Scenariusz zajęć: Kiedy patrzę w niebo
Scenariusz zajęć dla dzieci 6-letnich pt. Kiedy patrzę w niebo.
Temat kompleksowy:Kiedy patrzę w niebo
Temat dnia:
1,2,3 start!
Grupa wiekowa:
dzieci sześcioletnie
Cele:
dziecko
- uczestniczy w zabawie zespołowej
- odczytuje i przetwarza znaki graficzne IV.8
- rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter. IV.4
- poszerza wiedzę dot. pojęć z zakresu kosmosu
- doskonali umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi i głównymi w zakresie od 1 do 8
- eksperymentuje 4.13
- wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym na niej przedmiotom IV. 11
Metody:
- czynne: grupy zadaniowe, mapa mentalna
- słowne: rozmowa, wypowiedzi dzieci, objaśnienia
- percepcyjne: obserwacja, pokaz
Pomoce:
Przygotowany wcześniej i ukryty sali kuferek, a w nim czarny materiał, lampki led, sylwety planet, gwiazd, w tym Słońca, wyrazy do czytania globalnego z nazwami planet, list z zadaniem dla dzieci. Mapa sali wykonana na szarym papierze z zaznaczonymi na niej ważnymi elementami wyposażenia, pozostawione w różnych miejscach sali koperty ze wskazówkami jak dalej się poruszać by odnaleźć kuferek. Wiersz B. Formy “Planety”, paski papieru z liczbami dla każdego dziecka, klamerka dla każdego dziecka, nagranie - dźwięki kosmosu, tekturowe koła do wykonania pracy plastycznej, kawałki bibuły, klej. Lupy, drobne kamienie, lód, piasek, kruszywo, litery z nazwami planet z cyframi na odwrocie, karta obserwacji dla każdej grupy
Formy:
Indywidualna, grupowa, zbiorowa
Przebieg zajęć:
1. Kosmiczne powitanie, przedstawienie celu zajęć.
2. Stworzenie mapy mentalnej. Z czego składa się kosmos? ( Planety, satelity, astreroidy, księżyce, czarne dziury, stacje kosmiczne, wahadłowce itd.). Dziś zbadamy planety naszego układu Słonecznego. Zapisanie na tablicy pomysłów dzieci.
3. Zabawa tropiąca „Zagubione planety”
N- lka czyta list który wpadł do poczty grupowej. Przedszkolaki macie misję – odnaleźć tajemniczy kuferek. Kosmiczny wiatr zrobił wielkiego psikusa i z przestrzeni kosmicznej zmiótł wszystkie planety. Z pewnych źródeł wiem, że pomocny ufoludek je wszystkie zebrał i ukrył gdzieś tu w sali. Ale żeby go znaleźć musicie właściwie odczytać mapę. Tropienie po śladach, odnalezienie kuferka, sprawdzenie zawartości.
4. Zabawa dydaktyczna „Kosmos”
Dzieci z pomocą N. tworzą makietę przestrzeni kosmicznej (czarny materiał i elementy ukryte w kuferku - słońce, orbity, gwiazdy, lampki led). Jaka powinna być kolejność planet? Podpowie wam wiersz.
5. Zabawa dydaktyczna: „Układ słoneczny”
Słuchanie wiersza „Planety” B. Formy.
Wspólne układanie nazw poszczególnych planet w kolejności od słońca.
Czytanie globalne nazw planet
Przeliczanie (Ile to na palcach?)
Ustalanie która to planeta z kolei? (Dz. zaznaczają klamerką na pasku właściwą liczbę)
6. Zabawa ruchowa - "Lot w kosmos", przypomnienie zasad bezpieczeństwa, naśladowanie lotu rakiety do "muzyki kosmosu"
7. Zabawa badawcza w grupach „Badacz planet”
dzieci w grupach losują bilety - figury geometryczne przyporządkowujące do 4 grup, mają do wykonania zadania badawcze i zapisanie ich wyników. Każda grupa na stoliku ma przygotowane lupy, kawałki skał, lód, piasek, kruszywo, litery
- odczytaj nazwę planety układając cyfry we właściwej kolejności – na odwrocie są litery
- przelicz kamienie
- zbadaj przy pomocy lup i dotyku substancje z których może być zbudowana ta planeta
- podaj 1 cechę każdej z nich ( lód, skała, piasek, kruszywo)
- zapisz lub narysuj swoje spostrzeżenia na kartce (przygotowana karta badacza)
8. Ewaluacja – porównywanie wyników doświadczeń na forum grupy
9. Zabawa plastyczna “Układ Słoneczny”
Wykonanie techniką collage tekturowych sylwet planet stanowiących el. dekoracji w sali.
Opracowała:
Kinga Rajchel