko

  • uczestniczy w zabawie zespołowej
  • odczytuje i przetwarza znaki graficzne IV.8
  • rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter. IV.4
  • poszerza wiedzę dot. pojęć z zakresu kosmosu
  • doskonali umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi i głównymi w zakresie od 1 do 8
  • eksperymentuje 4.13
  • wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym na niej przedmiotom IV. 11

 

Metody:

  • czynne: grupy zadaniowe, mapa mentalna
  • słowne: rozmowa, wypowiedzi dzieci, objaśnienia
  • percepcyjne: obserwacja, pokaz

 

Pomoce:


Przygotowany wcześniej i ukryty sali kuferek, a w nim czarny materiał, lampki led, sylwety planet, gwiazd, w tym Słońca, wyrazy do czytania globalnego z nazwami planet, list z zadaniem dla dzieci. Mapa sali wykonana na szarym papierze z zaznaczonymi na niej ważnymi elementami wyposażenia,  pozostawione w różnych miejscach sali koperty ze wskazówkami jak dalej się poruszać by odnaleźć kuferek. Wiersz B. Formy “Planety”, paski papieru z liczbami dla każdego dziecka, klamerka dla każdego dziecka, nagranie - dźwięki kosmosu, tekturowe koła do wykonania pracy plastycznej, kawałki bibuły, klej. Lupy, drobne kamienie, lód, piasek, kruszywo, litery z nazwami planet z cyframi na odwrocie, karta obserwacji dla każdej grupy

 

Formy:


Indywidualna, grupowa, zbiorowa

 

Przebieg zajęć:


1.    Kosmiczne powitanie, przedstawienie celu zajęć.

2.    Stworzenie mapy mentalnej.  Z czego składa się kosmos? ( Planety, satelity, astreroidy, księżyce, czarne dziury, stacje kosmiczne, wahadłowce itd.). Dziś zbadamy planety naszego układu Słonecznego. Zapisanie na tablicy pomysłów dzieci.

3.    Zabawa tropiąca „Zagubione planety”
N- lka czyta list który wpadł do poczty grupowej. Przedszkolaki macie misję – odnaleźć tajemniczy kuferek. Kosmiczny wiatr zrobił wielkiego psikusa i z przestrzeni kosmicznej zmiótł wszystkie planety. Z pewnych źródeł wiem, że pomocny ufoludek je wszystkie zebrał i ukrył gdzieś tu w sali. Ale żeby go znaleźć musicie właściwie odczytać mapę. Tropienie po śladach, odnalezienie kuferka, sprawdzenie zawartości.

4.    Zabawa dydaktyczna  „Kosmos”
Dzieci z pomocą N. tworzą makietę przestrzeni kosmicznej (czarny materiał i elementy ukryte w kuferku -  słońce, orbity, gwiazdy, lampki led). Jaka powinna być kolejność planet? Podpowie wam wiersz.

5.    Zabawa dydaktyczna: „Układ słoneczny”
Słuchanie wiersza „Planety” B. Formy.
Wspólne układanie nazw poszczególnych  planet w kolejności od słońca.
Czytanie globalne nazw planet
Przeliczanie (Ile to na palcach?)
Ustalanie która to planeta z kolei? (Dz. zaznaczają klamerką na pasku właściwą liczbę)

6.    Zabawa ruchowa - "Lot w kosmos", przypomnienie zasad bezpieczeństwa, naśladowanie lotu rakiety do "muzyki kosmosu"

7.    Zabawa badawcza w grupach „Badacz planet”
dzieci w grupach losują bilety - figury geometryczne przyporządkowujące do 4 grup, mają do wykonania zadania badawcze i zapisanie ich wyników. Każda grupa na stoliku ma przygotowane lupy, kawałki skał, lód, piasek, kruszywo, litery
- odczytaj nazwę planety układając cyfry we właściwej kolejności – na odwrocie są litery
- przelicz kamienie
- zbadaj przy pomocy lup i dotyku substancje z których może być zbudowana ta planeta
- podaj 1 cechę każdej z nich ( lód, skała, piasek, kruszywo)
- zapisz lub narysuj swoje spostrzeżenia na kartce (przygotowana karta badacza)

8.    Ewaluacja – porównywanie wyników doświadczeń na forum grupy

9.    Zabawa plastyczna “Układ Słoneczny”
Wykonanie techniką collage tekturowych sylwet planet stanowiących el. dekoracji w sali.

 

Opracowała:

Kinga Rajchel

Twoje uwagi i pomysły

Tagi